Nidelv-28 Startet 25.Januar.2021 Del på Facebook Startet 25.Januar.2021 (redigert) Ser det selges en ny Bavaria S30 m/ Mercury 6.2 355hk bensin. Noen med erfaringer på denne type motor? Båt er ca 300» tusen billigere med bensin og skal i følge teknisk data bruke like mange liter pr 25 knop. Dog er prisen på Diesel og bensin en stor forskjell her i Norge. Redigert 25.Januar.2021 av Nidelv-28 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Her han du kikke på en "forbruksmåler" som gir en god pekepinn på hva forbruket faktisk er. På en 3,0 l MPI Mercruiser som jeg hadde stemte dette i allefall. Mercruiser Test Forbruk 3.0 - 4.3 - 5.0 - 5.7 - 6.2 - 7.4 L - Mercury 496 8.1 - 502 8.2 HO (mpi tks magnum v6 v8) (boat-fuel-economy.com) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Bårdp Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Fylte diesel på søndag da kostet den 10,26 pr liter. Bensin på samme sted kostet 17,88. At bensinmotoren skal ha samme forbruk som en dieselmotor er vel i beste fall drømmetenkning. I praksis er min erfaring at bensinmotoren fort bruker 50% mer drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 For 300.000 får du en ny 350hk diesel, så du taper ikke all verdens på å prøve. Bensin bråker mindre og har mindre dreiemoment. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 (redigert) Her koster fargadieselen idag 11:25 og bensin 14.2. 50% meir er drømmetenkning det også. 50% dyrere på fjulen totalt sett derimot kan kansje stemme. Du vinner en komfort du aldri kan få noe annet sted med en V8. Ingen støy ingen vibrasjoner. En diesel vibrerer tross alt så inni granskauen Redigert 26.Januar.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Hadde det ikke vært for kostnadene på drivstoff hadde jeg glatt valgt bensin. Spørs jo litt hvor mye du skal bruke båten. Du kan kjøre en del for 300k, men annenhåndsverdi vil nok være en del lavere om regjeringen ikke endrer avgiftspolitikk. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Bårdp skrev for 6 timer siden: Fylte diesel på søndag da kostet den 10,26 pr liter. Bensin på samme sted kostet 17,88. At bensinmotoren skal ha samme forbruk som en dieselmotor er vel i beste fall drømmetenkning. I praksis er min erfaring at bensinmotoren fort bruker 50% mer drivstoff. Hei i følge teknisk data så bruker de ca likt på marsjfart. Diesel 3100 omdr og bensin ca 4000 omdr. Kun prisen på drivstoffet som er forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 (redigert) Generelt så gir en bensinmotor 2-3 hk per liter per time. En dieselmotor gir 5-6 hk per liter per time. Dette gjelder også moderne motorer med injection og common rail. Antall hk man må ta ut for å få identisk båt i plan er trolig det samme. mulig at vekten er vesentlig forskjellig på båt med bensin kontra diesel, kanskje 200kg. Jeg tviler på at det gir vesentlig utslag fra grunnregelen over. Redigert 26.Januar.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Nidelv-28 skrev for 1 time siden: Hei i følge teknisk data så bruker de ca likt på marsjfart. Diesel 3100 omdr og bensin ca 4000 omdr. Kun prisen på drivstoffet som er forskjell. Kan ikke være mulig en trenger samme kraft for og oppnå samme fart på samme båt og da vil en dieselmotor bruke vesentlig mindre drivstoff en en bensinmotor. Men det er vel såpas mye billigere og lage en bensinmotor og fortjenesten på å selge en slik såpas stor at en koker i hop noe for å få solgt dritten. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Nidelv-28 skrev for 1 time siden: Hei i følge teknisk data så bruker de ca likt på marsjfart. Diesel 3100 omdr og bensin ca 4000 omdr. Kun prisen på drivstoffet som er forskjell. Eneste muligheten jeg ser for at en diesel og en bensinmotor skal bruke tilnærmet lik mengde er vel kanskje om dieselmotoren er i aller minste laget og må plages opp mot maks for å holde båten i plan/marsjfart. Hvilken dieselmotor er det som sammenlignes? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Kallethekid skrev for 2 timer siden: Eneste muligheten jeg ser for at en diesel og en bensinmotor skal bruke tilnærmet lik mengde er vel kanskje om dieselmotoren er i aller minste laget og må plages opp mot maks for å holde båten i plan/marsjfart. Hvilken dieselmotor er det som sammenlignes? I følge teknisk data på denne motoren vs en Volvo Penta d6. Ser vi på teknologien på bilmotorer så har forbruket på bensinmotorene blitt vesentlig redusert de siste årene. For meg er det logisk at båtmotorer også har samme utvikling...?? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Nidelv-28 skrev 53 minutter siden: I følge teknisk data på denne motoren vs en Volvo Penta d6. Ser vi på teknologien på bilmotorer så har forbruket på bensinmotorene blitt vesentlig redusert de siste årene. For meg er det logisk at båtmotorer også har samme utvikling...?? Jeg er ikke noen ekspert, men diesel har et høyere energiinnhold en bensin (ca 10%). Dieselmotorer har også høyere virkningsgrad. Det er bland annet derfor en del biler med moderne dieselmotorer ikke har nok overskuddsvarme til å varme opp kupeen. Jeg har selv bensinmotor i min motorbåt og ville ikke bytt den mot en diesel i den båten jeg har, men å påstå at en bensinmotor har likt forbruk som en diesel i en slik båt det er snakk om her mener jeg er feil. Om totaløkonomien blir bedre er et annet kapitel da jeg har oppfatningen at dieselmotorer er noe dyrere å vedlikeholde og det massive dreiemomentet øker risikoen for problemer med drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 27.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2021 Kallethekid skrev for 7 timer siden: Jeg er ikke noen ekspert, men diesel har et høyere energiinnhold en bensin (ca 10%). Dieselmotorer har også høyere virkningsgrad. Det er bland annet derfor en del biler med moderne dieselmotorer ikke har nok overskuddsvarme til å varme opp kupeen. Jeg har selv bensinmotor i min motorbåt og ville ikke bytt den mot en diesel i den båten jeg har, men å påstå at en bensinmotor har likt forbruk som en diesel i en slik båt det er snakk om her mener jeg er feil. Om totaløkonomien blir bedre er et annet kapitel da jeg har oppfatningen at dieselmotorer er noe dyrere å vedlikeholde og det massive dreiemomentet øker risikoen for problemer med drevet. Jeg er heller ingen expert, bruker kun datablad som underlag. Kan det være at det oftest sitter større bensinmotorer i disse båtene ( enn hva det gjør med diesel). At den da går lettere...? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Januar.2021 Del på Facebook Svart 27.Januar.2021 Nidelv-28 skrev 1 time siden: Jeg er heller ingen expert, bruker kun datablad som underlag. Kan det være at det oftest sitter større bensinmotorer i disse båtene ( enn hva det gjør med diesel). At den da går lettere...? Det du kommer opp med er jo bare oppspinn og tull, Åpenbart at du ikke forstår verken motorteknikk eller datablad når du kan komme med slikt vrøvl. Men du må nå gjerne kjøpe bensinbåten om du vil for min del, men ikke driv og spre usannheter om at bensinmotorer bruker det samme som en diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Januar.2021 Del på Facebook Svart 27.Januar.2021 Nidelv-28 skrev 1 time siden: Jeg er heller ingen expert, bruker kun datablad som underlag. Kan det være at det oftest sitter større bensinmotorer i disse båtene ( enn hva det gjør med diesel). At den da går lettere...? Det kan jeg aldri tenke meg. I Norge vil jeg tippe at minst 90% av cabincruisere i denne størrelsen har dieselmotor. I USA der drivstoffprisene er annerledes finnes det en større andel større båter med bensinmotorer, men er overbevist om at diesel dominerer også der. Hva er det for datablader du har? Som flere er inne på må det nødvendigvis taes ut tilnærmet samme effekt av motorene for å holde en gitt hastighet, da sier ikke turtall så mye men belastning båten går med. Har du data for de begge motorene i den båten? Bensin motoren er vel ca 200 kg lettere, men kan ikke klare å fatte at det skulle veie opp. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 27.Januar.2021 Del på Facebook Svart 27.Januar.2021 (redigert) Ja det kan du gjerne tenke men er vel så langt fra sannheten som man kommer. Iallefall når det snakkes om båter som kan sammenlignes med norske båter i størrelse, dvs småbåter over there. Sakset fra en artikkel om driftsøkonomi - Cummins/Mercruiser 320-hp diesel to a Crusader 320-hp gas engine. At max speed the Cummins diesel burned 18.8 gallons per hour. The Crusader gasoline engine burned 21.2 gallons per hour. Prisforskjellen mellom diesel og bensin er nesten ikkje eksisterende men i nevnte tilfelle koster dieselmotoren 38 000$ mens bensinmotoren 11500$. Det er ikkje så vanskelig regnestykke. Det blir Mao kun diesel i fritidsbåter når man må ha meir power enn kan bensinmotoren kan levere og kostnad ikkje lenger er så relevant. At regnestykket ser annerledes ut her hjemme er jo klart. Men når regnestykket blir presentert så er det likevel altfor mange som lukker øynene og går for diesel med vikarierende argumenter uansett. Det er igrunn bare to argumenter mot bensin i båter under 30-35 gitt prisforskjellen som nytt og det er manglende tilgjengelighet på bensinpumper langs kysten og den ekstreme skepsisen i bruktmarkedet på saueflokken dvs kjøpere av før nevnte type. Men når fordelen med farga diesel til båtfolket faller bort om noen år så vil markedet svinge kraftig mot påhengsmotor på rett store båter også her. Redigert 27.Januar.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Januar.2021 Del på Facebook Svart 27.Januar.2021 Cerberus skrev 1 time siden: Ja det kan du gjerne tenke men er vel så langt fra sannheten som man kommer. Iallefall når det snakkes om båter som kan sammenlignes med norske båter i størrelse, dvs småbåter over there. Sakset fra en artikkel om driftsøkonomi - Cummins/Mercruiser 320-hp diesel to a Crusader 320-hp gas engine. At max speed the Cummins diesel burned 18.8 gallons per hour. The Crusader gasoline engine burned 21.2 gallons per hour. Prisforskjellen mellom diesel og bensin er nesten ikkje eksisterende men i nevnte tilfelle koster dieselmotoren 38 000$ mens bensinmotoren 11500$. Det er ikkje så vanskelig regnestykke. Det blir Mao kun diesel i fritidsbåter når man må ha meir power enn kan bensinmotoren kan levere og kostnad ikkje lenger er så relevant. At regnestykket ser annerledes ut her hjemme er jo klart. Men når regnestykket blir presentert så er det likevel altfor mange som lukker øynene og går for diesel med vikarierende argumenter uansett. Det er igrunn bare to argumenter mot bensin i båter under 30-35 gitt prisforskjellen som nytt og det er manglende tilgjengelighet på bensinpumper langs kysten og den ekstreme skepsisen i bruktmarkedet på saueflokken dvs kjøpere av før nevnte type. Men når fordelen med farga diesel til båtfolket faller bort om noen år så vil markedet svinge kraftig mot påhengsmotor på rett store båter også her. Jeg mente nå å sammenligne innenbords bensin og diesel. Ellers har jo også jeg observert at de fleste båter under 35 fot der borte har en eller flere utenbordsmotorer,. Det er vel den veien trenden går her også nå. Har som sagt bensin V8 selv, er veldig fornøyd og ville ikke byttet, men når det gjelder drivstoff-forbruk er en dieselmotor uten tvil bedre. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 27.Januar.2021 Del på Facebook Svart 27.Januar.2021 Jeg byttet fra 22fot/150HK bensin til 30fot/300HK diesel for to sesonger siden. Utgiftene til drivstoff gikk betydelig ned. Den ekstra effekten du får ut av diesel, og som er tydelig på bil, blir veldig tydelig på en båtmotor som må jobbe hardere. Pumpeprisen på diesel lå i 2020 på rundt 10.50kr, tidvis under 10kr, mens marina bensin ligger 2-3kr over bensin på veien, så det er ofte en diff på 8-9kr, også kan du legge på 30-40% høyere forbruk. Jeg har en tank på 480liter: 10,5kr/l = 5040kr 18,5kr/l= 8880kr Vibrasjoner blir nevnt, men på en nyere motor, f.eks D-serien til VP er det ikke noe argument. Brann er et annet tema, Jeg sover bedre i en diesel båt. Videresalg er også et argument, mye vanskeligere å selge. også er diesel lyd og lukta en viktig del av båtlivet, men det blir kanskje litt subjektivt...:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Januar.2021 Del på Facebook Svart 28.Januar.2021 I tillegg kan tilgjengeligheten til drivstoff være et argument. Diesel får man overalt, det er ikke tilfelle med bensin. Og det blir mye drassing med kanner til en 30 foter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjø1 Svart 28.Januar.2021 Del på Facebook Svart 28.Januar.2021 Jeg hadde en Bavaria 28 med D4 260 HK diesel tidligere, masse støy fra motoren og relativt dyrt å ha på service. Nå har jeg 300 hk utenbords bensin motor, mye bedre lyd og mye billigere å ha service på. Angående kostnad til bensin/diesel er det fortsatt han som står bak spakene som bestemmer hva dette skal koste :) Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 29.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 Bårdp skrev On 27.1.2021 at 8.36: Det du kommer opp med er jo bare oppspinn og tull, Åpenbart at du ikke forstår verken motorteknikk eller datablad når du kan komme med slikt vrøvl. Men du må nå gjerne kjøpe bensinbåten om du vil for min del, men ikke driv og spre usannheter om at bensinmotorer bruker det samme som en diesel. Kan du ikke heller spørre meg hvor jeg har dette fra? i dette tilfellet gjelder det en Bavaria S30. De leveres med en mercuiser bensin 355 hk, eller en D4 300hk diesel. Ved 25 knop, som Bavaria bruker som «marsjfart» så er forbruket på hhv 40l pr time. Fikk også bekreftet dette fra Bavaria i Norge. Dette er faktabasert, ikke synsing. For å presisere, så er jeg ingen expert på hverken motor, eller datablader. Det var jeg tydelig på tidligere i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Januar.2021 Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 Ja ja om du tror bensinmotorer og dieselmotorer bruker like mye drivstoff så får du nå bare tro det. Men det er nokk ikke mange andre som vil tro på den bløffen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.Januar.2021 Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 Om de sier den bruker 40L/t ved 25knop så gjør den vel det. Be de skrive det i kontrakten og si at du leverer den tilbake om det ikke stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.