Jump to content

Hva lurer du på om anoder (AMA)?

anodemannen

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Hjelpes! Jeg trodde denne tråden ville forgå hen da jeg forlot den i livløs tilstand. Men den gang ei!

Må berømme flere av dere for uvanlig god kunnskap om anoder.

Jeg ser det er noen temaer som går igjen, som jeg vil benytte anledningen til å svare på:

Når bør man benytte anode?

Grunnen til at dette spørsmålet er så mye diskutert, er at svaret er: "Det kommer an på". Når bør du kjøpe en ny six pack til å ha i kjøleskapet? Hvis du er på butikken en gang hver dag, og du har tre øl igjen, kan du vente til imorgen, mens om du er på butikken en gang i uka, og har 4 øl igjen - dere skjønner poenget:

MEN! Her er driverne for og i mot å kjøpe:

Hvor ofte har du båten oppe? Om du har båten en sesong, og du ser at halvparten er borte, bør du jo definitivt bytte. Man kan bli lurt av oksidet, som legger seg utenpå anoden og ikke er aktivt, som får anoden til å se noe større ut.

En anode sender jo ut strøm i sjøvannet. Sjøvannet er en ganske dårlig elektrisk leder (ca en million ganger dårligere en feks kobber). Til gjengjeld har man jo et OK tverrsnitt på "ledningen" (altså hele havrommet). Disse to størrelsene slår hverandre i hjel, slik at man alt i alt for OK strømledningsemne ut fra anoden. MEN! akkurat i det strømmen forlater anoden, er tverrsnittet begrenset (omtrent like stort som selve anoden). Da vil strømmen oppleve motstand, før den kommer seg ut i fritt sjøvann. Det finnes et eget formelverk for å beregne denne elektriske motstanden, som relaterer seg til anodegeometrien. Om noen er interessert, kan jeg skrive mer om dette. DOG! Det som er felles for alle er selvfølgelig at en lite anode, gir lite tverrsnitt, gir høyere elektrisk motstand. Og her kommer endelig konklusjonen: Nettopp fordi tverrsnittet blir mindre, vil en anodemengde som beskyttet båten godt i de foregående årene, ikke være nok lenger. Så jeg anbefaler å ikke spekulere i dette. Selv ville jeg byttet når mellom 50-80% var oppbrukt. Men selvfølgelig, om du tar opp båten etter en sesong, og 40% er oppbrukt, er det dumt å ta sjansen på ett år til. Men om du har hatt anoder i 4 år (og de ikke er passivert) og, kun 50% er oppbrukt, kan man freiste lykken ett år til.

Passivering:

Aluminiumsanoder skal legeres med indium, og sinkanoder bør legeres med kadmium. Dette er dyre legeringselementer (vi betaler 5000 kr for 1 kg indium). Jeg vet at noen anodeprodusenter dropper dette. Det er uheldig, da man har større sjanse for passiverte anoder. Videre, er det noen som bruker skrapmetall (alu skrap). Da kan man få jern i anodemassen, og dette ødelegger anodelegeringen.

• 1 år senere...

Grunnen til at jeg spør om saltsyre er at rurfjerner-kjemikalier inneholder saltsyre og de er beregnet til å kunne sprøyte på drev og utenbordsmotorbraketter som typisk har anoder festet til seg.
Derfor virket det naturlig å anta at litt saltsyre ikke ville skade anodene.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Jeg har de siste årene tatt vare på restene når jeg skifter anoder.

Har nå en drøy kilo med sink liggende.

Tanken er å lage støpeformer og støpe nye anoder av restene, er det noen ting en må passe på i denne forbindelsen?

Bortsett fra å ikke puste inn røyk/gass fra smeltet sink, og bruke ansiktskjerm og annet verneutstyr.

Er mer selve smelte/støpe teknikker jeg lurer på.

Laget meg en enkel form her om dagen og støpte en Ø20x 44 mm bolt som jeg har tenkt å dreie til en VP motorsink.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg ligger i brakkvann i Vesterelva i Fredrikstad. 
Storebro RC 500 fra 1992 med 2x MAN 

uten anode i motor. 
Har 70 mm akslinger. 
Lager dere anoder for det?

Hva skjer hvis man bruker både sink og aluminium?

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Solbris II skrev for 1 time siden:

Jeg ligger i brakkvann i Vesterelva i Fredrikstad. 
Storebro RC 500 fra 1992 med 2x MAN 

uten anode i motor. 
Har 70 mm akslinger. 
Lager dere anoder for det?

Hva skjer hvis man bruker både sink og aluminium?

Tør jeg anbefale systemet som montert hos @ebonita? (Princess)

Aluminium og sink har noen mV forskjellig drivende spenning. I teorien vil den ene anoden tæres hurtigere enn den andre. I teorien. I praksis vet da f#%$. I sum, ikke noe å ligge våken for om natta. På generelt grunnlag ville jeg satset på anoder av Al. 

nomen skrev for 4 timer siden:

Hvordan gjør jeg det?

For å finne ut om det er indium i legeringen må du gjøre en kjemisk analyse. Det kan gjøres på et metallurgisk laboratorium med spektralanalyse, eller med XRF. 

Skal det ikke være Indium, eller skal det være der?

Ja, det skal være indium innlegert for at det ikke skal legge seg et passiviserende oksidskikt utenpå anoden.

Det ikke er så enkelt som å "bare" støpe om, går gamle anoder i metallavfallet heretter.

Var nå mest for morro skyld uansett, men det må jo virke.

Jeg har aldri støpt anoder, men  jeg kan ikke tenke meg at det er verre enn at dersom du bruker anoder som har tæret, og dermed tydeligvis virket, så vil de virke videre etter en omsmelting. 

nomen skrev for 7 timer siden:

Tanken er å lage støpeformer og støpe nye anoder av restene, er det noen ting en må passe på i denne forbindelsen?

Når du smelter sinken, så forsøk å ikke tilføre mer varme enn nødvendig for at den skal smelte. Hvis du varmer for mye, slik at smelta blir helt tyntflytende, kan du få problemer med at den krystalliserer seg i store korn og sprekker opp når du skal avforme.

Ellers må du tenke på at den synker ganske mye sammen når den kjøles ned og stivner. Hvis du skal støpe en og en, må du derfor ha litt overmål på lengden. Hvis du skal støpe i et rør eller hul form, må du også tenke på slippvinkel, hvis ikke får du ikke støpet ut. Det beste er delbar form. 

Det ikke er så enkelt som å "bare" støpe om, går gamle anoder i metallavfallet heretter.

Var nå mest for morro skyld uansett, men det må jo virke.

Faren min gjorde dette for en manns-alder siden.

Resultatet fungerte.

Laget former i gips. NB! Formene må være tørre før du heller i smelta, ellers risikerer du å få hele smelta på deg. Blir en eksplosjon om det er vann i formen når du heller flytende metall oppi.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Komodo skrev 1 minutt siden:

Hva blir helt feil?

Egentlig ikke noe vesentlig, hoppet over et 'ikke'. Er skadet, ligger på ryggen og drikker medisin.

Foruten all kveruleringen, plast og ikke. Spare 500 spenn på å mekke egne anoder som muligens kan gi følgeskader for tusenvis av kroner, greit for meg. Jeg selger verken anoder eller det anodene er ment å beskytte. Driter egentlig i akkurat det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...