Jump to content

Demontere kompressorclutch D6 370


Gp68

Recommended Posts

Ingen som har prøvd seg på dette? Problemet var at lageret hadde satt seg, jeg har nå fått løsnet dette ved hjelp av wd40 over natten. Den roterer nå fritt men har likevel lyst til å åpne for å se. Det må jo være mulig å bytte lager uten å kjøpe ny clutch? 

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om d6 clutchen er lik, men på KAD brukes to bolter til å skru inn i clutch for å holde fast når man skal løsne den, og avdrager for å trekke av clutch. Står godt beskrevet i manual som jeg lurer på om ligger i dokumentarkivet her på forum?  Ligger iallefall til kad, så kan du jo se på de om det ligner

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke helt likt på d6 som på kad men sikkert samme prinsipp. Jeg fikk løsnet lageret med litt rustløser og nå sviver det veldig fint. Det er litt rumling i lager og ørlite slakk. Jeg vet ikke hva som er normalt her men hadde det vært hjullager til bil ville jeg nok sagt det er defekt. Disse lagrene er nok en del enklere vil jeg tro så mulig det er innafor. Skal ta det med til VP verksted for vurdering av kyndige. 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, jeg bytter lager selv. Fikk fantastisk veiledning hos jarslø marina igjen. De er faktisk helt rå på service. Det kan bli en liten utfordring å få løsnet en mutter inne i clutchen, de bruker et spesialverktøy der. Ellers skal det være ganske greit tror jeg. Alternativet er å la verkstedet ta demontering og montering mens jeg skifter lager selv. Ny clutch koster 12000, det er å anse som ran. 8000 hos marinedeler.no

Link to post
Share on other sites

Det begynte veldig bra, ytre del av clutch fikk jeg trekt av greit. Sliter imidlertid med mutteren på undersiden. Prøvde å lage meg et verktøy men det funket dårlig. Noen som har dette liggende i tønsberg-området? Evt noen som har en mutter liggende så kan jeg bare klyve den jeg sliter med. 

20210129_173057.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjøkaptein skrev for 4 timer siden:

Jeg måtte bytte clutch på en av mine maskiner, ble utført av Bjordal og Madsen. For å få av clutch måtte du ha et spesial verktøy, tok bilde av det for senere kunne lage meg et selv. 

IMG_20190813_105351.jpg

Dette er for å slakke reimstrammer, den har jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...