Henner Startet 25.Januar.2021 Del på Facebook Startet 25.Januar.2021 Hei folkens. Har en summer dream 28 som har innbaket kryssfinerplate i himling...kabin i baugen. Har fjernet en god del av glassfiber under og som mistenkt, er kryssfiner blaut. Sannsynligvis må rives ut hele kryssfiner. Er det noen anbefalinger og erfaringer? Selveste kryssfiner er limt på glassfiber på toppen og gi selvfølgelig stabilitet på toppen. Uten blir selveste taket/toppen ustabilt og vinglete. Som møbelsnekker er det Ingen problem å lage annerledes støttekonstruksjon men min spørsmål handle mer om isolasjon. Siden det ser ut at kryssfineren var ikkje tett på alle plasser mot glassfiber på toppen.Så at derfor har det slått vann. Er det mulig å isolere glassfiber mot kondens?? MvH Hendrik Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Januar.2021 Del på Facebook Svart 25.Januar.2021 Vannet kommer nok fra skruehull, ikke kondens. Du kan jo evt bruke Divinycell i stedet for finer. Da råtner det ikke. Men det må jo plastres inn igjen da Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Buster L Mercury Svart 25.Januar.2021 Del på Facebook Svart 25.Januar.2021 (redigert) Jeg bygger en båt av kryssfiner. Det er null problem å gjøre kryssfiner "vanntett". Legg på et lag eller to med tyntflytende epoxy på begge sider. Sannsynligvis er polyurethanelim godt egnet til å lime fineren opp i taket igjen. Redigert 25.Januar.2021 av Buster L Mercury (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Kryssfineren kan med fordel bakes inn i epoxy for å gjøre den vanntett. Du limer den i taket igjen med epoxy tilsatt fyllmiddel. Informasjon om bruk av epoksy finner du her: https://www.westsystem.no/m/349/west-system-epoxy Epoksy kan kjøpes biltema: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/lamineringsepoksy-2000020523 Isolering kan gjøres ved å lime isolasjon type low-e eller "liggeunderlag"/Armaflex. Lykke til og del gjerne din erfaring her på baatplassen. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Henner Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 (redigert) Takk for svaret så langt. Ja ser det at det må blir nok nytt kryssfiner limt på glasfiber. Var faktisk usikkert om det er kondens som var årsak til vann. Ingen problem å gjøre selveste kryssfiner vanntett men det som eg tenke mest om ,er å ikkje får inn noen vann eller fuktighet mellom glasbfiberen på toppen og kryssfiner. Vil helst omgå å laminere med glassfiber fra undersiden.Så det skal nok blir iso under. Redigert 26.Januar.2021 av Henner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Henner skrev 28 minutter siden: Vil helst omgå å laminere med glassfiber fra undersiden.Så det skal nok blir iso under. Men da vil du nok miste en god del av styrken som var i det oprinnelige laminatet. Er det ønskelig? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knude Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Uten å komme med noen pekefinger...... En god reparasjon er alltid å tilbakeføre skaden til sånn som det var før skade. Her har det kommet vann inn fra en lekkasje i laminatet i dekket. Det er ofte i forbindelse med noe som er skrudd ovenifra. Vann trekker inn i et lite hull men vil aldri tørke igjen ut samme hullet. Derfor våt kryssfiner. Derfor må leksje finnes aller først. En proff ville fjernet laminat på undersiden av finer. Så finer. Kopiert kryssfiner plater som blir stemplet opp mot laminat med to lag csm 600gr. Fuktet godt med polyester. Funger utmerket med fortykket epoxy også. La herde. Så erstattet laminat på undersiden. Deretter kan isolasjon limes opp..... Enkelt laminat vil være for mykt å det vil svekke bære evnen mye.. Dette er ikke så vanskelig som du kanskje tror. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Henner Svart 28.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2021 Takk for svaret alle sammen😉 Det blir nok nytt kryssfiner som blir epoxybehandlet før montasje og nytt glassfiber under. Vet at det finns en del tråder her angående dette tema og forskjellige spørsmål.Men som oftes mangler det litt info om resultatet og kossen ting har blitt. Vil derfor bare spørre angående epoxy/polyester. Kan eg lime epoxybehandlet kryssfiner mot taket(glassfiber) med polyester eller bare satse på fortykket epoxy? MvH Hendrik Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 28.Januar.2021 Del på Facebook Svart 28.Januar.2021 (redigert) Det kan være problemer med å få god vedheft ved å bruke polyester på epoxy. Så mitt råd er å lime med fortykket epoxy dersom du velger å epoxybehandle kryssfineren først. Redigert 28.Januar.2021 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Knude Svart 28.Januar.2021 Del på Facebook Svart 28.Januar.2021 Som @okristi skriver. Ikke bland dette. Personlig hadde jeg brukt polyester og duk for å lime. Legg to til tre lag å press opp plata med noen støtter under. Hvorfor du skal bruke epoxy for å forsegle plata når den blir baket inn i fiber og polyester skjønner jeg ikke. Jeg har selv kuttet i innstøpt finer i mange båter for å montere ankervinsj eller baugpropell som har vært 20 år gamle . så lenge det ikke har kommet inn vann fra et hull så er krysfineren som ny. Kjør på med polyester og csm er mitt råd. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Henner Svart 29.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 Takk. Ja blr en del utfordring siden dette er nytt for meg😉 Leste en del om epoxy behandling av kryssfiner i forkant. Derfor usikkert. Å kunne lime og laminere med polyester er jo midt i blinken👍🤘 Har nå fjernet det meste av kryssfiner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2021 Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 Den epoxybehandlingen har lite for seg. Platen klarer seg like godt uten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Selco Racing Svart 29.Januar.2021 Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 (redigert) Gjør det enkelt og holdbart. Finerplata kan du forsegle med enten epoxy eller noe annet. Deretter matter du flatene og limer fast plata i taket med multibond fra biltema. Sitter til dommedag, kan gjøres uavhengig av temperatur og luftfuktighet, og du slipper årevis med gassing fra polyester i stua di. Redigert 29.Januar.2021 av Tavringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Henner Svart 29.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 Plater blir nok uansett laminert med glassfiber/polyester under. Tanke min er jo å får hele kryssfinerplater komplett tettlimt under glassfiberen/toppen. Litt utfordring siden det finnes noe ujevnheter. Lekkasje er sannsynligvis funnet under to puller. Så gikk kryssfinerplate og helt fram i anker/fortøyting boks/rom uten noe form av forsegling.Så ser ut som har trekket i seg vann der i en del år😉 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2021 Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 Lamineringen gir jo en stor del av styrken i denne sandvichkonstruksjonen, så den må med. Og gjøres skikkelig. Å bare lime opp en finerplate vil gi langt fra samme styrke i dekket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Henner Svart 12.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2021 Då var nytt kryssfiner montert/limt på og forsterket med noen lekter i eik under. Lekt i længderetning (støttes i tillegg framme av nytt skillevegg ankerrom og bak eksisterende sittegruppe/hylle) Og så lekter tvers mot skrog. Alt har blitt laminert inn og extra forsterket og laminert med og mot skrog. For en beskrivelse, må bare legge ut noen bilder her😁😉 Så limt på polyetylen liggeunderlag under og på vegger(skrog)med golvlim casco. Gjennstår å lime på hvitt skrogtrekk. 😬😅 takk alle sammen for alle svar eg fekk🤘 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.