Jump to content

Viksund Goldfish 31 rigg.

oliss

Recommended Posts

Det ble levert flere forskjellige rigger. Det vanligste to master masthead i gullfarget alu, senere ren alu. Ble også levert en stormrigg som var litt sterkere. Noen hadde rullebom og andre bom med rev. Meg bekjent var høyden på mastene alltid lik. Har original tegning med mål av riggen ett eller annet sted, skal prøve å finne den frem.

Rulleforstag er ettermontert, fulgte ikke med originalt, men fungerer veldig fint til båten. Bommen til storseilet er kort, og båten tåler større bom og større storseil. 
Nå er jeg ingen rigg ekspert, men riggen virker godt dimensjonert i forhold til andre seilbåter jeg har seilt med. Ikke hørt om havarier av rigg på disse båtene, men det kan jo også skyldes at de færreste med rigg brukte den noe særlig. Har nå min andre Goldfish med komplett rigg. Den første hadde stormriggen som var noe kraftigere, større dim. på vant og kraftigere bom. Roret er lite og gjør kryssing i trange sund håpløst, men ute på havet oppfører båten seg fint og oppnår overraskende god fart. 

• 2 måneder senere...

Her er litt teknisk info om Goldfishen. Har alle originale tegninger og spesifikasjoner. Bildekvaliteten er så som så. 
Selden leverte riggen, kun to ballasttyper ble levert. 800 kg og 2000 kg for motorseileren.

Veritas godkjent for 2000 kg ekstra last, eller 14 personer, noe som er ganske bra for en 31 foter. Dette gjelder motorseileren

04F82693-913F-4797-9A83-133AE93225B1.jpeg

24FF225B-912B-46C1-A301-7DC3F05277C3.jpeg

F3C84C18-80F0-4042-8F73-435EE82856C7.jpeg

2B64A447-9826-46DD-88FB-B7F95ABEF6EC.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...