Jump to content

Hva er best langtidslading når båten står på land?


goggen000

Recommended Posts

Det er nok mer spørs om hvordan batteriene lagres,
også om den skal brukes parallell eller bare lagres og om det er varm eller kald.
Jeg forutsetter nå vinterlagring du mener.

AGM, så sant frisk, trenger ikke ofte etterlading, særlig når det er kald.
I så fall sier databladene gjerne "lagres toppladet, etterlading kreves hver 6 mnd. (maks)"
Så, hvis du er ikke helt sikker på tilstands da kunne du jo f.eks. både sjekke og
topplade en gang i alle 3 - 4 mnd.

Er det flere batterier da ville jeg anbefale og frakoble alle fra hverandre,
slik at ikke et som svikter kan rive alle andre med i døden uten nytte.
Det går forresten kjapp, en skadet celle holder.

Det hele blir annerledes når noe er tilkoblet batteriene.
F.eks. elektronikk med minne (kan dra mange mA) som fint kan klare å tømme batteriene
både fort og så langt ned at den kommer under grensen (12,6 - 12,4V) der sulfatering akselereres.
I så fall er det bedre med hyppiger topplading eller konstant vedlikeholdslading med lav spenning.
Laderen din bør da kunne begrenses til 13,3V (13,5 er allerede grenseland for mange AGM)
som er best for å forsyne AGM og tilkoblete forbrukere over lang tid.
Dette gjelder særlig også om sommeren når laderen skal forsyne kjøleskap og annet.
AGM liker ikke høye floatspenninger.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev for 1 time siden:

Det hele blir annerledes når noe er tilkoblet batteriene.
F.eks. elektronikk med minne (kan dra mange mA) som fint kan klare å tømme batteriene

 

Ja, det skal ikke mye til heller.

 

En bekjent kjørte til hytten sin og ble der en uke. Da han skulle hjem ville ikke bilen start, - tomt batteri, men hvorfor? Jo, kupelyset (4W) i bilen hadde stått på. 4W tilsvarer ca, 0,3A, og ganger en dette med 24 timer i 7 dager blir det ca. 50Ah! Da var det ikke mye igjen på hans 62Ah startbatteri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 1 time siden:

kupelyset (4W) i bilen hadde stått på. 4W tilsvarer ca, 0,3A, og ganger en dette med 24 timer i 7 dager blir det ca. 50Ah! Da var det ikke mye igjen på hans 62Ah startbatteri.

Jo. Men det går også med helt uforventete greier.
DAB bilradio fra Biltema drar 150mA, når den er slått av.  :lipseal:
6 uker = 160Ah.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...