Jump to content

"Ha margarin med på tur"


Gudrun

Recommended Posts

Jeg ringte en gang (som journalist i lokalavisa) til Redningsselskapet for å undersøke hva de holdt på med på andre siden av fjorden. Det viste seg at de hindret en gammel båt i å synke, og javisst - de brukte margarin til å stoppe lekkasjen. Hadde hørt om trikset, men visste ikke at det ble praktisert til daglig.

 

Så det er lurt å ha en ekstra pakke margarin i kjøleboksen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke ukjent dette, men som ansatt på et meieri må jeg si at det var litt av en samrøre mellom margarin og smør. Margarin inneholder ojler fra planter og har et lavere smeltepunkt en smør. Det fungerer nok best når det er kaldt. Smør lages av fløte, litt salt og maks 16% vann. Det har høyere smeltepunkt og vil gjerne være bedre for å tette hull i sommervarmen.

Link to post
Share on other sites

Jeg også lurte på hva som er best egnet av margarin og meierismør.  Til mat er det helt klart smør, men det kan kan være at margarin er best når vannet er så kaldt som nå. Altså lettere å forme, men stivner fort i kaldt vann...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Når vi først er inne på smarte tips som kan hindre båten i å synke, minnes jeg også å ha lest her inne om en som fikk lekkasje, og så skar han av kjølevansslangen til motoren og brukte den som lensepumpe. Minst like effektivt som redd mann med bøtte! (Bare husk å stenge bunnventilen først)

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

margarin - og skumgummimadrasser har hold mange båter flytende 

 

mener å huske at da MS nordlys tok inn vann ved kai i Ålesund, så var det stort fokus på magnetmatter i nyhetene  , og nærmes gjort litt narr av at Bukser&Berging kjørte på med gode gamle metoder som margarin, trekiler osv.   

 

https://www.tu.no/artikler/industri-tetter-nordlys-med-magnetmatter/242399 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, tilplan said:

Smør lages av fløte, litt salt og maks 16% vann. Det har høyere smeltepunkt og vil gjerne være bedre for å tette hull i sommervarmen.

Smør er et på alle mulige måter utmerket produkt for båtbruk – ikke minst for navigasjon. Det gamle trikset for å finne veien til Karibien er enkelt: seil sydover til smøret smelter, ta deretter til høyre.

 

Et av de pussigere produktene jeg gjerne skulle ha kommet over igjen er hermetisert smør. Det er veldig vanlig i Fransk Polynesia, kan ikke huske å ha sett det noe annet sted. Lite som løfter stemningen ombord så mye som nybakte rundstykker med rikelige mengder smør når nattevaktene kjennes uutholdelig lange, det blåser fra feil retning og land fremdeles er langt unna.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 9 timer siden:

Margarin er basert på margaritt som er marint fett. Dvs basert på dyredrap. Funker ikke for veganere det...

😉

 

vi har en boks med dette ombord:

http://www.stayafloatmarine.com

 

 

Det visste jeg ikke, trodde margarin var basert på vegetabilske oljer jeg...ja,ja tenker selv den mest hardbarkede veganer takker ja til margarin om båten er på vei ned😂😂

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

On 2/5/2021 at 2:28 PM, Euklid said:

Det gamle trikset for å finne veien til Karibien er enkelt: seil sydover til smøret smelter, ta deretter til høyre.

Det er faktisk samme oppskriften som brukes når man skal finne veien fra USAs vestkyst til Hawaii. "South until the butter melts - then turn right."

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, Bitteliten said:

Margarin er basert på margaritt som er marint fett. Dvs basert på dyredrap. Funker ikke for veganere det...

😉

 

10 hours ago, nomen said:

Det visste jeg ikke, trodde margarin var basert på vegetabilske oljer jeg...ja,ja tenker selv den mest hardbarkede veganer takker ja til margarin om båten er på vei ned

Det finnes vel begge typer ?  Jeg har alltid trodd at den margarinen som er noenlunde myk rett ut fra kjøleskapet er plantebasert, mens den som blir steinhard i kjøleskapet er basert på fiskeolje. For å komme tilbake til trådens tema, tror jeg at plantebasert margarin er for myk til å tette lekkasjer, så her får veganerne et dilemma.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...