Jump to content

Endelig båtboer..

Anonym

Recommended Posts

I går rakk jeg omsider å få flyttet, så i natt var min første natt som båtboer.

Foreløpig trives jeg godt, men ser allerede en del ting jeg vil endre i båten, spesiellt når det gjelder det elektriske, først og fremst 220V anlegget..

Har i dag en dobbelkontakt og en skjøteledning med 5-6 uttak, problemet er bare at alt er plassert aktenfor salongen, så en dag kommer vel elektrikeren en tur innom for å legge opp 220V til navigasjonplassen og forpiggen også.. Og muligens en kontakt på motorkassa med uttak både inn og utvendig.. (Motorkassa fungerer også som bord)

Gratulerer som båtboer, hvor ligger du?

Når det gjelder 230V kontakter kan du aldri få nok. Selv har jeg 12 stykker fordelt rundt i båten. Jeg hadde tidligere bare 8, men det ble tilslutt for lite. TV, DVD-spiller, diverse varmeovner, 2 mobilladere og andre ladere, en PC i ny og ned osv osv bruker fort opp de fleste. Innimellom kunne jeg ønske meg flere.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Bor på plass 117 på Herbern (Aker Brygge), eneste seileren inntil land med bomtelt og akterenden mot land..

Her kommer på sikt alt annet enn varme til å gå på 12V, PCen er det strømforsyning for 12V på vei til, samme med lader til begge mobilene (en Nokia Tetra-radio og en 6680, forskjellig ladespenning..)

TV er det ikke aktuelt å kjøre på 220V, og det samme gjelder stereoanlegg og DVD spiller og sånt..

Men det er greit å ha mulighet for tilkobling av varme både i forpigg, ved navigasjonsplass, og i salongen, og ikke minst muligheten for bedre lys ved arbeid på motor eller andre ting. Skjøteledninger hater jeg, samme med løse varmeovner, derfor blir det vel 2-3 fastmonterte 2,2kW vifteovner etterhvert..

• 5 år senere...

Flytta i båt i mai i fjor. Ein 33 fots seglbåt frå 1976. Kjempetriveleg å bu om bord. Har ikkje angra eit sekund. Det er som å vere på hyttetur heile året.

Går inn i min andre vinter no, og alle spør om det ikkje er kaldt om bord. Det er det altså ikkje. Men bruker ca 1200-1300 kr per månad i fyringskostnader når temperaturen ligg på -5 til -15 grader. Då går dieselvarmaren døgnet rundt.

Har ingen planar om å flytte på land att. Det vert nok heller overgang til større båt etter kvart.

18374_446588435343_764660343_10848214_7136276_n.jpg

18374_449425300343_764660343_10873263_4226918_n.jpg

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...