Jump to content

Admiralen eller matrosen


Jo_Eirik

Recommended Posts

Noe riktig trist fant sted på et engelsk krigsskip for 294 år siden. I 1707 var fire store seilskip, tilhørende den engelske marinen på tokt i Stillehavet. Admiralen som ledet ekspedisjonen var skråsikker på at han visste hvor skipene befant seg - i følge kartet, og hadde beordret en kurs de skulle følge. De var flinke til å regne ut breddegradene, men ingen hadde på dette tidspunkt klart å utarbeide en måte hvor man med sikkerhet kunne stadfeste lengdegradene. Det skulle gå enda 150 år før instrumenter var tilgjengelige for det. En vanlig matros hadde lenge studert problematikken knyttet til lengdegradene, og til slutt oppdaget han hemmeligheten, men han fikk ikke gehør da han kom med sine observasjoner, for han var jo bare en alminnelig matros. Matrosen hadde full tillit til sin oppfinnelse, siden han alt hadde testet den flere ganger og funnet at den alltid ga rett svar. Han oppdaget også fort at admiralen tok feil når han plasserte konvoien et helt annet sted på kartet enn hvor de egentlig befant seg. Matrosen var også oppmerksom på hvor farlig det var å holde den kursen admiralen hadde gitt, for det var mange grunner og skummelt farvann foran dem.

Forsiktig og taktfullt prøvde matrosen å dele med admiralen det han hadde funnet ut, og admiralen registrerte fort at matrosen faktisk mente at han visste bedre enn sin overordnede, noe som igjen betydde at matrosens teori ble en korrigering av det sjefen hadde hevdet. Admiralen ble rasende over at en matros, som jo ingen rang og posisjon hadde i flåtens hierarki, kunne være så frekk at han rett og slett var uenig med en admiral. Han definerte derfor matrosens initiativ som oppvigleri, brudd på flåtens lojalitetsprinsipper, et forsøk på meningsmytteri og på å innføre regulært anarki. Derfor forlangte admiralen at matrosen ble dømt til døden og hengt. Der endte den stakkars men kunnskapsrike matrosen sitt unge liv, fordi han var dyktig, kunne dokumentere at øverstkommande-rende tok feil og fordi han tillot seg å si det. Samtlige tre faktorer er selvfølgelig meget risikofylte i hier-arkiske systemer.

 

Admiralen mente at skipene befant seg i nærheten av Bretagne, mens matrosen kunne bevise at de var 90 sjømil unna, i nærheten av Schilly øyene.

 

Etter at matrosen var henrettet og liket kastet på havet, krevde admiralen at alle hans underoffiserer skulle gi til kjenne om de var enige med ham eller den døde matrosen. Han pekte på kartet og ba hver enkelt i tur og orden komme fram og tilkjennegi sitt personlige standpunkt.  Befinner vi oss her eller er vi der, brølte han. Siden alle hadde vært vitne til konsekvensene av å tenke selvstendig og ha en mening som var annerledes enn lederens, forsto de at svaret ville avgjøre om de skulle bli mat for haiene eller ikke. Og siden det også er rimelig å anta at ingen av offiserene hadde skrekkelig lyst til å bli hengt, fant de det ganske ukomplisert å være helt og fullstendig enig med admiralen. Det er lett å bli motivert av det som betyr mye.

 

Saken var bare den at sannheten atter en gang ikke var å finne på toppen av hierarkiet eller hos det trygge flertallet, som av frykt for konsekvensene ønsket å bøye seg i ydmyk allianse med sin leder. Matrosen hadde rett og admiralen tok feil. Makten, myndig-heten og autoriteten i dette systemet, tilhørte den som hadde den høyeste posisjon, ikke nødvendigvis den som hadde rett. Da er det lett å få rett uten å ha det. Ikke sjelden er faktisk makten og sannheten godt atskilt. I dette spesielle tilfelle ble dessverre konsekvensene at alle de fire skipene gikk på grunn og 2000 sjøfolk druknet!

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Ship-o-hoi!!! til *admiralene* Jo_Eirik og Syverts!

 

...hmmm... Dere trodde dere trygge på at dette skulle bli et *fristed* hvor man kunne "falle hverandre om halsen og gråte i hverandres suppe"? :smiley:

 

Om dagen er det topp kjør om *lover-og-regler-og maktesløshet-og-  fåglarna vet hva*.

 

På to områder kommer nå *ropet om spesiallover som rammer visse aldersgrupper*. Det bør være nok å referere til *media*. Det gjelder unge bilførere hvor noen tar til orde for at de yngste ikke tillates å kjøre om natten. Det gjelder båtførere hvor de som er 16 år kanskje må ta en form for sertifikat.

 

Man gjør seg sine tanker. Er det ropet om at noe må skje innenfor vår andedam av maktesløshet som gjør at slike av-arter av lover blir foreslått??

 

Kanskje på tide å mane til en viss etisk gjennomtenkning nå?

 

Spørsmål: Hvordan vil vi behandle våre unge, og hvordan ønsker vi å bli behandlet av de unge når de blir premissleverandører og sentrale beslutningstakere?

 

Gå til din nære krets: Hvilke regler skal gjelde for dine unge nærmeste, hvilke skal gjelde for deg?

 

Jeg tror admiralene Jo_Eirik og Syverts begge har blitt *skrubbet på nesen og foredlet* i møte med også de unge.

 

Nei pinadø! Skal det komme en lov skal den være tuftet på likeverd og gjensidig respekt for alle aldersgrupper! Fri og bevare meg for det samfunn som legger dette prinsippet bak seg, enten det gjelder på sjøen eller på landjorda!

 

Det skal gjelde det samme for *admiralen som for matrosen*. Vi lever ikke i 1707!

 

Kunnskap har vi nok av, men visdommen dør!

 

Unnskyld at jeg forstyrret forbrødringen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei pinadø! Skal det komme en lov skal den være tuftet på likeverd og gjensidig respekt for alle aldersgrupper! Fri og bevare meg for det samfunn som legger dette prinsippet bak seg, enten det gjelder på sjøen eller på landjorda!

Det skal gjelde det samme for *admiralen som for matrosen*. Vi lever ikke i 1707!

 

Kunnskap har vi nok av, men visdommen dør!

Kunnskap får man aldri nok av... - men er 100 % enig i det øvrige!

Skal man først lage en lov, så får den gjelde alle. Så kan man heller være knakende uenige i om den skal innføres eller ikke...

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at loven skal være lik for alle. De som var "ansvarlige" i ulykken ved Tjøme var jo over 20!

 

Som jeg ser det, må det komme krav også til båtførere, og det er vi som ødelegger for oss selv, desverre. Nå hører jeg allerede ropene dette gjelder ikke meg, og det gjelder ikke meg heller, men er det slik andre som står utenfor ser det?? Neppe.

 

Situasjonen er nå engang blitt slik at vi faktisk trenger Torvald Konstabel også på sjøen, fordi noen få ødelegger for alle andre. Derfor så mener jeg at vi ikke skal henge ut Syverts og Jo_Eirik, de målbærer jo kun det svært mange andre sier.

Link to post
Share on other sites

Situasjonen er nå engang blitt slik at vi faktisk trenger Torvald Konstabel også på sjøen, fordi noen få ødelegger for alle andre. Derfor så mener jeg at vi ikke skal henge ut Syverts og Jo_Eirik, de målbærer jo kun det svært mange andre sier.

.... hmmm . . . ..  har jeg forårsaket en misforståelse? Det var sletts ikke noen "uthengning" som lå bak!

 

Jeg tenkte på at spesielt Syverts deltar i fora hvor kjølen til et regelverk strekkes. Jeg håpet på å få gehør for å legge visse etiske prinsipper til grunn.

 

Ellers er jeg blant de som understreker at vi i denne sammenhengen har lover og regler nok, men det mangler at politiet viser at samfunnet forlanger respekt for disse. Har hatt flere innlegg på dette her på Baatplassen. :lol:

 

Forøvrig, i den grad de nevnte *admiraler* henger ut, gjør de det selv her regelmessig. Og det er jeg glad for... :lol:

Link to post
Share on other sites

Ingen misforståelse fra denne kanten...

Vi er helt enige om prinsippene bak enhver lov, og så er vi bare totalt uenige om vi skal innføre enkelte av dem... :lol:

Det har vi vel diskutert litt før såvidt jeg husker  :lol:

 

Hvem som har "rett" tror jeg også er et åpent spørsmål. Det er slik at mange veier kan føre til målet...

Men det er lettere å velge en vei enn å prøve å gå alle på en gang. Så er bare spørsmålet: Hvilken skal man velge?

:lol:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid at det bare er Lucky Luke som er kjapp i avtrekket, men det som fyrer meg opp er at det ikke går ann å beholde sjøen som et "fristed". Derfor er jeg sår på det punktet at vi nok må be om mer T. K. på sjøen. Dette tiltross for den største mangel på sjømannskap jeg noen gang har sett, har jeg sett fra politiet. Vi har tidligere og i andre strenger diskutert hekksjøers størrelse, hekksjøen fra Vekteren (politibåt i Oslo) er ikke liten ved full fart. Jeg har sett og opplevd Vekteren i full fart igjennom MIddagsbukta en søndag ettermiddag. At det ikke gikk liv er fa.... ikke politiets skyld...................................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...