Komodo Svart 26.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Brigg skrev for 2 timer siden: Tror nok jeg skylder @Komodo et antall av de grønne som står bak på benken der. He he, det røk med et par av dem under tilpassing og nesting av rørstusser Hadde vært ute på et oppdrag hele dagen og verken smakt vått eller tørt siden frokost (var det en grei unnskyldning ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 26.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Er jo fredag, ikke nødvendig med noen unnskyldning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 27.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 Gullfisk skrev On 21.2.2021 at 17.17: Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvor tykke vil du anslå disse to laminat lagene til å være? Bjarne R skrev On 22.2.2021 at 10.39: Brigg, er det bare 5mm tykt det ytre skroget ved gjennomføring av eksosrøret Etter nøyaktig måling finner jeg at ytterlaminatet er 8 mm mens indre er 4 mm. Mellom der ligger det 10 mm divinycell slik at total skrogtykkelse er 22 mm. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 27.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 Da har jeg fjernet divinycellen og fylt opp med glassfibersparkel. Lagde et spesialverktøy for fresing av divinycell, tror ideen kom fra et tidligere innlegg på forumet. Skråskjærte enden av en unbrakonøkkel og satte denne i drillen. Tok fem minutter å frese rundt hullet. Gikk så over med tapetkniven for å sikre at det ikke var rester igjen ut mot laminatene. Sparklet så med glassfibersparkel fra Biltema etter tips fra @Komodo Selv om det er mildt vintervær med 7 plussgrader får jeg ikke temperaturen opp på idealtemperatur for slikt arbeide. Har på varme i motorrommet samt at det står en halogen arbeidlampe å lyser mot hullet. Det virker som om sparkelet herder ganske greit. Satser på å få slipt og smørt med topcoat før jeg må kjøre hjem igjen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 27.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 Brigg skrev for 2 timer siden: Etter nøyaktig måling finner jeg at ytterlaminatet er 8 mm mens indre er 4 mm. Mellom der ligger det 10 mm divinycell slik at total skrogtykkelse er 22 mm. Da var det tykkere enn det ga inntrykk av på bildet. Det er vel normal sammenlagt laminattykkelse på nyere båter, tror jeg. Jeg har rotet rundt i gammel Viksund i mange år, så jeg synes alt ser tynt ut. Der var jo innerliner tykkere enn dagens skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 @Gullfisk Laminatet er betydelig sterkere fra vannlinjen og ned enn over vannlinjen der eksosgjennomføringen nå står etter at jeg fikk flyttet den opp. Hvor tykt det er under vannlinjen vet jeg ikke da jeg enda ikke har gjort noe arbeide der som kan avdekke dette. Men jeg har ingen bekymring for at det ikke er kraftig nok. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 27.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 Etter ett strøk topcoat rundt kanten. Begynner å nærme seg, men jeg syntes ikke topcoaten dekket veldig bra. Vurderer et strøk til senere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Blir bra dette.:-) Med tanke på tidligere tråd om gearutbedring er det nok ingen ting som blir overlatt til tilfeldighetene her tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Da har eksosgjennomføringen vært på et opphold hos @Komodo og har kommet tilbake tilnærmet som nytt. Komodo har byttet rørene, med unntak av den delen nærmest flensen, og sveiset opp på nytt. Mine sveiskunnskaper er svært begrenset. Men jeg ser forskjell på gamle og nye sveiser ved at det tidligere ikke var sveis innvendig i sammenføyningene. Der var rørendene synlige. Nå er det tydelige sveisefuger både innvendig og utvendig. Selv om Komodo gir utrykk for at han er litt rusten med TIG-sveis opplever jeg resultatet som bra og jeg tror den nye gjennomføringen vil få lengre levetid enn de 15 årene den gamle klarte. På det øverste bildet vises også hullene som Komodo har boret for at den vannskvetten som tidligere har blitt liggende igjen i bendet skal kunne drenere ut. Jeg har kjøpt ny eksosslange til erstatning for den gamle som jeg måtte ødelegge for å få løs. Planen er nå montering av gjennomføring og slange på lørdag. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Det der er nok bedre enn det var som nytt. Bonder du det til en utvendig anode varer det nok din levetid. Honnør til @Komodo Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Det der holder 'livet ut'. Garantert. Og 'bonding' er ikke dumt det heller. Ellers så er dette med sveising generelt det samme som andre 'autostyrte hjernefunksjoner', man må ha det i finga. Det er så mye som skjer så fort. Som å eksempelvis lakkere bil. Det krever trening som blir vedlikeholdt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Da er gjennomføringen tilbake på plassen sin. Som vanlig var største del av arbeidet fjerning av gammel fugemasse (fra skroget utvendig). Hadde også planer om å få montert eksosslangen i dag, men der løp tiden fra meg. Slangen er vanskelig å bøye i de knappe radiene som er nødvendig. Må nok ta meg tid til å løsne eksospotten fra dørken og flytte denne til side for å få slangen på plass. Nytt forsøk neste helg. Passet på å tape igjen hullet på gjennomføringen før jeg dro hjem. Ønsker ikke å få besøk av mink, oter eller slektninger av disse i motorrommet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Ting tar tid, men nå er endelig den ford%#&e slangen på plass. Veldig vanskelig å få til de knappe bøyene som er nødvendig. Men med lettmatrosen som håndlanger gikk det til slutt. Har enda noen andre småprosjekter som skal ferdigstilles så jeg har ikke startet motoren og testet enda. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Inter 9000 Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Vinkel på bendet kunne enkelt blitt endret hos den flinke sveiseren, da hadde slangen enklere gått på. Kan slangen sprekke / revne når den stå i slikt spenn? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Brigg Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Slangen er veldig solid, så den er jeg ikke bekymret for. Slik båten er konstruert går slangen fra toppen av eksospotta opp i en svanehals helt oppunder dekk og ned igjen til eksosgjennomføringen. Da er det ikke så mange måter å gjøre det på. Og slik slangen er montert, og som tilsvarer opprinnelig montering fra fabrikk, kan også området under slangen utnyttes på en god måte. Alt dette ville blitt forstyrret om vinkelen på slangestussen hadde blitt endret. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gudrun Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Tenkt på om det er mulig å få "skrudd sammen et eller annet" mellom slange og oppunder dekk for å avlaste litt? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Slangen er festet oppunder dekk med et patentbånd om det er det du tenker på @Gudrun Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gudrun Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Høres meget bra ut! Har måttet ta igjen flere tilfeller hvor ingen hadde tenkt på å feste "ting og tang" skikkelig. Over tid med vibrasjon underveis var det tilslutt noe som ga etter. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Mener bestemt at mitt eksosutløp skrår mer inn i båten på min 2007. Slangen går i en jevn bua fra utløp oppunder dekk og til vannlås/lyddemper. Var ikke et stort problem og løsne slangen fra utløp, men litt pes var det jo. Ellers er det jo morro å lese at Kommodo har bidratt med sveising osv. Fantastisk forum dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Da har motoren fått lov å våkne etter vinterdvalen. Alt ser ut til å være tett og fint. Jeg strammet slangeklemmene rundt den nye eksosslangen ganske stramt når slangen ble montert sist tirsdag. Av en eller annen grunn fant jeg ut at jeg skulle ettertrekke før motoren ble startet. Og det tror jeg var lurt, nå kunne klemmene strammes bra mye mer. Det virker som om den nye slangen har latt seg komprimere når den har stått en tid med stramme klemmer. Å etterstramme klemmene en stund etter montering av nye slanger tror jeg kan være et godt tips. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Hvordan passet diameteren på bendet i forhold til slangen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 3.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 @Komodo Helt perfekt. Akkurat som forventet ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Så bra! Da hadde vi jo litt flaks der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Komodo skrev 41 minutter siden: Så bra! Da hadde vi jo litt flaks der Har ikke tro på at det var serlig mye flaks... Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Håper det går bra med en eksosgjennomføring fra en saga 29 i denne tråden, passer etter mitt syn greit her. Skulle hjelpe min far med å kappe en eksosslange litt, enkel jobb egentlig, men... Når jeg krøp ned under luken så jeg rust vann rett under eksos gjennomføringen og tydelige saltkrystaller viste at her hadde det stått bittelitt vann sist sersong. Kom da til å tenke på denne tråden å tok en titt på gjennomføringen, og ganske riktig det er tæret nesten igjennom. Så nå har jeg et gjennomrustet bend stående på benken,ikke store krafta med et skrujern skulle til for å lage et passelig hull, dette står delvis under vann så konsekvensene kunne blitt store.alt under vann er fullt av pittings. Blir å lage nytt å sveise med bakgass og gjennomsveis. Noen bilder av blendet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.