Jump to content

Fender marine/Norske Sjø driver inn gammel gjeld


Lazyjack

Recommended Posts

Flere som har fått tilsvarende epost med vedlegg? Jeg har fått et krav datert tilbake til mai 2019, det var vel rundt den datoen jeg flyttet forsikringen fra Norske Sjø til Sparebank 1.Tror ikke jeg har fått noe krav på dette tidligere så jeg antar at dette skyldes internt rot hos dem. Hva synes dere om dette, bør man bare betale? 

Her er eposten:

 

"Hei,

Fender Marine er i prosess med å gjennomgå avtaler der det foreligger utestående premier.

Jeg har nå samlet de fakturaer som står som ubetalt hos oss.

Har du spørsmål eller mener du har betalt disse, vennligst ta kontakt med oss på 55 33 28 00.

 

 

Med vennlig hilsen / Kind Regards


Ekte båtfolk bruker Fender "

Link to post

Skylder du penger da?

 

På generelt grunnlag er vel samfunnet best tjent med at folk gjør opp det de skylder, selv om motparten kan ha rotet.

Men man kan kanskje slippe unna med å argumentere for at "Næhei, jeg må ikke betale fordi regningen kom for seint". Da må man vel få jusserne på banen til å mene noe om det har gått for lang tid mellom ytelse og nytelse.

 

 

 

Link to post
Lazyjack skrev 23 minutter siden:

Hva synes dere om dette, bør man bare betale? 

 

Om du ikke bestrider fordringen og anerkjenner at kravet reelt bør du betale. Foreldelsesfristen er 3 år (§3 Foreldelsesloven) så de er innenfor lovverket.

Link to post
Ida Marie III skrev 38 minutter siden:

Skjønte ikke helt spørsmålet ditt Lazyjack....

Er det rimelig å sende ut krav fra 1,5 år tilbake når det utelukkende skyldes manglende/dårlige rutiner hos fordringshaver? 

Link to post
Lazyjack skrev 56 minutter siden:

Er det rimelig å sende ut krav fra 1,5 år tilbake når det utelukkende skyldes manglende/dårlige rutiner hos fordringshaver? 

 

Det er rimelig i den forstand at det er godt innenfor lovens foreldelsesfrist. God forretningspraksis er det imidlertid ikke da det påvirker fordringshavers likviditet, og ikke minst det faktum at det er en dårlig kundeopplevelse for deg.

Link to post
Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Er det rimelig å sende ut krav fra 1,5 år tilbake når det utelukkende skyldes manglende/dårlige rutiner hos fordringshaver? 

 

Nei det virker serdeles useriøst..skal gi deg det...men tror du bør betale ja...så sant du er sikker på du ikke har betalt det tidligere..?

Link to post

Jeg har fått samme brevet, men har aldri inngått avtale med Fender marine. Jeg var derimot forsikret i Norske sjø, før det skar seg med KNBF. I følge denne artikkelen var det ikke behov for å melde flytting: https://www.batmagasinet.no/forsikring/fra-fender-marine-til-tryg/239018

Jeg kan ikke tenke meg å betale, da jeg mener at jeg ikke har eller har hatt forsikring i Fender marine. Er det flere som har fått krav og trusler om inkasso?

 

Edited by Kjetil Solheim (see edit history)
Link to post

Hvis dere ikke har tenkt å betale så må dere sende beskjed til Fender Marine og fortelle at dere bestrider kravet. Gjør dere ikke dette vil prosessen fortsette til inkasso osv, og da stiger renter og gebyr. I verste fall blir dere svartelistet hvis dette går langt nok. Så sørg for å gi skriftlig/elektronisk beskjed om at dere bestrider kravet, og be om kvittering på at F.M. har mottatt beskjeden. Da stopper prosessen inntil status er avklart.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Skriv og be om en forklaring på kravet som @Popeye70 sier.

En skal ha tunga rett i munnen når en bytter tjenester, med tanke på oppsigelsesfrister og små skrift.

det kan værer lurt å la det nye selskaper  ordne overføringen da slipper en å komme opp i et slikt uført.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Kjetil Solheim skrev for 4 timer siden:

Jeg har fått samme brevet, men har aldri inngått avtale med Fender marine. Jeg var derimot forsikret i Norske sjø, før det skar seg med KNBF. I følge denne artikkelen var det ikke behov for å melde flytting: https://www.batmagasinet.no/forsikring/fra-fender-marine-til-tryg/239018

Jeg kan ikke tenke meg å betale, da jeg mener at jeg ikke har eller har hatt forsikring i Fender marine. Er det flere som har fått krav og trusler om inkasso?

 

 

Svindelforsøk?

Link to post
Ask skrev 54 minutter siden:

 

Svindelforsøk?

Vel - tlf nr oppgitt i TS`s innlegg er vel til Fender Marine, så tvilsomt om det er svindelpost.  Man kan jo ta en tlf til Fender Marine og sjekke grunnlaget for kravet.   TS viser ikke det henviste vedlegget - så da er det vel sånn at en må ha en viss orden på hvilke avtaler en har inngått (og betalt) og hva som måtte være ubetalt.  Er utestående reelt, og ikke betalt tidligere - er det bare å gjøre opp - selv om det kan synes som dårlige rutiner mm  .....  å komme med påkrav såvidt lenge etter.  De er nok i sin fulle rett til å innkreve utestående (hvis reelt) da foreldes-fristen på ingen måte er overskredet...

BONITA I

Link to post

Jeg tror ikke det er et svindelforsøk, men det var en bitter strid mellom NKBF og FM i en periode da begge prøvde å kapre kundene som var i Norske Sjø på den tiden. Jeg vet ikke om saken havnet i retten, eller om det er rettslig avgjort at kundene i Norske Sjø fulgte med til Tryg forsikring. Jeg regner med at dette er er et forsøk på "beholde" kunder som et gått over til annen forsikring, eventuelt klargjøre hvem som er kunder fortsatt.

Link to post
Lazyjack skrev On 29.1.2021 at 11.00:

Er det rimelig å sende ut krav fra 1,5 år tilbake når det utelukkende skyldes manglende/dårlige rutiner hos fordringshaver? 

 

Ja, og det fritar deg ikke for et berettiget krav. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Kan se om som flere sliter med fender ja.

Har en sak hvor de påstår jeg skylder penger men har aldri mottatt faktura selv om jeg har etterlyst denne. Fant så ut at alt var i orden da det var feil i deres system. Litt senere ble min nye forsikring sagt opp pga den samme feilen som tidligere.

Problemet har også vert at jeg ikke får svar på flere av mailene jeg sender de.

 

Siste forsikringen min nå hos de hvor jeg hadde båten forsikret i kun 5mnd da jeg byttet pga dorlig oppfølging. Problemet her var at jeg hadde avtalegiro og det er nå trekt betaling for forsikring i 9mnd hvor de nekter å tilbakebetale, selv etter de først har innrømmet å ha funnet feilen og sagt at pengene blir overført for også ombestemme seg og ikke lengre vil svare på spørsmål.

 

Kjedelig når man ikke klarer å ha kontroll på forsikringene og heller ikke kan få en oversikt fra de.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...