Jump to content

Belistning av ny luke hvordan gjøre?


joelle

Recommended Posts

Da begynner vi med vinter prosjektene :yesnod:

Har tenkt skjære ut en to luke i forpiken som kommer va sirka 60 x 40 cm, med avrundede hjørner.

 

Jeg ska bruke det materialet som blir "til overs" når jeg skjærer ut, som luke. Denne ska splittes på mitten sånn att det blir en to delt luke.

 

Da er spørsmålet hva er beste måten att beliste dette på og hvordan er beste måten att feste hengsler.

 

Gjerne ett bilde eller to av andre som har gjort sine egne luker.

Link to post
Share on other sites

Jeg undrer meg over en ting: Er det et krav at løsningen skal være tett mot vanninntrengning? I tilfelle, har jeg litt problem med å se hvordan du skal få til dette ved å løfte av et lokk som du skjærer ut, kanter med et eller annet, og så legger på igjen som luker. Bør du ikke ha en luke med en dertil kant 90 grader på luken som er kantet med gummi og som presses ned mot skroget med dertil mekanisme slik at det tetter? Alternativt at lukene har en kant som overlapper på utsiden en annen kant som stikker opp av dekket? Ville det ikke da vært mye enklere og gått for en ferdig katalogløsning? Det er mulig jeg er ute og "seiler" her da jeg ikke er så bevandret i pinnebåt uttrykkene, men jeg kunne ikke dy meg for å undre litt, så da ble det til at jeg postet det. :blush:

 

Edit: Dilla fikk tenkt seg om og innså plutselig at forpiken sannsynligvis er inne i båten... :blush: Da er det jo ikke noe problem. Hva med å få tak i slik kantgummi som er beregnet på å klemme på kanter, samt noen pene gangjern og en låsemekanisme? Jeg kantet selv luken til dreggrommet på dekket til Sjømannen med slik hvit kantgummi. Kjøpte den som metervare hos enten Maritim eller Watski. Her er en lignende list, men i sort utførelse - artikkelnummer 2182-60 hos Maritim:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

:yesnod: jo da forpiken er inne i båten. Min tanke er att bruke det materialet jeg for til overs til en luke.

 

Det materialet som er brukt er lys kirsebær finer plater, ikke så enkelt att komme over og når jeg alerede har den eksakte biten jeg trenger så blir det litt feil og bruke noe annet.

Runde hjørner på luka kommer jeg att bruke for og ikke påvirke avstivningen for mye.

Gummi list er ett greit tips men er ikke det jeg har i tankene. Min tanke er att det kun blir listene som stikker ut.

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg bommet på enda en antagelse - så for meg at det var snakk om å skjære ut i glassfiber, hvor nå jeg måtte ha det fra. Må ha vært ekstra trøtt da jeg skrev i går kveld. Er det ikke bare å kante på vanlig måte med vanlig listverk da? Evt. oppsøke de vanlige leverandørene det tipses om her i forumet for å finne listverk i kirsebær, hvis slik finnes. Det eneste da måtte være å passe på å skjære lukene med radier som passer til radiene i listverk som er å få. For å få det pent fra begge sider, kan du evt. gjemme gangjernene bak listene - dvs skru de rett på lukene og skottveggene og så sette lister utenpå dette igjen som gjemmer så og si alt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...