jepp. Startet 24.Januar.2021 Del på Facebook Startet 24.Januar.2021 Hei. Håper noen kan hjelpe meg her. I vinter planlegger jeg å montere en Defroster i min båt men trenger noen gode tips for å få dette best mulig. 1. hvor på en Yanmar 6LP 315HK tar jeg ut varmt vannet og hvor tar jeg retur vannet tilbake til motoren? 2. er det beste å ha Defroster nær motoren og så rør from til lugaren i båten? 3.bør man ha en stopp kran på varme vannet når man ikke bruker Defroster? om så type, hvor motoren man den? 4.Noen som har bilder eller tegninger på hvordan de montere dette? 5.Hvilken merke /type bør jeg kjøpe ? ser etter 2 -3 utganger på Defroster 5. Hvor kjøper jeg den beste. noe tillegg utstyr jeg trenger? ellers noen andre gode tips. takk for hjelp. Jepp Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 25.Januar.2021 Del på Facebook Svart 25.Januar.2021 (redigert) 1. Se link (antar du ikke har varmtvannsbereder fra før da). Jeg mener kjølevesken går ut på den fremste porten og tilbake ved termostaten på siden over dynamo. Klikk på "arnearmoa replied to a topic" for å komme rett til riktig innlegg. (resten av punktene overlater jeg til andre) Redigert 25.Januar.2021 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 25.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2021 tusen takk for super info Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Du kan med fordel ha kortest mulig strekk på luftrørene, mao. bør defroster være montert en eller annen plass foran i båten slik at vannslangene/rørene blir lengst. Det er slik stort sett alle båtfabrikker utfører som originalt, også fordi vannrør tar mindre plass å trekke enn luftrør. Også vannrørene/slangene kan du isolere ytterligere om du ønsker. Og legger du opp dette fra nytt av så isoler gjerne luftslangene også. Du har normalt ikke noen stoppkran på defroster, dog. er det ofte (nærmest alltid) montert kuleventiler inn/ut av motor slik at du kan stenge av denne loopen. F.eks. i tilfelle lekkasje, noe som er viktig. Men er er det stort sett bare fantasien som setter grenser for hvordan du vil ha systemet oppbygd. Dog må du ta i betraktning noe som kalles rørkarakteristikk, dvs. at man skal unngå skarpe bend, armaturer, ventiler etc. i så stor utstrekning som mulig siden dette blir en restriksjon for fløden i systemet. Og kan påvirke effekten. Eller hensynta ekstra under dimmensjoneringen om du vil sette inn slikt. Sikkert mange bra defrostere på markedet men kan anbefale Eberspacher med 4 uttak, så blinder du bare et eller to. Da har du iallefall mer enn nok viftekapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Takk for også supert svar men hvor tykke vann rør bør man ha? type? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Man bruker stort sett 1/2" slanger til slike defrostere. Vil man ha god effekt så legger man inn en sirkulasjonspumpe i tillegg. På vårt opsett med 6LP , VV bereder og defroster så skal man vissnok få inntil 10KW, men da trenger man sirkulaskonspumpe i tillegg. Antar nå jeg får ut ca 2-3KW, da vannsløyfen er lang og motoren holder max 80 grader. Den holder vinduene frie for dugg og det er det viktigste for meg. Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.