Jump to content

Teak på badeplattform


Fornomas

Recommended Posts

Teaken på badeplattformen min har begynt å løsne. Det samler seg vann under og teaken blir gjennomvåt der den er løs. Jeg skal fremdeles ha teak der så den skal repareres. Jeg lurer på om noen har erfaring med å løsne teak som sitter limt fordi jeg skal ta bort teaken på hele plattformen. Blir den ødelagt eller er det mulig å gjøre dette så alt kan brukes igjen? 

Link to post
Share on other sites

Vi har akkurat fjernet all teak på badeplattformen på en Windy. Teaken var festet på tynn glassfiberplate og vi fjernet den og teaken samtidig. Bestilte så ny teak ferdig montert på plate som skal limes på når det blir varmere. Det var tungt arbeid å fjerne dette med hoggjern og deretter stålbørste for å fjerne limrestene, tok en 10-15 timer.

3F22214C-0A57-4F0F-8790-A13D2112C119.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fornomas skrev On 28.1.2021 at 11.12:

Teaken på badeplattformen min har begynt å løsne. Det samler seg vann under og teaken blir gjennomvåt der den er løs. Jeg skal fremdeles ha teak der så den skal repareres. Jeg lurer på om noen har erfaring med å løsne teak som sitter limt fordi jeg skal ta bort teaken på hele plattformen. Blir den ødelagt eller er det mulig å gjøre dette så alt kan brukes igjen? 

 

Om du først fjerner den gamle teaken ville jeg vurdert isiteek...

Det er vedlikeholdsfri kunstig teak...og du ser ikke forskjell...

Jeg fikk lagt det på min båt i høst..

Link to post
Share on other sites

Fornomas skrev On 28.1.2021 at 11.12:

Teaken på badeplattformen min har begynt å løsne. Det samler seg vann under og teaken blir gjennomvåt der den er løs. Jeg skal fremdeles ha teak der så den skal repareres. Jeg lurer på om noen har erfaring med å løsne teak som sitter limt fordi jeg skal ta bort teaken på hele plattformen. Blir den ødelagt eller er det mulig å gjøre dette så alt kan brukes igjen? 

Jeg har samme problem som deg. Noen staver har begynt å slippe litt. Pipler vann ut av natene enkelte steder når man går på plattformen. Om du klarer å få løs teak uten å ødelegge den avhenger nok i stor grad av hvor tykk den er. Hos meg er den ganske tykk (tipper ca 10mm eller mer), så jeg tror det skal gå greit. Noen av stavene mine er både limt og skrudd, så jeg må prøve å få ut teak proppene på en skånsom måte for å få ut skruene. Dette er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre, men tenkte å prøve å lage en liten sprekk i proppen med et tynt stemjern midt på, for så å pirke ut proppen fra senter. Hadde ikke tenkt å fjerne all teaken hvis ikke jeg må, men mistenker at det kan bli vanskelig å fjerne staver midt i plattformen. Uansett skal den ytre ringen av, slik at jeg får tilgang på de midtre stavene i enden. Har tidligere tatt opp et limt laminert teak gulv på 6 mm. Her var  det jo en stor plate som skulle fjernes. Klarte ikke skaffe stemjern som var lange nok, men Biltema har noe som ligner på stemjern med en liten vinkel på flatbladet i enden (jernet er dog ikke skarpt), og som er mye lengre enn vanlige stemjern (husker ikke hva det het, kjøpt på bilavdelingen). Vinkelen på på disse gjorde at jeg klarte å bende opp platen tilstrekkelig for så å kjøre skarpe stemjern lenger inn. Tok ganske lang tid men klarte å redde platen. Tenkte å prøve noe tilsvarende metode på plattformen. 

 

 

plattform.jpg.d4dcd4e2ff680d7e99635b5feb15e28d.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke ser forskjell på teak og isiteek bør man ta en tur til Specsavers, men jeg tror godt jeg kunne vurdert isiteek selv til en badeplattform. 
 

Jeg la nytt teakdekk på en 35’ seilbåt for noen år siden. Jeg tror ikke jeg ville forsøkt å ta ut enkeltstaver for å så lime dem på igjen med mindre det er snakk om en stav eller to. Skulle du allikevel gjøre det kan du prøve å skru inn en skru (3-3,5 mm.) midt i eksisterende plugg, og de vil komme opp når skruen du setter ned møter skruhodet på skruen som befinner seg under trepluggen. 

Link to post
Share on other sites

Nevermind skrev 20 minutter siden:

Hvis man ikke ser forskjell på teak og isiteek bør man ta en tur til Specsavers, men jeg tror godt jeg kunne vurdert isiteek selv til en badeplattform. 
 

Jeg la nytt teakdekk på en 35’ seilbåt for noen år siden. Jeg tror ikke jeg ville forsøkt å ta ut enkeltstaver for å så lime dem på igjen med mindre det er snakk om en stav eller to. Skulle du allikevel gjøre det kan du prøve å skru inn en skru (3-3,5 mm.) midt i eksisterende plugg, og de vil komme opp når skruen du setter ned møter skruhodet på skruen som befinner seg under trepluggen. 

Takk for tips med plugger, hørtes ikke så dumt ut:) Jeg vet ikke hvor mange staver det er snakk om, men tror ikke det er så mange så jeg får bare åpne og se.

Link to post
Share on other sites

Nevermind skrev for 5 timer siden:

Hvis man ikke ser forskjell på teak og isiteek bør man ta en tur til Specsavers, men jeg tror godt jeg kunne vurdert isiteek selv til en badeplattform. 

 

Ja, sannelig om jeg vet...stod en tømrer å beskuet mitt nye teakdekk fra Isiteek, på noen meters avstand...han var sikker på det var ekte...jeg skal nevne Specseavers til han ved neste anledning...😉😂😂

Det er stor forskjell på de forskjellige produsentene av kunstig teak...noen lyser fake lang vei...

 

Link to post
Share on other sites

Hankøsundet skrev On 2.2.2021 at 0.34:

Vi har akkurat fjernet all teak på badeplattformen på en Windy. Teaken var festet på tynn glassfiberplate og vi fjernet den og teaken samtidig. Bestilte så ny teak ferdig montert på plate som skal limes på når det blir varmere. Det var tungt arbeid å fjerne dette med hoggjern og deretter stålbørste for å fjerne limrestene, tok en 10-15 timer.

3F22214C-0A57-4F0F-8790-A13D2112C119.jpeg

Hvor kjøpte du den nye? Ble det dyrt? 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...
haig skrev On 19.1.2022 at 14.10:

Hei

Jeg mener jeg betalte ca 18000 for teak til badeplattform på Atlantis 345 (ganske stor plattform) Suveren service fra Sandøy og passa perfekt. Å fjerne den gammle var tungt brukte stemjern og dremel tok sine timer men resultatet ble veldig bra. Anbefaler Sandøy!

IMG_3786.jpg

IMG_3789.jpg

IMG_3792.jpg

Ser lekkert ut. Skal snakke med Sandøy👍

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei, jeg våger å trekke opp denne snart 3 år gamle tråden; 

Erfaringer etter noen år ? Anger på valg av løsning eller produkt?

Råd, tips anbefalinger for oss som vurderer å sette i gang samme jobben ???

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...