Jump to content

Ising på utenbordsmotor


DeepFu

Recommended Posts

Sjekka båten som ligger i molo nå etter at vinden har gitt seg. Ser da at det har bygd seg opp med is rundt undervannshuset på motoren. Båten ligger med motoren oppe, men er det litt bølger dupper den jo nedi. Det har vært  -10c i en stund nå, og langtidsvarselet melder fortsatt kaldt. Bør jeg få panikk nå, eller skal jeg bare følge med, men ikke røre? Båten bør vel heller ikke få bli for tung i hekken? 

Link to post
DeepFu skrev 32 minutter siden:

Sjekka båten som ligger i molo nå etter at vinden har gitt seg. Ser da at det har bygd seg opp med is rundt undervannshuset på motoren. Båten ligger med motoren oppe, men er det litt bølger dupper den jo nedi. Det har vært  -10c i en stund nå, og langtidsvarselet melder fortsatt kaldt. Bør jeg få panikk nå, eller skal jeg bare følge med, men ikke røre? Båten bør vel heller ikke få bli for tung i hekken? 

 

Normalt sett er en outboard konstruert slik at den drenerer seg når den vippes ut av sjøen.. sånn sett er det ikke noe å frykte..

Om den ligger å hugger i tykk is pga bølger blir noe annet...men det blir neppe særlige bølger om det er tykk is..

Link to post

Vi har jo hatt en drøss med motorer mellom 5-25 hk på diverse joller/ småbåter de siste 40 år. Alle de gamle totakterne har vi vippet opp og har aldri hatt noe trøbbel selv i langvarig kulde ( & stemoderlig behandling), men tror de nye 4 T er noe annerledes bygd da i hvert fall Merc.skal være vippet ned når det er fare for frost.  Går derfor å vipper opp og ned hele vinteren alt etter temperatur og synest alt var bedre før..

Link to post
hanto1 skrev 1 time siden:

Vi har jo hatt en drøss med motorer mellom 5-25 hk på diverse joller/ småbåter de siste 40 år. Alle de gamle totakterne har vi vippet opp og har aldri hatt noe trøbbel selv i langvarig kulde ( & stemoderlig behandling), men tror de nye 4 T er noe annerledes bygd da i hvert fall Merc.skal være vippet ned når det er fare for frost.  Går derfor å vipper opp og ned hele vinteren alt etter temperatur og synest alt var bedre før..

 

Har samme erfaring..

Har i alle år hatt påhenger oppvippet om vinteren...aldri noe problem...

Mulig nye Mercury har en dårlig drenerings design der...

Link to post

Dette har vert diskutert mange ganger før.

Slik ser det ut på min Mercury Verado når propellen er fjerna. Undervanshuset er fult av vann. Dette fra regnvann, eller sjøvann når motor er tilta opp.  Ingen drenering. Om det er anderledes på andre merker, vet jeg ikke (tror ikke det. Eksos skal jo blåses ut bakover) 

Om det kan føre til at Undervanshuset frostsprenges. Ikke godt og si. 

Men hvis jeg hadde båten på vannet i vinterkulda, så ville jeg fulgt motorprodusentens anbefaling. Motoren nede i vinterkulda. 

image.jpeg.585df75970c5bc4e26aacc39a6a39595.jpeg

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Sørlandet2 skrev for 1 time siden:

 

Om det kan føre til at Undervanshuset frostsprenges. Ikke godt og si. 

Men hvis jeg hadde båten på vannet i vinterkulda, så ville jeg fulgt motorprodusentens anbefaling. Motoren nede i vinterkulda. 

 

Kan vel også bli litt vanskelig å overbevise et forsikringssselskap om at produenten av motoren tar feil, og "jeg" har rett så derfor lot jeg motoren være i opptiltet posisjon? Fortsatt spent på hvem som kan dokumentere produsentens klare råd om å ha motoren tiltet OPP når det er frost!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev 12 minutter siden:

 

Fortsatt spent på hvem som kan dokumentere produsentens klare råd om å ha motoren tiltet OPP når det er frost!

 

Mercury:

 

OPERATION

Operating in Freezing Temperatures

When using your outboard or having your outboard moored in freezing or near freezing temperatures, keep the outboard tilted down at all times so the gear case is submerged. This prevents the trapped water in the gearcase from freezing and causing possible damage to the water pump and other components. If there is a chance of ice forming on the water, the outboard should be removed and drained completely of water. If ice should form at the water level inside the outboard driveshaft housing, it will block water flow to the engine causing possible damage.

 

Kilde: https://www.bruksanvisningpdf.no/mercury/115-efi-fourstroke-2014/bruksanvisning?p=61

 

Sjekket også Yamaha og Tohatsu og fant ikke at den aktuelle problemstillingen er omtalt i det hele tatt. Altså verken anbefaling om å ha motor eller oppe eller nede ved fare for is.

Redigert av Sequoia (see edit history)
Link to post

Ja, ser at ditt sitat viser at jeg glemte et viktig ord; "ikke", og ser også at du jo nevner at det blir en del produsenter å vise til som sier at man Skal tilte motoren NED hvilket også er mitt budskap og erfaring med alle de motorer jeg har hatt av ymse merker, nå senest Suzuki. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Sequoia skrev for 2 timer siden:

Sjekket også Yamaha og Tohatsu og fant ikke at den aktuelle problemstillingen er omtalt i det hele tatt. Altså verken anbefaling om å ha motor eller oppe eller nede ved fare for is.

 

vår 40hk yamaha 1988 mod. skulle være nedtiltet ifølge boka.   Det ble avglemt en gang - måtte bruke båten etter at det hadde vært noen dager med kuldegrader.  Ble dårlig med kjøling gitt :lol:    Men da var det bare å vente noen minutter til ting tinte opp, starte og kjøre videre :thumbsup: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Mouche skrev 25 minutter siden:

Ja, ser at ditt sitat viser at jeg glemte et viktig ord; "ikke"

 

Ja et lite ord fra eller til kan skape forvirring :-)

 

Får meg til å tenke på i gamle da de prøvde å få noe inn i hodet vårt på skolen. Sett inn et komma, før eller etter ordet "ikke" i følgende setning så ville det vise at det ofte skal bare en liten strelk til for å si noe helt annet..

 

Skyt ham ikke vent til jeg kommer. Eller på båtspråket: jeg er usikker på bunnpluggen? Sjøsett den ikke vent til jeg kommer.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Hadde motoren nede en vinter og det gikk greit det, forutenom et belegg med sjit og oppspist anode.

Erfaren Yamahamekaniker jeg bruker sier den bør stå oppe. Vannet har vei ut av propellhuset å ekspandere ved frost. Mesteparten renner ut.

Han sa at jeg burde vente litt etter at motor var tiltet ned før jeg startet i tilfelle det lå noen isperler rundt impeller.

Dette har fungert uten problemer i mange vintre nå, så jeg fortsetter med det.

Hvis jeg lagrer på land står den nede.

Link to post
tkb skrev 42 minutter siden:

Hadde motoren nede en vinter og det gikk greit det, forutenom et belegg med sjit og oppspist anode.

 

Samt muligheten for videre korrosjon på motoren når Zinken er oppspist...

 

tkb skrev 42 minutter siden:

Erfaren Yamahamekaniker jeg bruker sier den bør stå oppe. Vannet har vei ut av propellhuset å ekspandere ved frost. Mesteparten renner ut.

 

Helt riktig... 

tkb skrev 42 minutter siden:

Han sa at jeg burde vente litt etter at motor var tiltet ned før jeg startet i tilfelle det lå noen isperler rundt impeller.

Dette har fungert uten problemer i mange vintre nå, så jeg fortsetter med det.

Hvis jeg lagrer på land står den nede.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...