Jump to content

Volvo Penta TAMD31A, problemer med turtall


Nautic

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta TAMD31 A.  Denne mangler litt turtall.

Den skal ha 3800, jeg får 3100.

Propellen er ifølge Scand riktig. Et firma i Oslo sier en tomme feil. Dette skal utgjøre

ca 300 omd.

Jeg har byttet Intercooler pga at den var revnet. Byttet også til ny forbedret turbo

Denne har vist et høyere dreimoment, ca 35%. Ved bytte til denne turbo forsvant faktisk en del av blårøyken. I fjor var den ille. Nå er den synlig reduser. Har også fjernet magneten for å hindre soting. Etter tips fra turbo ekspert. Spjellet er nå blitt fastmontert.

 

Men jeg har fortsatt for lite turtall, som ifjor, før alt dette ble byttet.

Har målt dysene og dieseltrykk hos "VP fagmann". Dette skal være bra, samt kompresjon.

 

Ladeluftkjøleren hadde lekkasje, som nå er tettet. Inne i innsugsmanifoilen var det noe saltbelegg som nå er fjernet. Kan noe salt ha kommet inn via ventiler og fått laget noe plunder?

 

Noen som har noen tips?

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har selv en TAMD 31 A. Fikk etter ovehaling av dieselpumpa 4100 rpm (300 mer enn tidligere). Er klar over at det er noe høyt men har da god margin ved ferielast og ekstra passasjerer. Bedre at motoren går lett enn tungt.

 

Min intercooler revnet også for noen uker siden og da falt turtallet til 3400 rpm. pga av at turbotrykket forsvant ut gjennom revnen. Kan minne om dine symptomer? Motoren svartrøyk noe innmari med litt pådrag.

 

Er du sikker på at du ikke mister turbotrykk noen plass? Er hele innsugssystemet tett/fri for lekkasjer? Ryker motoren svartrøyk ved full gass?

 

Artig å se at ny turbo hjalp mot røyken. Har vurdert det samme selv.

 

Hvorfor fjernet du magneten?

 

Du nevner ventilene, men komp. testen viste jo at alt var bra på det området. Hadde ventilene vært utette så ville jo kompresjonen vært lav. Hva lå kompresjonen på forresten?

 

Jeg heller til at det må være en lekkasje i innsugsystemet som gjør at du ikke får fullt turbotrykk. Dette er lett å sjekke ved å ta ut en stor tetningssskrue som står på innsugsmanifoilen og sette på en turbotrykksmåler.

 

Jeg hadde ikke brukt motoren før feilen hadde blitt funnet og fikset. Hvis du mangler turbotrykk så kan du skade motoren ved å bruke den. Eksostempen. blir altfor høy og ventiler/eksosmanifoil/turbo kan ta skade.

 

En liten tanke til slutt. Du skriver at du har fastmontert spjellet i eksosen. Det har vel ikke blitt fastmontert i lukket posisjon? Da snurpes motoren og den får ikke fra seg eksosen. Dette er det heller ikke bra å kjøre med. En annen mulighet er at spjellet har løsnet og ligger og blokkerer eksosen.

 

Denne motoren skal ha fra 3700-3900 rpm. Du bør ikke bruke motoren før feilen er funnet og riktig turtall er oppnådd.

 

La oss få høre hvordan det går.

Link to post
Share on other sites

. Inne i innsugsmanifoilen var det noe saltbelegg som nå er fjernet.

:smiley:

For å få av innsugningsmanifoldet må du av med dieselpumpa. For å være sikker, ble "Plungerhøyde" på dieselpumpa justert etter at du hadde montert dieselpumpa igjen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har selv en TAMD 31 A. Fikk etter ovehaling av dieselpumpa 4100 rpm (300 mer enn tidligere). Er klar over at det er noe høyt men har da god margin ved ferielast og ekstra passasjerer. Bedre at motoren går lett enn tungt.

 

 

Hei

 

Ved fullt pådrag (3100 omd) har jeg ikke anntydning til svartrøyk.

Jeg har sjekket om turbotrykk forsvinner ved utette o-ringer.

Disse er nye og jeg kan ikke kjenne noe lekkasje noen steder.

 

Ser av ditt innleg at du mistet turbotrykket og turtallet sank til 3400 omd.

Hvor tung er din båt? Min veier ca 2500kg.

Jeg har en wema turbotrykksmåler og den viser ca 0.8 ved 3000 omd.

Hva er riktig trykk her?

 

Jeg misstenker ett eller annet ved dieselpumpa, men vil helst ikke skru den ut før jeg er "nesten" sikker.

 

Jeg fjernet ikke magneten fysisk, men koblet den ut. Spjel akslen er sikret slik at den ikke kan bevege seg. I åpen stilling.

 

Jeg skriver her testresultatene etter kontroll hos VP verksted.

 

Kompresjon cylinder 1-2-3,  22 bar cyl 4,  23 bar ved selvstarter

Injektorer trykkprøvet, meget bra kondisjon.

Ladeluft temp 72/38,8 ° Celsius

Link to post
Share on other sites

Er ingen VP-ekspert, men en tanke slår meg etter ditt innlegg om ampermeterets oppførsel. Får ikke turtelleren sitt signal fra dynamoen? Kan det i så fall være at motoren er OK og at dynamoen eller turteller er feil? Om du ikke har gjordt det, så ville jeg kontrollert dette først.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ang. dieselpumpeproblematikk så er jeg blank. Jeg ville imidlertid fått bekreftet 100% at det turtallet som vises er korrekt. Hvis det er det så skal du jo mangle mye fart og ikke oppnå den farten som båten er oppgitt til. Min båt er også ca. 2500 kg. og jeg oppnår 27 knop på topp med et 290 dp-drev, og A6-propeller.

 

Turbotrykket du oppgir mener jeg at jeg har lest er riktig i et annet diskusjonsforum

 

Betryggende med resultatet av kompresjonsmålingen.

 

Hva var begrunnelsen bak rådet du fikk om å fjærne eksosspjellet?

 

Du har jo foretatt en grundig gjennomgang av motoren og eliminert mange mulige kilder til problemet. Så lenge propell og utveksling er korrekt og turtallet også er riktig så står du vel igjen med dieselpumpa?

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg mangler ca 4 knop. Min båt er halvplanende så den kommer ikke opp i den fart din båt gjør.

 

Rådet jeg fikk ang eksosspjeldet var at når spjellet er lukket vil mesteparten av eksosen ikke komme ut.

Eksosen vil bli hindret fri passaje. Dermed soter turboen ned over tid. Ifølge han ville han fjernet magneten og kastet den langt avgårde.

Han som gå rådet driver med overhaling/rep av motorer og turboer.

Han hadde hatt mange nedsotede turboer til overhaling....

Noen var direkte kokset igjen.

 

Derfor valgte jeg å sette den ut av funktion. Blårøyken er også blitt redusert etter turbo bytte.

Den røyken som er igjen bryr jeg meg ikke noe om.

Link to post
Share on other sites

Resonnementet ang. eksosspjellet og soting av turboen har sikkert noe for seg. Det er jo stort sett kun ved oppstart av kald motor at røyken er sjenerende. Solenoiden (magneten) lukker jo imidlertid spjellet hver gang turtallet på motoren kommer under 1300-1400 rpm. D.v.s at det er lukket hvis du har motoren i gang mens du fisker, dorger, legger til kai osv. Da kan det sikkert føre til soting av turboen.

 

Da solenoiden på min motor ikke virket la jeg opp en manuell løsning med en stoppwire som er koblet til spjellet. Når jeg starter motoren når den er kald så drar jeg i en hendel ved instrumentpanelet og lukker spjellet (ser ut som en chokehendel). Ellers så bruker jeg den ikke. Synes det kan være greit å kunne redusere røyken ved oppstart, spesielt når man ligger sammen med andre båter. Siden spjellet på langt nær aktiveres like mye med denne manuelle løsningen som det ville gjort med solenoiden så håper jeg at soting av turbo ikke skal bli et problem.

 

Hvordan går det med turtallsproblemet ditt? Har du kommet nærmere noen løsning?

Link to post
Share on other sites

Hallo Nautic - har ikke klart å få med meg hvilken båt du har, men har du en Scand Nautic???? Hvis dette er tilfelle så er fenomenet du forteller om faktisk helt vanlig på denne båttypen, selv med helt ny motor. Har selv mange nautiske mils erfaring med denne kombinasjonen båt/motor. Dette skroget er helt avhengig av trimflaps for å gå noe særlig fortere enn 15 knop. Man har i noen grad forsøkt å "løse problemet" ved å montere faste flaps. Men vanlige regulerbare flaps virker bedre - like viktig som propell på denne båttypen etter min mening. Dermed oppnår man toppfarten på drøye 20 knop. Og motoren går da i nærheten av anbefalt toppturtall.

Link to post
Share on other sites

Guest NimQuest

Har en TAMD30 . Denne hadde for tung propell. Fikk den vridd  1 tomme.

Gikk da fra 3500 rpm til ca 4000 Rpm.

 

Men dette må du se i forhold til toppfarten på båten. Med tom båt har jeg nå omtrent den samme toppfart med 4000 rpm som med 3500 rpm.

 

Du får og en indikasjon dersom du sjekker rusings turtallet på motoren. Er dette normalt

så vet du at det på motor sida er ok.

Link to post
Share on other sites

.

 

Du får og en indikasjon dersom du sjekker rusings turtallet på motoren. Er dette normalt

så vet du at det på motor sida er ok.

Jeg er redd at den konklusjonen var litt for kort og bastant.  :wink:

 

Hvis motoren kommer opp til normalt turtall når den "ruses" ubelastet, da vet du i det minste at det ikke er regulatoren som holder igjen, men derfra og til å slutte "....vet du at det på motor sida er ok....". Det kan du vel ikke ha ment helt bokstavelig.

 

Der kan være mange årsaker til at en motor ikke oppnår normalt turtall under drift, selv om den oppnår turtallet ubelastet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette var virkelig interesant det Terron skriver. Jeg har en Scand Nautic. Og jeg får en

ca 15-16 knop med fulle tanker.

Giret på båten har en utvekslig på 1:1.91. Vet at Scand gikk raskt over til 1:2.3, hvis jeg husker riktig. Siden jeg har dette giret, da er det vel også viktig at propellen er så riktig som mulig?

Scand sier at den er riktig. Et firma i Oslo og Maritim sier at den er 1" feil. For stor stigning.

Da bør jeg kanskje vri propellen 1". Da bør tutallet øke, motoren gå lettere og kanskje det er alt som skal til?

 

Rusturtallet ligger på ca 4200

 

Har du fremdeles en Scand Nautic, Terron?

Link to post
Share on other sites

Har ikke lenger Scand Nautic, men har kontakt med flere som har denne båttypen.

 

Du sier ikke noe om du har flaps i dag Nautic. Har du ikke dette er jeg tilnærmet 100% sikker på at dette er årsaken til dine problemer. Min båt oppnådde også kun rundt 15 knop og drøye 3000 o/m med flapsene helt oppkjørt. Med flapsene får du en helt ny båt - den "flater ut" allerede i 12 - 13 knop, samtidig oppnår man at båten planer ut de siste knopene mot toppfarten (ca 21 knop). Var senest i høst i kontakt med en kollega på jobben som kjøpte helt ny Nautic. De oppnådde kun 13 knop (+ baugen i sky) med 100 hk. utgaven av din motor. De reklamerte selvfølgelig på det hele, og etterhvert fikk de montert på et fast trimflaps. Dermed oppnådde de en toppfart på ca 19 knop, samt at båten nå "flater ut" også ved lavere masjfart. Imidlertid har de samme erfaringer som meg - nemlig at Nauticen også er litt følsom for vekt sideveis - dermed har de denne sesongen bestemt seg for å bytte ut de faste flapsene med regulerbare.

 

Som jeg skrev tidligere - denne båten er tilnærmet ubrukelig uten flaps! Med og uten blir som natt og dag.

 

Terron

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Problemet har vært der siden jeg kjøpte den. Tror tidligere eier har prøvd å justere litt

på dieselpumpa når turtallet sank. Han oppdaget ikke at intercooler var sprukket...

 

Finnes det noen teknisk oversikt ang dieselpumpe til TAMD 31A.

Gjerne på nettet.

Jeg vil sette meg inn i hele dens virkemåte.

 

Det at den bør i benk vet jeg.

 

Til Saga.

 

Du overhalte jo din dieselpumpe. Hvor gjorde du det hen?

Var det en kostbar afære?

Link to post
Share on other sites

Jo, det var en kostbar afære, prisen ble 11300,- inkl. demontering/montering på motor, samt innsendig av pumpen til et spesialverksted.

 

Leverte inn båten til et lokalt verksted for i utgangspunktet å fikse en oljelekkasje i o-ringen/simmeringen mellom dieselpumpen og motoren. Etter demontering var viste det seg at pumpen var slitt og hadde slakke i ulike lager/foringen. Pumpen ble innsendt til et dieselverksted i Molde for overhaling.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å se nummeret på dieselpumpen, men det er så trangt.

Det eneste jeg har greid å se er tallene 217.

Vet at pumpen er Bosch.

 

Under min leting etter typebetegnelse på pumpen

fant jeg fuktighet på underside av pumpen.

Det var ikke der tidligere i våres. Litt fuktig også rundt

et av de nedre fordeler utløpene på pumpen.

 

Noen som vet hva pumpen i VP TAMD 31A heter?

Jeg skal prøve å få tak i noen verksted beskrivelse over pumpen.

 

Det skulle vel ikke være noen her som evt har det eller kan skaffe noe slikt?

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Vinteren har blitt brukt til å reparere flapsene, som ikke virket skikkelig i fjor. Noe jeg oppdaget sent på høsten i fjor.

 

Propellen var virkelig grodd med rur. Nå er den helt glatt og fin.

 

Satte båten på vannet forleden dag, justerte dieselpumpen selv.

Har kjøpt et hefte over dieselpumpen, som beskriver den i detalj. Meget lærerikt.

Justerte flapsene under kjøring, og vips så var farten og turtallet der.

20 knop ved 3600 omd og 22 ved 3800 omd.

Akkurat som den skal. Forrige eier hadde tuklet med dieselpumpen.

 

 

Motoren er jo en TAMD 31 A og er jo kjent for å ryke.

Jeg byttet turboen i fjor og rykingen forsvant. Den røk heller ikke nevneværdig nå heller.

Selv ikke ved første start. Startet på første slaget.

 

Kjører fremdeles med  eksos spjellet fjernet. Har ikke bruk for det.

 

 

Tror dere jeg smiler nå??  :crazy::wink::flag:

 

Gleder meg til båtlivet i år, det skal nytes. :wink:

 

God Sommer Alle Sammen  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er for å gjøre det meste i båten selv. Har om nødvendig ingen betenkeligheter med å pelle motorer og gearkasser fullstendig ned. Et sted går dog grensen. Jeg gir meg ikke inn på å overhale dieselpumper. Justere innsprøytningstidspunkt ved montasje, ja. Det er en relativt enkel affere. Men å åpne og adskille dieselpumpa for bytte av lager og foringer og å foreta påfølgende justeringer, det overlater jeg til proffene. Selv Volvoverkstedene sender disse jopbbene til Bosch.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har kjøpt en Nautic i fjor sommer. Står i en Tamd 31a motor. kjørt ca 1600 timer.

Får den ikke opp i mer en 15-16 knop. trimflaps virker ok. turtall kommer maks opp i 3400.

ser i Brukerbok på båten at maks turtall skal være 4200. og maks fart 21 knop på 3800.

Noen som har tips? Intercoler svettet litt vann rundt pakninger , byttet pakning sett, veiv hus filter alt ble tett men ingen bedring av

turtall. Propell osv er orginalt fra 1988. og båten gjekk ifølge tidligere eier 22-23 knop når den var ny. Gjekk gradvis nedover.

og har vert stabilt endel år nå. Røyker litt i oppstart . Hvit røyk som blir borte etter 5-10 min,Normalt på denne motor har eg forstått. Har testet maks den går nå på 3400 omd. og det er ikke noe røyk utenom vanlig. Ladetrykk kommer vel opp i 0,6-0,8

Link to post
Share on other sites

Noen med tips

Hvordan er vekten på båten nå i forhold til når den var ny?

Jeg spør fordi jeg har litt av samme symptomene på min båt. Originalpropellen er blitt for stor. Men det har selvfølgelig med at jeg drar ombord mye rart også, slik at båten blir tyngre.

Link to post
Share on other sites

Vekten er nok noenlunde den samme, 2500 kg. Ved fulle tanker og ferie klar så er farten nede i 14 knop.

altså ca 1-2 knop. så ligger nok ikke her. Skal sjekke filter. tenkte og ta en grundig service nå i vinter. Tror feilen enten er turbo eller diesel pumpe. Noen som vet pris på nytt eller bytte ordninger/service? Feil minner om "Nautic" sitt problem

Link to post
Share on other sites

kanskje dumt forslag, men du ber om tips ;)

Når du tester, står motoren i benk på et verksted, eller i motor rommet i båten?

Hvis den står i båten, er det noe forskjell om du prøver med motorromsluka åpen kontra lukket?

Tanken min var om den ikke får nok luft, men at det blir et "vakuum" i motor rommet?

 

Er det riktig dimensjon på diesel slangene?

 

Har du testet med vanlig "bil-diesel" og sett om det gjør noe endring?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...