Jump to content

Signalhorn uten lyd, hvordan skal dette virke?


pero

Recommended Posts

Som vinterprosjekt er man ofte på jakt etter småting som kan gjøres innendørs og i ro og mak. Om ro kan defineres av tåkelur eller signalhorn tar jeg ikke stilling til. Hornene på båten har ikke fungert, og kilden til problemet er jeg på jakt etter. Så jeg demontere begge to på jakt etter kabelbrudd eller dårlig kontakt. Skuffende nok, så fant jeg ikke de etterlengtede bruddene. Da ble demonteringen utvidet til en tilnærmet dissekering av objektene, uten å finne annet enn rust og lite lyd.

Jeg har forsøkt å koble + og - direkte på batteri i god kondisjon, men det ser ikke ut til å gi noe utslag i det hele tatt på noe som helst. Så da tyr jeg til ekspertisen igjen og spør her på forumet etter tips. Ja, jeg vet at det enkleste er å kjøpe nytt, men det er en iboende motstand mot å skrape noe som kanskje kan virke med en viss innsats. Om enn for kun en sesong. Legger ved noen bilder av herligheten.

20210130_171749.jpg.612e1e541b69f5559240eeeda86286f9.jpg

 

20210130_171800.jpg.b4094e7d605be9519a18dab5f9c63796.jpg

 

20210130_171849.jpg.9f65c6c7de634fd7db0134060cea810b.jpg

Bildet under viser ytterplata, som kan justeres noe med en justerskrue på baksiden av hornet. Jeg hadde en viss ide om at det skulle føre til en vibrasjon der, men det gjør det ikke.

20210130_171840.jpg.aedc7ce1ff153143fb602f1146a6562a.jpg

 

Takker for tips.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis det blir magneter inni spolene når du setter strøm på kan den normalt berges.

Magnetene trekker en bevegelig del mot seg. Delen bryter strømkretsen når den trekkes mot magneten slik at magnetene slipper og en fjær el flytter delen tilbake, lager kontakt og trekkes inn igjen.

Skruen er til å stille slaglengden på delen for å få syklusen til å virke evt stemme hornet

Mons

Link to post
Share on other sites

Elektrohorn har generelt kort livslende på sjøen med mindre det sitter godt beskyttet og konserveres en gang i sesongen. Gikk over til kompressorhorn og blåste noen milliliter CRC i inntaket til kopressornen i ny og ne. Dette ble blåst videre ut til fløyta i hornet, og det varte i de ti årene jeg hadde båten. Synes lyden av lufthorn passer best på sjøen også.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...