Dreuf Startet 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2021 Jeg bestiller til stadighet diverse ræl på utenlandske nettbutikker fra f.eks Ebay, Aliexpress etc. Med de nye reglene så krever f.eks Aliexpress inn norsk MVA. Men når pakkene kommer til Norge får jeg fortsatt krav fra transportør om å betale MVA siden faktura ikke er merket med "VOEC" nummer... Jeg har prøvd å klage til både posten og fedex men de sier bare at så lenge merkingen ikke er gjort så må jeg betale. Har gjort en "dispute" på Aliexpress, men de stakkars selgerne skjønner ikke ett kvekk. Og det er forståelig for de ser aldri MVA pengene. Det er aliexpress som håndterer dette. Ali er jo umulig å komme i kontakt med, jeg finner bare chat`en deres som er en dum robot. Er det noen som har gått opp løypen og funnet ut fra hvem og hvordan man får de dobbeltbetalte MVA pengene tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Måtte sende et batteri tilbake og søker om å få momsen tilbake. Det er et langt lerret å bleke, Startet hos Tolletaten i November fikk etter laaangtid beskjed om at det var ikke deres bord lenger. Ikke ferdig enda. fyll ut RF1365 hos skatteetaten. Papirer på at Momsen er dobbelt betalt. og dette. ""For å kunne behandle søknaden trenger vi følgende tilleggsdokumentasjon: innførselsdeklarasjon som viser at varen er fortollet. Dette dokumentet inneholder et unikt nummer, (ekspedisjons og løpenummer) som vi må ha for å kunne refundere merverdiavgiften i vårt system. Ta kontakt med speditøren Posten (Postens kundeservice) som gjorde fortollingen for deg, de vil kunne gi deg en kopi."" Tok tid å komme forbi chatteroboten , får å få fatt i en kundebehandler , så hadde jeg papiret på mail etter få min. ""Sporingsnr""kollinr, Lykke til PS.Handle på Ebay https://www.toll.no/no/netthandel/sok-tilbakebetaling/ Redigert 3.Februar.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Hmmm. Har merkelig nok ikke gått på denne smellen ennå. Har vel 14 pakker på vei fra Ali i skrivende stund 😂 Registrerte meg for lang tid siden for å kunne foreta forenklet tollbehandling selv under 3000 kr men løsningen har jo aldri materialisert seg, pga Corona og annen fokus på grensekontroll (sist jeg sjekket i alle fall). Følger... Red: Ser at Aliexpress er registrert i VOEC lista hos Skatteetaten i alle fall. Red2: Etter litt dill fant jeg VOEC nr til Ali og noen andre nettbutikker også: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VFyQlNQfRSbVK8v80xWnJT3m-wbrE0X0Mur-gq2mvPI/edit?usp=drivesdk Red3: Sendte denne beskjeden til de 3 siste selgerene som ennå ikke har sendt pakken, så får jeg se hvordan det går.. Please ensure shipment is clearly marked with: ‘VOEC number: 2034638’ to avoid double VAT. Redigert 3.Februar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Har fått sikkert 40pakker fra AliExpress siste halve året. Ikke hatt noe problemer med mva. Pakken kommer rett hjem. Å nei LANGT ifra alt er båt relaterte ting(de fleste er ikke båt ting) hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bårdp Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Har bestilt en masse ræl og forhåndsbetalt moms og frakt har ikke vert et eneste problem. Pakkene kommer hjem til meg og hører ikke noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Bestiller en del fra eBay. De ser ut til å legge på momsen automatisk og pakkene kommer i postkassa/til post i butikk. Bestilte nylig en autopilothjerne fra en fyr i England (via eBay), og da måtte jeg betale noen hundre kroner i mva da jeg hentet pakken i post i butikk. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Dreuf Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Spørs om jeg er svartelistet eller noe :) Ebay har jeg ikke hatt problemet med, kun Aliexpress.. Betaler først TAX til Ali, også får jeg MVA+gebyrer fra Fedex og Posten når varene kommer til Norge.. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 @Dreuf Står det ikke tax på invoice du kan laste ned? Da er det jo bare å sende kopi til posten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
PolarLi Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 For å slippe dette tullet, skriv ganske enkelt VOEC nummer i din adresselinje 2. For Ali er det "VOEC number: 2034638" for Ebay er det "VOEC number 2024926" Da fører selger det opp uten at man trenger å mase på de Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Genialt! Done Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Jeg skriver også konsekvent melding til selger når jeg kjøper at de MÅ skrive på VOEC nummer. Så langt har det fungert hver gang, og et par har spurt hvorfor etc, men da har det løst seg. En selger rota det til og med litt dialog refunderte han alle mine ekstra kostnader som kompensasjon. Tror han var redd for dårlig rating. 🤪 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 En ide... Hva med å endre shipping adresse din? Var ikke klar over at det var samme nummer for alle på eBay f.eks. så da kan man jo bare endre shipping adresse på plattformen... Eller hva? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lucky Strike Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Roger jo, linken din gir "Error." Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Aha. Trodde VOEC var noe som ble generert pr handel på en måte. Da skal jeg få oppdatert adressen min. Blir jo litt penger av dobbel mva når man handler litt.. Jeg har skrevet på alt jeg har bestilt i det siste at de må skrive på VOEC men hjelper ikke. Redigert 3.Februar.2021 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Her er nok mange skjær i sjøen. Jeg handlet fra wish. De hadde ikke oppgitt lengde på pakken. Dette måtte jeg selv inn på nettet å legge inn. Behandlingsgebyr til transportør Kr.500,- takk før njeg fikk ut pakken. Ellers har jeg handlet fra Ebay, aliekxpress, Alibaba, Dealexreme, og alt har ordnet seg uten ekstra utgifter :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Lucky Strike skrev for 2 timer siden: Roger jo, linken din gir "Error." Du må klage til Tollvesnet det er nett error her og https://www.toll.no/no/ når en klikker på "netthanden" Ser ut som hele serveren er nede. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
frank3n Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Angående dobbel MVA så sendte først epost med faktura til posten ksutland. Deretter på chat med Posten så flyttet de saken fra pakke utland til toll avdeling, fordi det vanligvis er raskere. Tar en virkedag eller to. Faktura lastet ned fra AliExpress inneholdt VOEC så regner med det er nok. "VOEC ID: 2034638" Har nå oppdatert adresse til med VOEC så det blir litt lettere neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 PolarLi skrev On 3.2.2021 at 15.45: For å slippe dette tullet, skriv ganske enkelt VOEC nummer i din adresselinje 2. For Ali er det "VOEC number: 2034638" for Ebay er det "VOEC number 2024926" Da fører selger det opp uten at man trenger å mase på de Ja det stemmer jo faktisk. Jeg trodde nummeret var unikt for hver selger men neida. Gikk på en liten smell her om dagen, ble kr 265 i dobbel MVA, men det har ikke vært noe problem tidligere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tobixen Svart 19.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2023 (redigert) On 2/3/2021 at 11:47 AM, Dreuf said: Er det noen som har gått opp løypen og funnet ut fra hvem og hvordan man får de dobbeltbetalte MVA pengene tilbake? Null forståelse eller fornuftige svar fra Aliexpress utover at jeg stod som fullt ansvarlig for å betale alt av skatter og avgifter. Jeg tok den hele veien til forliksrådet mot DHL, og tapte saken der (DHL leverer jo på døra først, uten noe som helst informasjon om at det vil komme noe fortollingskrav. Etter min rettsoppfatning skulle jeg ha vært presentert med fortollingskravet ved mottak av pakken og hatt mulighet til å nekte å ta i mot pakken frem til fortollingsproblematikken var løst. Når pakken er levert uten at jeg samtidig har mottatt og akseptert noe fortollingskrav, så er det min rettsoppfatning at DHL har et avtaleforhold med parten som har sendt pakka, men ikke ikke noe som helst avtaleforhold med meg, og at feil forsendelsesinformasjon dermed er et forhold mellom DHL og avsender av pakken. Et av argumentene til DHL er at jeg ved kjøp hos AliExpress har klikket på at jeg har akseptert handelsbetingelser hvor det bl.a. fremgår at jeg har gitt DHL rettigheter til å kreve opp MVA og fortollingsgebyr. Det glemte jeg dessverre å motstride i rettsforhandlingene i forliksrådet, og ble dermed stående som en av begrunnelsene til at forliksrådet gikk meg i mot. Jeg har faktisk lest gjennom salgsbetingelsene til AliExpress, det tror jeg ikke DHL har gjort - dessuten er disse betingelsene bevisst skrevet og gjemt på en slik måte at det ikke er meningen at kunder faktisk skal lese det. Redigert 19.Februar.2023 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Båtb123 Svart 19.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2023 Legg inn VOEC nummer i adresselinje selv så slipper dere dobbel mva Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2023 57 minutes ago, Båtb123 said: Legg inn VOEC nummer i adresselinje selv så slipper dere dobbel mva Later til å være en god idé dersom man skal bestille noe dyrt fra slike nettsteder - og forsåvidt også dersom man skal bestille noe billig, ganske irriterende å måtte betale 250 kroner i "fortollingsgebyr" på en duppedingst som kostet 19 kroner inkludert frakt - men når man allerede har mottatt varen og faktura på MVA + fortollingsgebyr, så er det litt for sent å være etterpåsmart ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne Henriksen Svart 19.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2023 1 hour ago, Båtb123 said: Legg inn VOEC nummer i adresselinje selv så slipper dere dobbel mva Vedig godt tips, jeg la inn på Ali og eBay for noen dager siden, det meste av smårælet jeg handler på nett kommer fra en av disse. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Swingswong Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Hei. Har bestilt JK BMS fra Jikongbms. De har sendt med denne e-posten. Hva bør jeg svare? Good morning Your goods are ready to be shipped; Please cooperate to provide your VOEC, Best regards, ---Jac.Zh Zhitu Electronic Commerce / JKBMS Electronic Technology Co.,Ltd service@jikongbms.com https://jikongbms.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Swingswong skrev 2 minutter siden: Hei. Har bestilt JK BMS fra Jikongbms. De har sendt med denne e-posten. Hva bør jeg svare? Good morning Your goods are ready to be shipped; Please cooperate to provide your VOEC, Best regards, ---Jac.Zh Zhitu Electronic Commerce / JKBMS Electronic Technology Co.,Ltd service@jikongbms.com https://jikongbms.com/ Er bestillingen fra Ali så står jo det VOEC nummeret i tråden et par innlegg over. Men merkelig spørsmål, og lukter kluss. Selger _må_ overføre VOEC elektronisk når de deklarerer sendingen. Da går den rett gjennom. Ville bedt de bekrefte dette Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.