Jump to content

Verden er liten - historien om et bilde


Pequod

Recommended Posts

Jeg må bare dele noe utrolig som skjedde med meg på Facebook i går.

 

Jeg fikk et varsel om nye innlegg i en gruppe som heter "Norske skip 1850-2021" som jeg har vært medlem av i noen år, men mest som leser.

Jeg besøkte da gruppen og så gjennom noen innlegg, og så søkte jeg på meg selv fordi årsaken til at jeg ble medlem i gruppen var at jeg delte noen bilder fra min barndom da jeg var med om bord på noen av de skipene som faren min jobbet på, spesielt på 70-tallet i et rederi som het Minibulk.

 

Jeg fant innlegget mitt - fra desember 2017 - men oppdaget at jeg ikke hadde delt linken til et innlegg i båtbloggen min året etter, da jeg skrev om Minibulk-rederiet og historien om de skipene jeg hadde vært med på, etter at jeg ville vite litt om hva som skjedde med disse skipene etter at Minibulk opphørte og skipene ble solgt. Jeg undersøkte litt på nett og fant historien til de fleste av skipene i flåten (i alle fall de som jeg kjente til) og jeg mente jeg kanskje delte det innlegget her på båtplassen også.

 

Så da tenkte jeg at jeg kunne dele den gamle linken i gruppa ettersom jeg mente at innholdet kunne være interessant for medlemmene. Da opplever jeg at dette nye innlegget får flere reaksjoner enn det jeg postet i 2017, med flere som kommenterer slikt som "der jobbet jeg også", "det skipet har jeg seilt med" osv.

 

Men så kommer rosinen i pølsa: Et annet medlem i gruppa søker og finner fram innlegget mitt fra 2017 (som jeg nevnte i det nye innlegget i går) og ser på de bildene jeg la ut da, blant annet bildet under av to unge sjømenn om bord på det jeg mener å huske er "Mini Moon", på vei ut fra Oslo etter å ha vært i flytedokk på Akers Mek midt på 70-tallet (jeg vil anslå rundt 1974-1975). Jeg tror de to var matroser/lettmatroser. Så viser det seg at han er en av dem - han blonde til høyre! 

26165610_10154935275717032_118655558711020492_n.jpg.2142163204aaedb3220071e3fd359ec9.jpg

 

Hva er sjansene for et slikt sammentreff??? Så nå har jeg lagt ham til som venn på Facebook!

Legger også ved et bilde av kommentarfeltet (har av personvernhensyn sladdet navnet hans).

Og linken til innlegget jeg delte: https://pequod.nesodd1.no/?p=13613

 

Det hører forøvrig med til historien at han ikke var medlem av gruppen da jeg postet det opprinnelige innlegget med bildene, så han hadde nok ikke oppdaget seg selv hvis jeg ikke i går hadde postet den gamle linken!

 

InkedIMG-1430_LI.jpg.2cdd4ffec0f1a90eef87005c7fca035c.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...