oliss Startet 31.Januar.2021 Del på Facebook Startet 31.Januar.2021 Noen som har erfaring med riggen som er på Viksund Goldfish 31? Er denne solid og er det noen som vet lengde på mastene, bommene og evt rulleforstag. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 31.Januar.2021 Del på Facebook Svart 31.Januar.2021 Det ble levert flere forskjellige rigger. Det vanligste to master masthead i gullfarget alu, senere ren alu. Ble også levert en stormrigg som var litt sterkere. Noen hadde rullebom og andre bom med rev. Meg bekjent var høyden på mastene alltid lik. Har original tegning med mål av riggen ett eller annet sted, skal prøve å finne den frem. Rulleforstag er ettermontert, fulgte ikke med originalt, men fungerer veldig fint til båten. Bommen til storseilet er kort, og båten tåler større bom og større storseil. Nå er jeg ingen rigg ekspert, men riggen virker godt dimensjonert i forhold til andre seilbåter jeg har seilt med. Ikke hørt om havarier av rigg på disse båtene, men det kan jo også skyldes at de færreste med rigg brukte den noe særlig. Har nå min andre Goldfish med komplett rigg. Den første hadde stormriggen som var noe kraftigere, større dim. på vant og kraftigere bom. Roret er lite og gjør kryssing i trange sund håpløst, men ute på havet oppfører båten seg fint og oppnår overraskende god fart. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 De skal være levert med to forskjellige størrelser/seilareal, hvorav den største riggen er båten levert med tilleggsballast. Mulig jeg har noen papirer en plass, om jeg får letet litt. Sitér dette innlegget Link to post
innlandsværing Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 (redigert) Vurderer kjøpe Viksund 31 Goldfish. Finner at vekta på båten varierer fra annonse til annonse. Tilleggsballast - hvor er den plassert - hvordan ser en forskjellen på de forskjellige typene ballast ? Redigert 10.April.2021 av innlandsværing manglet ord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Alle uten rigg, og med liten rigg, er ballasten for liten rigg. Min var uten rigg, og veide 5500kg, med tomme vanntank er og ca 100liter diesel. Mener å huske at den med stor rigg hadde ca 1000kg mer ballast. Det ligger faktisk i dokumentarkiv under båt-Viksund ser jeg nå. Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 jeg hadde en uten rigg, men forberedt for rigg med 800kg balast i kjølen, veide da ca 6 ton, solgte for 10 år siden og så samme båten til salgs nå i høst oppusset men samme motor så det ut til men timetelleren hadde gått tror det var 200t ca på ti år... fantastisk sjøbåt Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Her er litt teknisk info om Goldfishen. Har alle originale tegninger og spesifikasjoner. Bildekvaliteten er så som så. Selden leverte riggen, kun to ballasttyper ble levert. 800 kg og 2000 kg for motorseileren. Veritas godkjent for 2000 kg ekstra last, eller 14 personer, noe som er ganske bra for en 31 foter. Dette gjelder motorseileren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.