Jump to content

Volvo Penta TAMD31A, problemer med turtall

Nautic

Recommended Posts

Bare og komme med tips ja:)

Motor står i båt, har ikke prøvd med luka åpen nei. Ifølge tidligere eier gjekk den fint 22 knop og 3800omd de første årene. men siden fart ikke betydde noe hadde han ikke gjort noe for å finne utav dette. Båt var på service rett før jeg kjøpte den. sikftet olje osv. Får sjekke ut lufting/filter i helgen. Har ikke testet bil diesel heller. Vurderte og kjøre på diesel rens som blir solgt på stasjonen. usikker på om det vil hjelpe!

Temp ligger på ca 80 grader ved vanlig kjøring. maks 85-90 ved fullt pådrag.

Hmm.. ladetrykk på 0,6-0,8? Eg trur ladetrykket skal vere på 1,2 eller 1,4 på maks, men du får mest sansynlig ikkje opp ladetrykket fordi du ikkje får opp turtallet, så eg trur ikkje problemet er med turboen. Då skulle du også merket svart røyk ved høg bellastning. Er en fordel å sjekke om du får maks utslag på dieselpumpa når du gir maks på gasshendelen, Kanskje vaieren som har strekt seg gradvis i takt med at du seier at turtallet har forsvunnet gradvis.

Kanskje vaieren som har strekt seg gradvis i takt med at du seier at turtallet har forsvunnet gradvis.

Jeg tenkte på akkurat det samme ! Det bør du sjekke ! En annen ting.. det er jo både inter og aftrecooler på denne maskinen... er begge sjekket ? Er impeller ny ? Eksos tett ? En siste ting... når målte du maks omdr. ? Min TAMD30 klarer ikke mer enn 3400 ved sesongslutt (3800 på våren) og dette skyldes i hovedsak motstand/groe kommet i løpet av sommeren !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...