Jump to content

Jakten på ny seilbåt, 37-40ft, er i gang!

Jan Øivind

Recommended Posts

Hei, jeg er på jakt etter ny seilbåt og vil gjerne høre om erfaringer fra kapteiner som har eid/seilet lignende eller like seilbåter som jeg er på utkikk etter. Tenker da på hvordan forskjellige båter seiler opp mot hverandre, plass, nyttige løsninger, holdbarhet, kvalitet og ikke minst seil egenskaper på båter tidlig og mid -00.

Båten vil hovedsakelig bli brukt til kystnær seiling, weekend turer, en å annen klubregatta, færdern og sommerferie på 3-4 uker (Sverige, Danmark og kanskje litt lenger når Corona roer seg) 

Jeg er personlig svak Hanse 371/370, 411/400, hvordan er en slik båt sammenlignet med en tilsvarende Bavaria, jeanneau typ 37-40fot. Er selvsagt åpen for andre merker enn Hanse ?.

Ser også at mange nyere båter kommer med in mast furling, ser jo at det kan være lettvint, men kan jo ikke prestere like bra? Og hva om det kiler seg idet du skal reve... Grøss... Erfaringer rundt dette? 

Nå er jeg litt inhabil siden jeg har en selv, men har du sett på Beneteau Oceanis 411? En klassiker som er produsert i stort antall. [Brosjyre]

De har også en oppfølger som heter 423 som er ganske lik.

Du vinner kanskje ikke alle regattaer, men det er en fornuftig båt ut ifra alder og pris. Oppleves trygg i sjøen. Verken overrigget eller underdimensjonert. Ingen kjente svakheter i konstruksjonen.
Det ligger ikke noen på finn.no for tiden, men det er en del i utlandet.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Det du ikke sier noe om er plassbehov, altså antall kabiner etc., det begrenser utvalget noe.

Var selv der da vi gikk fra motorbåt til seilbåt for 5 sesonger siden, og vi var også svake for Hanse, spesielt var 370/370E interessante. Av forskjellige årsaker gikk vi bort fra denne og endte på en Jeanneau Sun Odyssey 36i Performance. Det var ikke med i våre planer å seile regatta i det hele tatt, men vi hadde lyst på en båt som seilte bra slik at vi mest mulig unngikk å gå for motor. 

Så ble det litt regatta som mannskap hos andre, så litt regatta med egen båt, mer regatta med egen båt, til vi innså at vi ikke hadde riktig båt for vår bruk lenger.

For deg som allerede fra starten av skal seile i hvert fall litt regatta ville JEG satt følgende ufravikelige krav:

- konvensjonelt storseil

- løygang i cockpit

- god løsning for stramming av akterstag

- rigging for medvindsseil (spinnaker og/eller gennaker)

og dersom du skal seile shorthanded eller singelhanded: god autopilot

Du sier heller ikke noe om budsjett, men båter i samme alder/prisklasse som Hansene:

- Bavaria Match 35/38

- Beneteau First 34.7, 36.7, 40.7

- Jeanneau Sun Fast 35, 36, 37

- X-Yachts 35, 37, 40

- Elan 37

- Dehler 

og sikkert flere som jeg ikke kommer på i farten.

I forhold til størrelse, så husk at kostnadene øker betraktelig med større båt, ikke først og fremst kjøpesum, men seil (og her flyr kronene fort hvis du blir bitt av regattabasillen...), båtplass, opplag, vedlikehold og oppgraderinger. 

Lykke til med båtjakt!

Hei, takk for tilbakemelding, når det gjelder plass så er det 3 cabiner som gjelder og budsjett har et tak på 700-750k, pluss salget av en passe oppgradert Albin Scampi 30 som mest sannsynlig vil gå til nye seil etterhvert og div oppgradering... Hvor mye mindre plass er det i en Hanse 350 vs 370, 20cm smalere og snaue metern i lengde? 

Har ikke noen planer om blodregatta, men vet aldri... Hovedgrunnen til at jeg vil ha en rask seilbåt er som @Indy sa, seilglede, seile fremfor motor.

Rund 37-40fot virker idelt for min det mtp. upkeep kostnader, båtplass, båtfart og passelig med plass 

Redigert av Jan Øivind (see edit history)

En ting som jeg tenkte litt på da jeg var i samme situasjon som deg:

Hvilke egenskaper har blitt standard på alle nye båter? jo flere av disse egenskapene båten har jo mindre ‘gammeldags’ vil den fremstå på bruktmarkedet når den skal selges igjen. Eksempler på ting som har blitt standard på alle nye båter er for eksempel doble ratt, badeplattform og lyst interiør. 

Ang. rulle vs trandisjonelt stor er det ikke noe som  styrer båtvalget mitt. Begge deler funker fint så lenge seilene er bra. Men med rulleseil er det fordel med spiler. Kiling av rullesystem har jeg aldri opplevd på snart 10 år med storseil på rulle. 

For ordens skyld, vi gikk for en B40 2008 men hanse 400 med badeplattform var også i kikkerten (ikke så mange av de)

Den gang da syntes vi interiøret i Hansene vi så på (alle hadde det mørkerøde interiøret) var for mørkt, ingen skrogvinduer etc. Vi likte heller ikke at alle vi så på hadde selvslåer, og at badeplattformen ikke var blant de vi likte best. 

For regatta er min mening at rullestorseil ikke er aktuelt. Seiler du regatta så vil du ønske deg samme trim-muligheter som de andre har. Og du vil ikke finne konkurrenter med rullestorseil.

Indy skrev 30 minutter siden:

Den gang da syntes vi interiøret i Hansene vi så på (alle hadde det mørkerøde interiøret) var for mørkt, ingen skrogvinduer etc. Vi likte heller ikke at alle vi så på hadde selvslåer, og at badeplattformen ikke var blant de vi likte best. 

For regatta er min mening at rullestorseil ikke er aktuelt. Seiler du regatta så vil du ønske deg samme trim-muligheter som de andre har. Og du vil ikke finne konkurrenter med rullestorseil.

Ja, konvensjonelt storseil er nok det jeg kommer til å gå for. Når det kommer til interiøret om det er mørkt eller lyst kommer litt i andre rekke for meg. Det jeg legger mest vekt på er seilegenskaper, teknisk god stand, strukturell solid god plass i cockpit og 3 cabiner med toalett/bad. Nedsenkbar badeplattform er sikkert fint å ha, men ikke avgjørende for min del.  Når det kommer til den selvslående jibben ser jeg den som veldig praktisk når man krysser på tur. Jeg kommer til å komplimere den med en lettvindt Genoa og/eller code z på furl samt en asymmetrisk spinnaker på furl

Redigert av Jan Øivind (see edit history)
  • 1 år senere...

Litt sen oppdatering, men det ble en Hanse 400. Salg og henting av båt ble på sensommeren i 2021. Har rukket å bruke båten mye og er ute stortsett hver helg... Nå venter jeg spent på nye seil som forhåpentligvis kommer før påske. ?

FB_IMG_1633727396917.jpg

FB_IMG_1633727417041.jpg

FB_IMG_1633727429787.jpg

FB_IMG_1633727449459.jpg

FB_IMG_1633727457389.jpg

Da gjorde du samme valg som vi gjorde for 3 år siden. Er også veldig fornøyd (selv om det er ett par irriterende detaljer med designet av båten som jeg kunne tenkt å endre på, les, sluk på dusj på feil sted, vanskelig å ligge godt på benken ute grunnet utforming samt støyende eksoslyd på 39hk). Men ser du har en annen løsning på badeplattform, har du et bilde med denne slått ut?, Og hvilken årsmodell er dette=    

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...