nomen Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 En annen ting med dette, er jo det faktumet at det knapt nok finnes en 9,9 hester på disse jollene. Plombene er fjernet, og forgasserene er skiftet slik at i realiteten kjører alle disse 12+ åringene rundt med både 15 og 20 hester, altså like ulovlig etter denne lovendringen. Kanskje man skulle fjernet max HK på 10 foteren, og heller innført max 25 knops grense?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Jeg tror reglene er fine slik de er (har blitt i dag). Poenget er at hvis det er slik at "alle" I dag kjører rundt med 15 eller 20 hk, hvilket jeg tviler på, så vil ikke kjøreatferden endres fra hvordan den har vært frem til nå , og tiden fra nå. Faktum er vel at unge førere er underpresentert i ulykkesstatistikken, de fleste fører båt hensynsfull og det virker for meg som de "tar båtkjøring" raskere. Det som har vært et stort problem, hvis man som foreldre ønsket å holde seg på innsiden av loven, er at man må velge mellom å ha en jolle som er lovlig for barna, eller ok å føre selv. Vi stod midt oppe i det selv nå. For ungdommen er nå for stor/ tung til en liten jolle med liten motor. Dessuten er den jollen for liten til feks min kone og meg hvis det er bare litt bølger fra andre. Så nå har vi kjøpt en Wester 360, og da med en totakt 9,9. Den kan nå ungdommen føre lovlig, og vi kan være 3 voksne om bord og den går akkurat i plan. Jeg må også si at ungdommen fører den båten lett, har lært mye om å føre større båt og kjører hensynsfullt. For alle er dette en vinn vinn, utenom for min lommebok. Går mer bensin... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Frehau Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Jeg har spikket litt og litt av min selvlagde sperre av tre på påhengsen, etterhvert som min nå 13 årige datter har blitt tryggere og flinkere og ytret ønske om litt mer fart . Ser ut til at jeg må kvesse kniven...:-) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
nomen Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Har det blitt satt noen dato for når endringen trer i kraft, foreløpig vanker det bøter for disse "kriminelle" jollefarerne. Litt kjipt om dette blir lovlig i slutten av august, da er jo mye av sesongen over. Grand Banks jr skrev 56 minutter siden: Jeg tror reglene er fine slik de er (har blitt i dag). Poenget er at hvis det er slik at "alle" I dag kjører rundt med 15 eller 20 hk, hvilket jeg tviler på, så vil ikke kjøreatferden endres fra hvordan den har vært frem til nå , og tiden fra nå. Jeg er ikke uenig med deg, men mange (inkl. meg selv) har 20 hester, nettopp for at jolla skal plane med hele familien ombord. Og dermed vanker det bøter for disse stakkars "kriminelle" også i fremtiden, desverre uavhengig av hvor pent og ordentlig de kjører. Max fart på 25 knop, maks 10 fot og "fri" effekt, hadde løst hele greia. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Førstefender Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 nomen skrev 36 minutter siden: Har det blitt satt noen dato for når endringen trer i kraft, foreløpig vanker det bøter for disse "kriminelle" jollefarerne. Fra i dag 1 Juli. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Se det, så bra. "Desverre" er det 20 hk på jolla, så 14-åringen i huset må fortsatt passe seg for onkel politi. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Fanafjord Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Støtter de nye reglene. Unger som bruker 10hk båter er ofte barn til båtvandte foreldre. Jeg opplever disse unger som overaskende flink og ansvarsfull. Det er verre med karene som nærmer seg midtlivskrise og kjøper seg sin første båt med 200 hk på hekken. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.