Jump to content

Mariner 30hk totakter, tenningsfeil?

index

Recommended Posts

Jeg måtte ta i bruk reservebåten i går, pga trøbbel med snekka. Har ikke vært startet siden mars i fjor, men den startet nå etter litt kinning likevel. Den har alltid hatt litt rølpete gange, men nå virker det som om tenningen på den ene sylinderen kommer og går litt. Når den kopler ut så går det i krabbefart selv med nesten full gass, så går det noen minutter så slår den inn igjen og turtallet øker. Like etter kutter den igjen. Jeg trives best med innebordsmotor, så dette påhengergreiene har jeg ikke så mye peiling på. Men noe må det jo være. Er det noen mer erfarne som har noen tips?

Kan det være så enkelt som dårlige plugger, dårlig kontakt, en coil  som begynner å svikte, tenningsmodul, eller noe helt annet? Den starter ikke lett selv om den er lunken, så noe må det være. Husker den tullet litt med dette i fjor også, men nå er den verre. Det blir litt sånn rykk og napp og innimellom et host også. Jeg er svært takknemlig for alle forslag. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Høres vel it som et tenningsproblem. Bytte plugger og eventuelt plugghetter er en kjapp og rimelig start. Hvis du skal bytte plugghetter og du har noen cm å gå på, er det et triks å klippe av 5-6mm av pluggkabel før du skrur på nye hetter. Da får man litt ferskt kobber å skru i. Er forsåvidt fornuftig å gjøre om du ikke bytter hettene også. Hvis det fortsatt fusker etter dette, er tenningsspolene neste steg innover mot problemet. 

OK! Kjøper nye plugger i morgen og begynner der. Plugghettene er med faste plugghetter, og korte. Ca 10cm eller mindre. Om det ikke hjelper med pluggene får jeg prøve å finne nye ledninger. Og til sist nye coiler. Men da begynner det vel fort å koste litt. De gamle ser ut som nye, og det er ikke tegn til gnister/overslag noe sted. Men de trenger vel ikke vært OK av den grunn...

Jeg kan jo prøve å drenere forgasseren også, båten har jo ikke blitt rørt siden mars i fjor. Men jeg heller vel mest mot tenningssiden. Litt feil tid å skru på motor nå, med minusgrader og mørkt før man får sukk for seg. Men det er jo nå den fjusker da.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Lenge siden jeg "satte mine bein" i påhengere, men lurer på om ikke motoren din har to "trigger-coiler". I så fall ligger disse rett under svinghjulet på samme sted som den 12V-coilen som benyttes for batterilading og lanterner ligger. En av "triggercoilene" er i bruk ved høyt turtall og den andre ved lavere turtall. Magneten induserer tenningspulser i disse og pulsene sendes så videre til tenningsmodulen og høyspenningscoilene. Hvis en av "triggercoilene" har en temperaturavhengig dårlig kontakt/brudd, så kan det være at det gir seg slikt utslag. 

Jeg ville tatt en telefon til Ravns Garage og prata litt med dem. Servicevennlig og kompetent gjeng!
I hvert før i tida hadde de også rimelige bruktdeler til salgs. 

https://www.ravnsgarage.no

Lykke til!

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Å bare bytte deler måffå, er hodeløst.

For metodisk feilsøking anbefales noe billig verktøy: pluggnøkkel, startgass og: 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningsprover-2000017037.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningsprover-2000017037

Enten er det bensin problemer, eller så er det tenningsproblemer. 

Er pluggene  våte eller tørre?  Er det samme ohm motstand i begge plugger, pluggledninger og coiler? Går motoren bedre  med startgass? osv,osv.

På den måten jobber du deg metodisk og målrettet mot feilen.

Alle som skal finne en motorfeil må svare på følgende spørsmål:

Får motoren kraftig gnist på riktig tidspunkt?

Får motoren bensin av god kvalitet i riktig mengde?

Redigert av Tavringen (see edit history)
Tavringen skrev 7 minutter siden:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningsprover-2000017037

Enten er det bensin problemer, eller så er det tenningsproblemer. 

Er pluggene  våte eller tørre?  Er det samme ohm motstand i begge plugger, pluggledninger og coiler? 

En sånn tenningsprøver tror jeg at jeg har et sted. Utfordringen er at feilen dukker opp under drift, og da periodisk. Og å henge over motoren og se på testeren mens båten varierer mellom å gå fort og sakte kan lett føre til et ufrivillig bad:lol:

Hvordan tenker du deg test av coiler? Måle motstand mellom høyspentsiden og jord?

• 3 uker senere...

Den går fint på tomgang og fusker på gasspådrag.

Selv om du sier du har renset forgasser ville eg prøvd igjen. Kan virke som full-fart-dysen er delvis tett.

SKru ut dyser. (Vær nøye med å bruke skrujern som passer). Stikk opp kanaler med gøtt. Blås reint. Skru dysene tilbake. Pass på at blandingsskruen får like mange omdreininger tilabke som den hadde. Og IKKE skru dysene hardt til. SÅvidt kontakt i bunn.

Sjekk også flottør at nivå er rett. Er det for lavt får den ikke bensin nok.

Gå så over alle ledninger og kontakter at det ikke er eir noen steder. Grønne kontakter så får du feiltenning på guffe.

Hjelper ikke alt dette kan du begynne med tenning som alltid koster om du må bytte noe.....

Feilen virker som noe tenningsrelatert egentlig. Det skjer typisk når den har gått noen minutter og jeg så gir full gass. Plutselig faller den ned til dorgefsrt selv på full gass. Etter to-tre minutter kommer den litt hakkete tilbake før den etter går fint igjen.  Jeg har skiftet plugger, gått over diverse kontakter og drenert forgasser. Kanskje den bare har blitt for lite brukt. Har vel blitt brukt 4-5 timer på de fire årene jeg har hatt den...

jerognal skrev 1 time siden:

Holder framdeles på at forgasser må renses skikkelig. Drenering er ikke rensing. AT den kommer tilbake på tomgang kan tyde på at den ikke får nok bensin. Enten tett dyse eller flottør som henger. Ved lite bruk er dette den mest sannsynlige årsaken.

Ikke umulig. Men motoren er tosylindret med en forgasser. Og det virker som om en sylinder kutter. Det får jeg ikke helt til å rime med forgasserfeil. Men kanskje jeg bør kjøpe meg en ultralydvasker...

Som det er skrevet mange ganger før: Begynn med å se på pluggene.

Først da kan du gå videre i feilsøkingen.

Finnes bilder på nettet om du ikke vet hva du skal se etter.

For eksempel :  https://www.quora.com/What-does-it-mean-if-the-spark-plug-is-dry-and-white

Ikke begynn med å skru fra hverandre motoren.

En annen enkel sak er å sjekke lufting på tank og om bensinslangen er uten lekkasje.

Redigert av paxo (see edit history)

Pluggene er svarte. Ikke helt unaturlig, da båten kun har blitt brukt til korte turer i 5 knop sonen. Har skiftet plugger, merket ingen forskjell. 

Lufting på tank og bensinslange er også OK. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...