Jump to content

Bavaria S30 med Mercury 6.2 355hk bensin. Erfaringer.


Nidelv-28

Recommended Posts

Bårdp skrev for 6 timer siden:

Fylte diesel på søndag da kostet den 10,26 pr liter. Bensin på samme sted kostet 17,88.

At bensinmotoren skal ha samme forbruk som en dieselmotor er vel i beste fall drømmetenkning. I praksis er min erfaring at bensinmotoren fort bruker 50% mer drivstoff.

Hei

i følge teknisk data så bruker de ca likt på marsjfart.  Diesel 3100 omdr og bensin ca 4000 omdr.  Kun prisen på drivstoffet som er forskjell.

Link to post

Generelt så gir en bensinmotor 2-3 hk per liter per time. En dieselmotor gir 5-6 hk per liter per time. Dette gjelder også moderne motorer med injection og common rail. 

Antall hk man må ta ut for å få identisk  båt i plan er trolig det samme. 
mulig at vekten er vesentlig forskjellig på båt med bensin kontra diesel, kanskje 200kg. Jeg tviler på at det gir vesentlig utslag fra grunnregelen over. 
 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Nidelv-28 skrev for 1 time siden:

Hei

i følge teknisk data så bruker de ca likt på marsjfart.  Diesel 3100 omdr og bensin ca 4000 omdr.  Kun prisen på drivstoffet som er forskjell.

Kan ikke være mulig en trenger samme kraft for og oppnå samme fart på samme båt og da vil en dieselmotor bruke vesentlig mindre drivstoff en en bensinmotor. Men det er vel såpas mye billigere og lage en bensinmotor og fortjenesten på å selge en slik såpas stor at en koker i hop noe for å få solgt dritten.

Link to post
Nidelv-28 skrev for 1 time siden:

Hei

i følge teknisk data så bruker de ca likt på marsjfart.  Diesel 3100 omdr og bensin ca 4000 omdr.  Kun prisen på drivstoffet som er forskjell.

Eneste muligheten jeg ser for at en diesel og en bensinmotor skal bruke tilnærmet lik mengde er vel kanskje om dieselmotoren er i aller minste laget og må plages opp mot maks for å holde båten i plan/marsjfart. Hvilken dieselmotor er det som sammenlignes?

 

Link to post
Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Eneste muligheten jeg ser for at en diesel og en bensinmotor skal bruke tilnærmet lik mengde er vel kanskje om dieselmotoren er i aller minste laget og må plages opp mot maks for å holde båten i plan/marsjfart. Hvilken dieselmotor er det som sammenlignes?

 

I følge teknisk data på denne motoren vs en Volvo Penta d6.  Ser vi på teknologien på bilmotorer så har forbruket på bensinmotorene blitt vesentlig redusert de siste årene.  For meg er det logisk at båtmotorer også har samme utvikling...??

Link to post
Nidelv-28 skrev 53 minutter siden:

I følge teknisk data på denne motoren vs en Volvo Penta d6.  Ser vi på teknologien på bilmotorer så har forbruket på bensinmotorene blitt vesentlig redusert de siste årene.  For meg er det logisk at båtmotorer også har samme utvikling...??

Jeg er ikke noen ekspert, men diesel har et høyere energiinnhold en bensin (ca 10%). Dieselmotorer har også høyere virkningsgrad. Det er bland annet derfor en del biler med moderne dieselmotorer ikke har nok overskuddsvarme til å varme opp kupeen. 

Jeg har selv bensinmotor i min motorbåt og ville ikke bytt den mot en diesel i den båten jeg har, men å påstå at en bensinmotor har likt forbruk som en diesel i en slik båt det er snakk om her mener jeg er feil. Om totaløkonomien blir bedre er et annet kapitel da jeg har oppfatningen at dieselmotorer er noe dyrere å vedlikeholde og det massive dreiemomentet øker risikoen for problemer med drevet.

Link to post
Kallethekid skrev for 7 timer siden:

Jeg er ikke noen ekspert, men diesel har et høyere energiinnhold en bensin (ca 10%). Dieselmotorer har også høyere virkningsgrad. Det er bland annet derfor en del biler med moderne dieselmotorer ikke har nok overskuddsvarme til å varme opp kupeen. 

Jeg har selv bensinmotor i min motorbåt og ville ikke bytt den mot en diesel i den båten jeg har, men å påstå at en bensinmotor har likt forbruk som en diesel i en slik båt det er snakk om her mener jeg er feil. Om totaløkonomien blir bedre er et annet kapitel da jeg har oppfatningen at dieselmotorer er noe dyrere å vedlikeholde og det massive dreiemomentet øker risikoen for problemer med drevet.

Jeg er heller ingen expert, bruker kun datablad som underlag.  Kan det være at det oftest sitter større bensinmotorer i disse båtene ( enn hva det gjør med diesel). At den da går lettere...?

Link to post
Nidelv-28 skrev 1 time siden:

Jeg er heller ingen expert, bruker kun datablad som underlag.  Kan det være at det oftest sitter større bensinmotorer i disse båtene ( enn hva det gjør med diesel). At den da går lettere...?

Det du kommer opp med er jo bare oppspinn og tull, Åpenbart at du ikke forstår verken motorteknikk eller datablad når du kan komme med slikt vrøvl.

Men du må nå gjerne kjøpe bensinbåten om du vil for min del, men ikke driv og spre usannheter om at bensinmotorer bruker det samme som en diesel. 

Link to post
Nidelv-28 skrev 1 time siden:

Jeg er heller ingen expert, bruker kun datablad som underlag.  Kan det være at det oftest sitter større bensinmotorer i disse båtene ( enn hva det gjør med diesel). At den da går lettere...?

Det kan jeg aldri tenke meg. I Norge vil jeg tippe at minst 90% av cabincruisere i denne størrelsen har dieselmotor. I USA der drivstoffprisene er annerledes finnes det en større andel større båter med bensinmotorer, men er overbevist om at diesel dominerer også der. 

Hva er det for datablader du har? Som flere er inne på må det nødvendigvis taes ut tilnærmet samme effekt av motorene for å holde en gitt hastighet, da sier ikke turtall så mye men belastning båten går med. Har du data for de begge motorene i den båten? 

Bensin motoren er vel ca 200 kg lettere, men kan ikke klare å fatte at det skulle veie opp.

Link to post

Ja det kan du gjerne tenke men er vel så langt fra sannheten som man kommer. Iallefall når det snakkes om båter som kan sammenlignes med norske båter i størrelse, dvs småbåter over there. Sakset fra en artikkel om driftsøkonomi -

Cummins/Mercruiser 320-hp diesel to a Crusader 320-hp gas engine. At max speed the Cummins diesel burned 18.8 gallons per hour. The Crusader gasoline engine burned 21.2 gallons per hour.

 

Prisforskjellen mellom diesel og bensin er nesten ikkje eksisterende men i nevnte tilfelle koster dieselmotoren 38 000$ mens bensinmotoren 11500$. 

Det er ikkje så vanskelig regnestykke. Det blir Mao kun diesel i fritidsbåter når man må ha meir power enn kan bensinmotoren kan levere og kostnad ikkje lenger er så relevant. 

At regnestykket ser annerledes ut her hjemme er jo klart. Men når regnestykket blir presentert så er det likevel altfor mange som lukker øynene og går for diesel med vikarierende argumenter uansett. 

Det er igrunn bare to argumenter mot bensin i båter under 30-35 gitt prisforskjellen som nytt og det er manglende tilgjengelighet på bensinpumper langs kysten og den ekstreme skepsisen i bruktmarkedet på saueflokken dvs kjøpere av før nevnte type. 

Men når fordelen med farga diesel til båtfolket faller bort om noen år så vil markedet svinge kraftig mot påhengsmotor på rett store båter også her.

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Cerberus skrev 1 time siden:

Ja det kan du gjerne tenke men er vel så langt fra sannheten som man kommer. Iallefall når det snakkes om båter som kan sammenlignes med norske båter i størrelse, dvs småbåter over there. Sakset fra en artikkel om driftsøkonomi -

Cummins/Mercruiser 320-hp diesel to a Crusader 320-hp gas engine. At max speed the Cummins diesel burned 18.8 gallons per hour. The Crusader gasoline engine burned 21.2 gallons per hour.

 

Prisforskjellen mellom diesel og bensin er nesten ikkje eksisterende men i nevnte tilfelle koster dieselmotoren 38 000$ mens bensinmotoren 11500$. 

Det er ikkje så vanskelig regnestykke. Det blir Mao kun diesel i fritidsbåter når man må ha meir power enn kan bensinmotoren kan levere og kostnad ikkje lenger er så relevant. 

At regnestykket ser annerledes ut her hjemme er jo klart. Men når regnestykket blir presentert så er det likevel altfor mange som lukker øynene og går for diesel med vikarierende argumenter uansett. 

Det er igrunn bare to argumenter mot bensin i båter under 30-35 gitt prisforskjellen som nytt og det er manglende tilgjengelighet på bensinpumper langs kysten og den ekstreme skepsisen i bruktmarkedet på saueflokken dvs kjøpere av før nevnte type. 

Men når fordelen med farga diesel til båtfolket faller bort om noen år så vil markedet svinge kraftig mot påhengsmotor på rett store båter også her.

Jeg mente nå å sammenligne innenbords bensin og diesel. Ellers har jo også jeg observert at de fleste båter under 35 fot der borte har en eller flere utenbordsmotorer,. Det er vel den veien trenden går her også nå. 

Har som sagt bensin V8 selv, er veldig fornøyd og ville ikke byttet, men når det gjelder drivstoff-forbruk  er en dieselmotor uten tvil bedre.

Link to post

Jeg byttet fra 22fot/150HK bensin til 30fot/300HK  diesel for to sesonger siden. Utgiftene til drivstoff gikk betydelig ned. Den ekstra effekten du får ut av diesel, og som er tydelig på bil, blir veldig tydelig på en båtmotor som må jobbe hardere. Pumpeprisen på diesel lå i 2020 på rundt 10.50kr, tidvis under 10kr, mens marina bensin ligger 2-3kr over bensin på veien, så det er ofte en diff på 8-9kr, også kan du legge på 30-40% høyere forbruk. 
 

Jeg har en tank på 480liter:

10,5kr/l = 5040kr

18,5kr/l=  8880kr

 

Vibrasjoner blir nevnt, men på en nyere motor, f.eks D-serien til VP er det ikke noe argument. Brann er et annet tema, Jeg sover bedre i en diesel båt.

 

Videresalg er også et argument, mye vanskeligere å selge.
 

også er diesel lyd og lukta en viktig del av båtlivet, men det blir kanskje litt subjektivt...:)

 

 

 

Link to post

Jeg hadde en Bavaria 28 med D4 260 HK diesel tidligere, masse støy fra motoren og relativt dyrt å ha på service. 

Nå har jeg 300 hk utenbords bensin motor, mye bedre lyd og mye billigere å ha service på.

Angående kostnad til bensin/diesel er det fortsatt han som står bak spakene som bestemmer hva dette skal koste :)

Link to post
Bårdp skrev On 27.1.2021 at 8.36:

Det du kommer opp med er jo bare oppspinn og tull, Åpenbart at du ikke forstår verken motorteknikk eller datablad når du kan komme med slikt vrøvl.

Men du må nå gjerne kjøpe bensinbåten om du vil for min del, men ikke driv og spre usannheter om at bensinmotorer bruker det samme som en diesel. 

Kan du ikke heller spørre meg hvor jeg har dette fra?  
i dette tilfellet gjelder det en Bavaria S30.  De leveres med en mercuiser bensin 355 hk, eller en D4 300hk diesel.  Ved 25 knop, som Bavaria bruker som «marsjfart» så er forbruket på hhv 40l pr time.  Fikk også bekreftet dette fra Bavaria i Norge.  
Dette er faktabasert, ikke synsing.  

For å presisere, så er jeg ingen expert på hverken motor, eller datablader.  Det var jeg tydelig på tidligere i denne tråden. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...