goggen000 Startet 1.Februar.2021 Del på Facebook Startet 1.Februar.2021 Har en Xantra 12V lader, men ingen bruksanvisning. Den lader på topp 14,5V,og går automatisk ned til 13,5V. Hva anbefales, koble fra eller la den stå i? Har Amg batteri Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Jeg sørger for å ha fulladet batteri når båten settes på land og har aldri laderen på om vinteren. Har aldri hatt problemer med det. Jeg synes også det er betenkelig å forlate båten på land med strøm tilkoblet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Haba Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Gjør som Nils Pils. Kople fra batteriene. Du tørker ut AGM batteriet ditt med konstant tilkoplet lader. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Det er nok mer spørs om hvordan batteriene lagres, også om den skal brukes parallell eller bare lagres og om det er varm eller kald. Jeg forutsetter nå vinterlagring du mener. AGM, så sant frisk, trenger ikke ofte etterlading, særlig når det er kald. I så fall sier databladene gjerne "lagres toppladet, etterlading kreves hver 6 mnd. (maks)" Så, hvis du er ikke helt sikker på tilstands da kunne du jo f.eks. både sjekke og topplade en gang i alle 3 - 4 mnd. Er det flere batterier da ville jeg anbefale og frakoble alle fra hverandre, slik at ikke et som svikter kan rive alle andre med i døden uten nytte. Det går forresten kjapp, en skadet celle holder. Det hele blir annerledes når noe er tilkoblet batteriene. F.eks. elektronikk med minne (kan dra mange mA) som fint kan klare å tømme batteriene både fort og så langt ned at den kommer under grensen (12,6 - 12,4V) der sulfatering akselereres. I så fall er det bedre med hyppiger topplading eller konstant vedlikeholdslading med lav spenning. Laderen din bør da kunne begrenses til 13,3V (13,5 er allerede grenseland for mange AGM) som er best for å forsyne AGM og tilkoblete forbrukere over lang tid. Dette gjelder særlig også om sommeren når laderen skal forsyne kjøleskap og annet. AGM liker ikke høye floatspenninger. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Joerg Becker skrev for 1 time siden: Det hele blir annerledes når noe er tilkoblet batteriene. F.eks. elektronikk med minne (kan dra mange mA) som fint kan klare å tømme batteriene Ja, det skal ikke mye til heller. En bekjent kjørte til hytten sin og ble der en uke. Da han skulle hjem ville ikke bilen start, - tomt batteri, men hvorfor? Jo, kupelyset (4W) i bilen hadde stått på. 4W tilsvarer ca, 0,3A, og ganger en dette med 24 timer i 7 dager blir det ca. 50Ah! Da var det ikke mye igjen på hans 62Ah startbatteri. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
goggen000 Svart 1.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Lars H. skrev 1 time siden: kupelyset (4W) i bilen hadde stått på. 4W tilsvarer ca, 0,3A, og ganger en dette med 24 timer i 7 dager blir det ca. 50Ah! Da var det ikke mye igjen på hans 62Ah startbatteri. Jo. Men det går også med helt uforventete greier. DAB bilradio fra Biltema drar 150mA, når den er slått av. 6 uker = 160Ah. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Joerg Becker skrev 1 time siden: Jo. Men det går også med helt uforventete greier. DAB bilradio fra Biltema drar 150mA, når den er slått av. 6 uker = 160Ah. Ny VW transporter er tom etter sommerferie på 3uker.. 😬 Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 2.Februar.2021 Del på Facebook Svart 2.Februar.2021 Vår eldre Nissan Leaf har faktisk et lite solcellepanel for å motvirke det der. Om det er en gimmick eller har noe for seg aner jeg ikke. Ellers har vi, etter litt frem og tilbake, kommet til at vi lar våre AGM-batterier stå med laderen på. Rett og slett fordi det er en del vi ønsker å ha på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.