Jump to content

Hvilken slepejolle anbefales til liten seilbåt

LAKA

Recommended Posts

Tenker det hadde vært praktisk med en liten slepejolle til vår 22 fots seilbåt. Ser for meg følgende bruksområder:

• Småturer i skjærgården rundt hjemmehavn
  • Mulighet for å ankre opp i ulike naturhavner og kunne bruke båten for transport til land
  • Utforske områdene rundt de naturhavnene vi ligger i. 
  • En ekstra sikkerhet i forholdt til å evakuere ved brann etc ( I fint vær vel å merke)

Jeg kan ikke fordra problemer med ting jeg eier så jeg ser for meg å kjøpe nytt. Fart på jolla betyr ingenting, er vant til 4-5 knop med seilbåten og det funker utmerket. Båten vil stort sett bli brukt av meg og 2 eller 3 unger i alderen 2-5 år.  Det er et poeng at båt og motor er lette, da vi i utgangspunktet ikke har fast båtplass til denne. En bonus er om den kan fraktes på et biltak, og da begrenser maks vekt seg til ca 70 kg. 

Favoritten så langt er Steady 260 med Honda BF 2,3. Får denne fabrikkny med motor til like over 20 000,-. Båten veier rundt 60 kg uten motor, er akkurat stor nok til vår bruk og jeg liker tanken på minst mulig motor, men med tilstrekkelig kraft til å tusle rundt blant holmer og skjær. 

Jeg ser mange anbefaler gummibåt og jeg ser helt klart enkelte fordeler med dette. Men er litt redd for holdbarhet over tid og ikke minst styret med å pumpe luft inn og ut av denne. Jeg liker å kunne dra båten rett opp i fjæresteinene og tenker kanskje at en Steady tar mindre skade av dette enn en gummibåt. Jeg ser også at mange mener Steady er en dårlig båt å slepe. I mitt tilfelle blir det å slepe den i 5-6 knop når vi seiler eller i omtrent samme hastighet for motor. På de friskeste seilturene så lar vi nok jolla bli hjemme. Ser noen hevder at Steadyjollene er dårlige å slepe. Stemmer dette?

Noen mer erfaringer?

Hadde en Guy 22 ft seilbåt som første familieseiler og gjorde en del erfaringer med hensyn til slepebåt. Steady er for tung, og selv om du ikke har behov for fart, bremser den så mye at jeg irriterte meg veldig over den. Prøvde selv.

Endte opp med en 8 ft gummijolle med 5 hk. Motoren var unødvendig stor, og burde hatt en 2-3hk i stedet. Ved slep lønte det seg å putte motoren i seilbåten, så jolla lå lett i vannet.

Fordelen med en 8ft jolle, var at den akkurat passet på dekk ved lengre strekk.  Når jeg kom i havn, tok jeg av motor og puttet den i en av de låsbare toftene, heiste opp jolla i storseilfallet og lot den henge der til neste gang båten skulle brukes. Enkelt og funksjonelt, krever ikke masse håndtering og er jolla tett pumper du kun i luft en gang. 

Ville gått for en liten oppblåsbar en. Da kan du om nødvendig slippe ut luften og ta den under dekk. Vet aldri når det pluttselig trengs. 
Har selv dratt rundt på en liten steady bak en 21 foter, og det har du ikke lyst til. Selv om steadyen er grei nok den, tåler en god del. Men litt køddetet å dra rundt på. 
Jeg hadde gått for en liten gummibåt. Slipper dunkingen i skutesiden også. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Hei

Ein stooor fordel med hardplastjolla er at du kan la ungane herja så mykje dei vil med båten, utan å vera redd for at båten pungterer. Det har ein stor verdi når ungane dine blir eit par tre år eldre.

Ei hardplastjolla har òg mykje lengre levetid.

Eg hadde vurdert ein River 290 i staden for Steady.

Då eg kjøpte Rivier 350 var oppgitt vekt noko lågare enn Stady av tilsvarande storleik.

Me har ein River 350 som jolla til vår 38 fots cat. Me har hatt jolla i 13 år, og den har funka fint. Tung å slepa, men me har den i davitar. Det er jo ikkje heilt samanliknbart.

Eg har skrudd B-forma bryggefenderlister rundt heile båten, og bekymrar meg ikkje for at båten dunkar inntil moderskipet.

Ein River 290 veg ca. 80 kg, så den er kanskje for tung for til å ha på biltaket?

Ask

Av nysgjerrighet; hvor mye plass har du under dekk?

Jeg bor i en Maxi 68 på 22fot, og fra juni til oktober bodde jeg i uthavn, og brukte oppblåsbar jolle til å ta meg iland. Det tar meg mindre enn 5 minutter fra ankeret har satt seg, til den er oppblåst. Å kunne ha den under dekk (stuet under cockpit) har vært gull verdt for meg, selv om du har helt rett i det med slitasje (min lekker litt i skjøtet bak ved plata til utenbordsfestet).

Følger tråden din, kjekt å se andre løsninger på felles utfordringer :thumbsup:

Mange gode innspill her. Walker Bay har blitt vurdert. Men ønsker RIB pakken for å få den stabiliteten jeg tenker vil være greit med tre små barn i båten, og da blir den ganske dyr. River 290 ser også grei ut, men her er jeg redd for at de 20 ekstra kiloene er akkurat det som gjør den vanskelig å løfte opp på biltaket om man er to mann. Et lite sidesprang; Tidligere har jeg hatt en liten Packraft som "lettbåt" og det har fungert overraskende greit. Disse kan også fåes i større varianter, med inntil 250 kg nyttelast. Til vårt bruk så ville faktisk disse fungert ok som båt fra ankerplass og inn til stranda etc. I tillegg har de en rekke andre bruksmåter i både elver og fjellvann, men selvsagt uten motor. Disse veier 4 kg og får plass i en dagstursekk. 

Valkyrja skrev for 2 timer siden:

Av nysgjerrighet; hvor mye plass har du under dekk?

Tja, ikke allverden. Båten er relativ bred (255 cm), men det er ikke rare takhøyden under dekk. Kunne muligens plassert en gummijolle uten luft i en av køyene som går under cockpit. Men er redd bruken da ville blitt mindre enn om båten alltid hang klar til bruk bak båten. Vi bruker båten 90 % til dagsturer og de siste 10 % ene til maks en eller to overnattinger, så jeg vil i stor grad kunne velge å ikke ha me meg jolla i tøft vær eller hvis hovedmålet er aktivt seiling. Jolla vil nok først og fremst brukes når vi gjør strandhogg hele familien på finværsdager, i tillegg til at den også vil kunne fungere som en liten nummer to båt rett ut av havna.

Tenker at eneste fornuftige løsning er en gummijolle. Har selv årelang erfaring med slepejolle, alt fra 8 fots Pioneer, Askeladden 14, GH 10 og 11 samt 3 stk gummijoller, Bombard 10, Zodiac 12 og nå en Quicksilver 10. Gummijollene av nogenlunde kvalitet har forbausende god holdbarhet, de er enormt stabile og føles ganske trygge for barn. Ser for meg at med ditt bruk vil en 10 fots gummijolle (ikke RIB) med fast innerbunn og oppblåsbar kjøl være en perfekt og rimelig løsning. Da får du en jolle som er stor nok for hele familien og noe bagasje, den er stabil, kan roes av store og små, er perfekt for strandhugg og med en 5 hk totakts motor vil den kunne gå i plan med kun en voksen ombord. Og den sleper greit nok og du trenger ikke bekymre deg for fendring om natten. Og det hele for en relativt rimelig penge. Siden den vil være mye i vannet bør den stoffes (finnes spesielt stoff for gummibåter) under. Glem det med å ta den ombord på dekk eller å pakke den sammen, du har for liten båt til det uansett...

Men om du er bekymret for slitasje mot svaberg og strand kan du vurdere å lime på forsterkning under forreste del av kjøl og pongtonger. Da bør du være sikret. 

Men jeg har ikke opplevd lekkasje i bunn på noen av mine, det som er et svakt punkt er å stadig pakke dem sammen. Man får fort litt skarpe bretter, virker som det sliter mer enn normal bruk.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg ville kjøpt en minst mulig gummijolle. Det med plass til hele familien hadde jeg ikke brydd meg så mye med, i praksis blir det ofte at barna bruker den mest alene, og at du selv tar en fisketur på morgenen f.eks. Så en jolle som er lett å ta opp, lar seg stue på dekk og surre på hekken på seilbåten må være tingen. Den trenger ikke være mer enn 2m for å dekke disse behovene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jolle med motor som tar dere raskt rundt. Jeg har en seilbåt som går "sakte", så da må kravet til jolla være at den går fort, og at den tåler litt sjø. Deilig å kunne ligge på anker et sted og bare ta jolla inn til nærmeste sentrum ved behov. Har en 10 fots jolle til 30 fots seilbåt. Jolla har en honda 20 HK. Kanskje ikke helt proporsjonalt, men det funker :) 

LAKA skrev On 2.2.2021 at 22.35:

Tja, ikke allverden. Båten er relativ bred (255 cm), men det er ikke rare takhøyden under dekk. Kunne muligens plassert en gummijolle uten luft i en av køyene som går under cockpit. Men er redd bruken da ville blitt mindre enn om båten alltid hang klar til bruk bak båten. Vi bruker båten 90 % til dagsturer og de siste 10 % ene til maks en eller to overnattinger, så jeg vil i stor grad kunne velge å ikke ha me meg jolla i tøft vær eller hvis hovedmålet er aktivt seiling. Jolla vil nok først og fremst brukes når vi gjør strandhogg hele familien på finværsdager, i tillegg til at den også vil kunne fungere som en liten nummer to båt rett ut av havna.

Da så, da er det nok perfekt :thumbsup: Jeg leste bloggen til et par på jordomseiling, de hadde jo større båt (36fot), men var glad i å kunne dra på "ekspedisjoner" fra moderskipet. De hadde en walker bay 8 eller noe, med seilerigg, og kunne dermed kruse rundt inni atollene i Polynesia. Hold oss oppdatert!

Var veldig godt fornøyd med 12 fots Zodiac Futura vi hadde for noen år siden. Den var spesielt godt egnet til å dra opp på land da den hadde noen ekstra forsterkede, små tuber under. En meget robust båt. Sikkert både større og dyrere enn du trenger. Men en slik båt lar seg allikevel greit slepe og med riktig motor får du stor akskjonsradius. Som noen sa, når seilbåten går seint er det av og til greit å ha jolle som kan gå fort. 

Nå har vi en mye enklere og mindre Quicksilver, med oppblåsbar kjøl og stiv innleggsbunn. Funker helt greit med en gammel 5 hk Mariner.

377773638_ZodiacFutura.jpg.4a5968f25f8d44e0447e4f71df95c060.jpg

1191588392_ZodiacFutura2.jpg.d1f09466680581ad4e17f1f2798a7ce4.jpg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...