Anonym Startet 25.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2005 I går rakk jeg omsider å få flyttet, så i natt var min første natt som båtboer. Foreløpig trives jeg godt, men ser allerede en del ting jeg vil endre i båten, spesiellt når det gjelder det elektriske, først og fremst 220V anlegget.. Har i dag en dobbelkontakt og en skjøteledning med 5-6 uttak, problemet er bare at alt er plassert aktenfor salongen, så en dag kommer vel elektrikeren en tur innom for å legge opp 220V til navigasjonplassen og forpiggen også.. Og muligens en kontakt på motorkassa med uttak både inn og utvendig.. (Motorkassa fungerer også som bord) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2005 Gratulerer som båtboer, hvor ligger du? Når det gjelder 230V kontakter kan du aldri få nok. Selv har jeg 12 stykker fordelt rundt i båten. Jeg hadde tidligere bare 8, men det ble tilslutt for lite. TV, DVD-spiller, diverse varmeovner, 2 mobilladere og andre ladere, en PC i ny og ned osv osv bruker fort opp de fleste. Innimellom kunne jeg ønske meg flere. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Anonym Svart 25.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2005 Bor på plass 117 på Herbern (Aker Brygge), eneste seileren inntil land med bomtelt og akterenden mot land.. Her kommer på sikt alt annet enn varme til å gå på 12V, PCen er det strømforsyning for 12V på vei til, samme med lader til begge mobilene (en Nokia Tetra-radio og en 6680, forskjellig ladespenning..) TV er det ikke aktuelt å kjøre på 220V, og det samme gjelder stereoanlegg og DVD spiller og sånt.. Men det er greit å ha mulighet for tilkobling av varme både i forpigg, ved navigasjonsplass, og i salongen, og ikke minst muligheten for bedre lys ved arbeid på motor eller andre ting. Skjøteledninger hater jeg, samme med løse varmeovner, derfor blir det vel 2-3 fastmonterte 2,2kW vifteovner etterhvert.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2005 artig å høre at det er flere som meg der ute. Driver og mekker og legger opp ledninger og prosjekterer med belysning, varme, 12volt vs 220 volt osv osv.:) Artig å utveksle bilder og erfaringer:) Mail meg gjerne på jens-johnson@c2i.net Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Her kommer på sikt alt annet enn varme til å gå på 12V, PCen er det strømforsyning for 12V på vei til, samme med lader til begge mobilene (en Nokia Tetra-radio og en 6680, forskjellig ladespenning..) hva slags strømforsyning for pcen har du handlet/ tenkt å handle? ### barx Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Clas ohlson har en 12volt strømforsyning til laptop. Jeg er imidlertid litt tvilende på om det er så lurt å satse på den da den virker noe "cheap"... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 bodde selv i båten 3 måneder i sommer og brukte en slik ganske aktivt som strømforsyning til bærbar. Funket utmerket. Men obs obs....Clas har flere modeller, jeg kjøpte en litt kraftig variant. Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 I båten min har jeg bare to kontakter ved navigasjonsbordet, og har foreløpig ikke hatt behov for mer enn det. TV og varme går på 220v mens lys går på 12v. Drar inn til aker i kveld etter å ha vært på stor båtmesse i barcelona (kan anbefales) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 26.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 hva slags strømforsyning for pcen har du handlet/ tenkt å handle? ### barx Kjøper original strømforsyning fra multicom (importør av Elitegroup bærbare..) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Bor på plass 117 på Herbern (Aker Brygge), eneste seileren inntil land med bomtelt og akterenden mot land..Nå er du ikke "Anonym" lengre... Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 26.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Nå er du ikke "Anonym" lengre... Så har det aldri vært noe poeng å være anonym heller. hvis du vanker her nede er det forresten bare å banke på, er jeg hjemme er det ålreit å prate med andre båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Hm, spørs om ikke jeg kommer innom lørdag da, om der blir noe tid til overs.......... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Hmm, jeg får besøk av Suzuki i 3 tiden på lørdag. Vi stikker kanskje innom vi også. Forøvrig ligger jeg på plass 402. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Anonym Svart 27.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Høres bra ut, ser ut til å kanskje bli et mini-baatplassen-treff da.. Alltid ålreit å bli kjent med andre båtfolk :) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Desember.2010 Del på Facebook Svart 19.Desember.2010 Løfter denne forhistoriske tråden, er det fortsatt noen av dere som bodde i båt for 5år siden som fortsatt bor i båt ? Hvem er båtboerne her på BP ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Desember.2010 Del på Facebook Svart 19.Desember.2010 Jeg bor fortsatt i båt, men Anonym ble landkrabbe for et par år siden Jeg er på min 7 vinter nå fant jeg ut, så tiden går fort! Trives fortsatt like bra! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Desember.2010 Del på Facebook Svart 19.Desember.2010 Vi òg holder stand. Båtboer i fransk uisolert tupperware siden siden sommeren 2003. :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 19.Desember.2010 Del på Facebook Svart 19.Desember.2010 Vi har også gleden av å se sengetøyet fryse fast i skrogsiden på første vinteren, foreløpig går det helt fint Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 19.Desember.2010 Del på Facebook Svart 19.Desember.2010 Har en drøm om å engang bo i båt for kortere eller lengre periode. Men foreløpig er ikke kjerringa spesielt gira. Men kanskje dette kan endre seg litt om 20år når ungen/ungene forlater redet Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 19.Desember.2010 Del på Facebook Svart 19.Desember.2010 uisolert tupperware = kummefryser Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Mariell Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Er i gang med første år som båtboer. Flytta ombord rett før Påske. Foreløpig har dette gått uten noen form for problemer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
S/Y Emma Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 (redigert) Flytta i båt i mai i fjor. Ein 33 fots seglbåt frå 1976. Kjempetriveleg å bu om bord. Har ikkje angra eit sekund. Det er som å vere på hyttetur heile året. Går inn i min andre vinter no, og alle spør om det ikkje er kaldt om bord. Det er det altså ikkje. Men bruker ca 1200-1300 kr per månad i fyringskostnader når temperaturen ligg på -5 til -15 grader. Då går dieselvarmaren døgnet rundt. Har ingen planar om å flytte på land att. Det vert nok heller overgang til større båt etter kvart. Redigert 20.Desember.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
lgboat Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Ja sånn som du bor vil mange fler la seg friste! Egen julegran og holdeplass rett utenfor. Og utrolig koselig inne. Misunnelig, misunnelig, mis....... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 "Haldeplassen" er nok dieselpumpa. Men det er jo meir praktisk å ha diesel tre meter frå båten enn ein busstopp! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SamH Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Er også på andre vinteren i denne omgang. Har bodd et par år tidligere i skøyte. Det gikk 250-300 liter diesel i november og det blir omtrentlig det samme i desember, fra kanner. Skulle nok gjerne hatt pumpa så nær som Steinsvik.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.