Jump to content

Tæring eksosgjennomføring Viksund 340


Brigg

Recommended Posts

Brigg skrev for 2 timer siden:

Tror nok jeg skylder @Komodo et antall av de grønne som står bak på benken der. 

 

He he, det røk med et par av dem under tilpassing og nesting av rørstusser :giggle:  Hadde vært ute på et oppdrag hele dagen og verken smakt vått eller tørt siden frokost (var det en grei unnskyldning :rolleyes: )

Link to post
Gullfisk skrev On 21.2.2021 at 17.17:

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvor tykke vil du anslå disse to laminat lagene til å være? 

 

Bjarne R skrev On 22.2.2021 at 10.39:

Brigg, er det bare 5mm tykt det ytre skroget ved gjennomføring av eksosrøret

 

Etter nøyaktig måling finner jeg at ytterlaminatet er 8 mm mens indre er 4 mm. Mellom der ligger det 10 mm divinycell slik at total skrogtykkelse er 22 mm. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Da har jeg fjernet divinycellen og fylt opp med glassfibersparkel. Lagde et spesialverktøy for fresing av divinycell, tror ideen kom fra et tidligere innlegg på forumet. 0CD600BD-2148-4689-927F-15E180C7ED6E.jpeg.93710e8de293817dd0028cd5125e4045.jpeg

 

Skråskjærte enden av en unbrakonøkkel og satte denne i drillen. Tok fem minutter å frese rundt hullet. Gikk så over med tapetkniven for å sikre at det ikke var rester igjen ut mot laminatene. 

 

Sparklet så med glassfibersparkel fra Biltema etter tips fra @Komodo  

7F4193DF-04FE-4D47-8F22-A6FE626B3A26.jpeg.ac2600b15fcdbd79f146933d50cd8819.jpeg

Selv om det er mildt vintervær med 7 plussgrader får jeg ikke temperaturen opp på idealtemperatur for slikt arbeide. Har på varme i motorrommet samt at det står en halogen arbeidlampe å lyser mot hullet. Det virker som om sparkelet herder ganske greit. Satser på å få slipt og smørt med topcoat før jeg må kjøre hjem igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 2 timer siden:

 

 

Etter nøyaktig måling finner jeg at ytterlaminatet er 8 mm mens indre er 4 mm. Mellom der ligger det 10 mm divinycell slik at total skrogtykkelse er 22 mm. 

Da var det tykkere enn det ga inntrykk av på bildet. Det er vel normal sammenlagt laminattykkelse på nyere båter, tror jeg. Jeg har rotet rundt i gammel Viksund i mange år, så jeg synes alt ser tynt ut. Der var jo innerliner tykkere enn dagens skrog:giggle:.

Link to post

@Gullfisk Laminatet er betydelig sterkere fra vannlinjen og ned enn over vannlinjen der eksosgjennomføringen nå står etter at jeg fikk flyttet den opp. Hvor tykt det er under vannlinjen vet jeg ikke da jeg enda ikke har gjort noe arbeide der som kan avdekke dette. Men jeg har ingen bekymring for at det ikke er kraftig nok. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har eksosgjennomføringen vært på et opphold hos @Komodo og har kommet tilbake tilnærmet som nytt. Komodo har byttet rørene, med unntak av den delen nærmest flensen, og sveiset opp på nytt. 

 

Mine sveiskunnskaper er svært begrenset. Men jeg ser forskjell på gamle og nye sveiser ved at det tidligere ikke var sveis innvendig i sammenføyningene. Der var rørendene synlige. Nå er det tydelige sveisefuger både innvendig og utvendig. Selv om Komodo gir utrykk for at han er litt rusten med TIG-sveis opplever jeg resultatet som bra og jeg tror den nye gjennomføringen vil få lengre levetid enn de 15 årene den gamle klarte. 

 

62568CDF-4BD1-4927-94BB-497E1BE36405.thumb.jpeg.f5a291f62870c94ead488c1e964c1cb2.jpeg

 

36A748E7-D47C-4FC4-891F-FE5A585C73C3.thumb.jpeg.22e9163b97331d7f6f05383947f469b9.jpeg

 

På det øverste bildet vises også hullene som Komodo har boret for at den vannskvetten som tidligere har blitt liggende igjen i bendet skal kunne drenere ut. 

 

Jeg har kjøpt ny eksosslange til erstatning for den gamle som jeg måtte ødelegge for å få løs. Planen er nå montering av gjennomføring og slange på lørdag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

65FA0B0E-304F-46E6-A906-F49628C19E40.thumb.jpeg.90c79cee9ee4583eecbc568a46e3d0a2.jpeg

 

Da er gjennomføringen tilbake på plassen sin. Som vanlig var største del av arbeidet fjerning av gammel fugemasse (fra skroget utvendig). 

 

Hadde også planer om å få montert eksosslangen i dag, men der løp tiden fra meg. Slangen er vanskelig å bøye i de knappe radiene som er nødvendig. Må nok ta meg tid til å løsne eksospotten fra dørken og flytte denne til side for å få slangen på plass. Nytt forsøk neste helg. 

 

Passet på å tape igjen hullet på gjennomføringen før jeg dro hjem. Ønsker ikke å få besøk av mink, oter eller slektninger av disse i motorrommet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 3 uker senere...

Ting tar tid, men nå er endelig den ford%#&e slangen på plass. Veldig vanskelig å få til de knappe bøyene som er nødvendig. Men med lettmatrosen som håndlanger gikk det til slutt. Har enda noen andre småprosjekter som skal ferdigstilles så jeg har ikke startet motoren og testet enda. 

 

B972B745-D055-4279-93E9-10F162021950.jpeg.4ccbf19d326432a5b18a0b27627d0e3c.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Slangen er veldig solid, så den er jeg ikke bekymret for. 

 

Slik båten er konstruert går slangen fra toppen av eksospotta opp i en svanehals helt oppunder dekk og ned igjen til eksosgjennomføringen. Da er det ikke så mange måter å gjøre det på. Og slik slangen er montert, og som tilsvarer opprinnelig montering fra fabrikk, kan også området under slangen utnyttes på en god måte. Alt dette ville blitt forstyrret om vinkelen på slangestussen hadde blitt endret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Da har motoren fått lov å våkne etter vinterdvalen. Alt ser ut til å være tett og fint. 

 

Jeg strammet slangeklemmene rundt den nye eksosslangen ganske stramt når slangen ble montert sist tirsdag. Av en eller annen grunn fant jeg ut at jeg skulle ettertrekke før motoren ble startet. Og det tror jeg var lurt, nå kunne klemmene strammes bra mye mer. Det virker som om den nye slangen har latt seg komprimere når den har stått en tid med stramme klemmer. Å etterstramme klemmene en stund etter montering av nye slanger tror jeg kan være et godt tips. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Håper det går bra med en eksosgjennomføring fra en saga 29 i denne tråden, passer etter mitt syn greit her. Skulle hjelpe min far med å kappe en eksosslange litt, enkel jobb egentlig, men... Når jeg krøp ned under luken så jeg rust vann rett under eksos gjennomføringen og tydelige saltkrystaller viste at her hadde det stått bittelitt vann sist sersong. Kom da til å tenke på denne tråden å tok en titt på gjennomføringen, og ganske riktig det er tæret nesten igjennom. Så nå har jeg et gjennomrustet bend stående på benken,ikke store krafta med et skrujern skulle til for å lage et passelig hull, dette står delvis under vann så konsekvensene kunne blitt store.alt under vann er fullt av pittings. Blir å lage nytt å sveise med bakgass og gjennomsveis. Noen bilder av blendet. 

IMG_20210402_184125.jpg

IMG_20210402_184118.jpg

IMG_20210402_184058.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...