Jan Øivind Startet 8.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2021 Noen som har polar diagram til seilbåter tidlig og mid -00 rundt +- 37foot, kombinert med erfaringer rundt seilegenskaper. Kryss seiling, unnavind, mye sjø, krappe bølger ect... Vil gjerne høre om erfaringer, posetive og negative sider. Hanse, jeanneau, beneteau, X-yacth, Bavaria mf. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 8.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2021 Her er link til orc seilbåter og polardiagram. Mye forskjellig båter og sikkert noen som likner de du ser etter. https://jieter.github.io/orc-data/site/#NED/NED6989 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2021 Du kan jo lese denne ferske tråden: Sitér dette innlegget Link to post
Jan Øivind Svart 8.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2021 Kikka litt igjennom den ORC databasen og den bekrefta jo det jeg trodde om seilegenskapene på Hanse vs Bavaria for eksempel. Er ikke de største forskjellene, men det blir jo en del nautiske mil forskjell om man seiler i en del timer. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 (redigert) En båts respittall sier jo det meste om båtens fartspotensiale. Generelt kan en vel si at om to båter har samme respittall vil den minste av de to være morsommere å seile. For meg er det fasinerende å trimme seil/rigg slik at man får båten til å nå sitt potensiale, og av den grunn setter jeg pris på at det er mye man kan kan trimme og justerer på. En høy vektprosent i kjølen er viktig om man vil krysse. God følelse med roret er en annen viktig egenskap mhp seilglede. Jeg foretrekker også båter der man har god ergonomi i cockpit, f.eks at man kan fjerne cockpitbordet under seilas, at man kan trimme storseilskjøtet når man er ved rattet f.eks. Her kan du søke i gyldige norske målebrev (se ratingtall, men merk at noen båter kan ha spinnaker, mens andre ikke har det, så seilgarderoben er viktig for å vurdere båtens fartspotensiale): https://norrating.org/index.php/gyldige-malebrev Redigert 9.Februar.2021 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Indy Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 I forhold til ren moro så er selvsagt høyest mulig rating positivt, men båter med veldig høy rating er generelt vanskeligere å seile opp til potensialet sitt. Så for gode plasseringer uten for mye trening kan en båt med lavere rating være vel så effektivt. X-34 er et godt eksempel på en båt som ofte slår veldig mye raskere båter på korrigert tid. Samme med Elan 37. Anbefalt lesing er resultatlister fra Færder'n og andre større regattaer over noen år, her ser du fort hvordan aktuelle båter plasserer seg. Selvsagt har seileren mest å si her, men gjennomsnittlig får du et inntrykk av hvordan den aktuelle båtmodellen gjør det. I din situasjon ville jeg hatt First 40.7 og Elan 37 som favoritter. X-37 og X-40, Bav Match 38 ville jeg også vurdert. Alle disse har cockpit og ergonomi først og fremst for seiling, men er også fine på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 (redigert) Indy skrev for 2 timer siden: I forhold til ren moro så er selvsagt høyest mulig rating positivt, men båter med veldig høy rating er generelt vanskeligere å seile opp til potensialet sitt. Så for gode plasseringer uten for mye trening kan en båt med lavere rating være vel så effektivt. X-34 er et godt eksempel på en båt som ofte slår veldig mye raskere båter på korrigert tid. Samme med Elan 37. Anbefalt lesing er resultatlister fra Færder'n og andre større regattaer over noen år, her ser du fort hvordan aktuelle båter plasserer seg. Selvsagt har seileren mest å si her, men gjennomsnittlig får du et inntrykk av hvordan den aktuelle båtmodellen gjør det. I din situasjon ville jeg hatt First 40.7 og Elan 37 som favoritter. X-37 og X-40, Bav Match 38 ville jeg også vurdert. Alle disse har cockpit og ergonomi først og fremst for seiling, men er også fine på tur. Om båten har høy eller lav rating mtp regattaer er ikke så viktig, det at båten er rask og gøy å seile fremfor å bruke jernseil er viktigst. Båtene du nevner er absolutt i kikkertsikte pluss Hanse 371, 371... Lurer også litt på Hanse 350 med 3 cabiner, 2 fot er ikke allverden, men usikker på hvor stor plass forskjell det er på 350 og 370 også 371som sikkert er litt mindre inni enn 370. IMX-40 så ligger ute hadde vært aktuel om jeg hadde hatt dyp nok båtplass, de garanterer bare opp til 2.10m. Redigert 9.Februar.2021 av Jan Øivind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Hvis du først og fremst verdsetter båt som kan utnytte seilene, hvorfor prioriterer du Hanse-modeller hvor stort sett alle er utstyrt med selvslåer? Sitér dette innlegget Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 (redigert) Vil komplinentere med code 0 eller lettvinds Genoa og code 3 @TideRace jeg synes Hanse båtene ser veldig bra ut og ser for meg at selvslående fokk i ruskevær på kryss er kreem. Er selvfølgelig åpen for andre seilbåter enn Hanse, liker også X-yachts, Elan, jeanneau sun fast ol. Det er nok disse type båtene jeg liker best utseende messing, men en bavaria kan også være aktuel om den føles riktig, selv om de ikke har det beste rykte mtp seilegenskaper og helt samme estetikk i mine øyner? Bra seil og riktig trim har nok mye å si. Kom gjerne med innspill på hvordan forskjellige båter oppfører seg under seil, håndtering av seilføring, reving, smarte/dårlige løsninger i cockpit. Redigert 9.Februar.2021 av Jan Øivind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Selvslående fokk er vanskeligere å trimme enn en klassisk fokk, og spesielt om det blåser mye. Om du velger en båt med en 110% fokk og en autopilot som virker er det null stress å slå manuelt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Indy Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Bare vær klar over at Bavaria Match er helt andre båter enn de rene turbåtene til Bavaria. Helt andre skrog, lavere vekt, mer kjøl og rigg, og har helt andre seilegenskaper. Men ser (dessverre?) ut som andre Bavariaer... Når du sammenlikner de ulike båtene, så er det først og fremst to parametre som beskriver seilegenskaper: Seilareal/tonn båt og kjølvekt/tonn båt. Seilarealet sier noe om hvor mye seil båten har, og kjølvekten mye om hvor mye av dette som er brukbart på kryss og til dels slør. Høy kjølprosent (stiv båt) gir vanligvis også en mer komfortabel båt på tur, men om totalvekten også er høy så går det ikke så fort... Eksempler: Min gamle båt, Jeanneau SO36i Perf.: 20,35 m2 seil/tonn og 27% kjølvekt av totalen (veldig rank, og tålte ikke mye seil på kryss) Min nye båt: Jeanneau SF3300: 27,42 m2/tonn og 40% kjølvekt Hanse 370: 18,66 m2/tonn og 31,6% kjølvekt Bav Match 38: 26,24 m2/tonn og 31,25 % kjølvekt Bav Cruiser 37: 16,25 m2/tonn og 29,7 % kjølvekt X-40: 21,5 m2/tonn og 42,9 % kjølvekt X-41: 24,49 m2/tonn og 39,9 % kjølvekt IMX-40: 22,16 m2/tonn og 35,3% kjølvekt HR36: 16,75 m2/tonn og 45,3% kjølvekt Totalvekten på båten i forhold til lengde sier mye om hvor fort det kan gå i lite vind og på slør og lens i mye vind. Disp/length ratio er for HR36 315, for min SF3300 138 og for en Mini 6.50 75. Sailboatdata.com er et bra sted for slike data. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Takk for nyttig informasjon og utfyllende svar @Indy Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 XP44: 25,65 m2/tonn og 44,5% kjølvekt :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 En 371 ser ut som en bedre seiler på fleste områder utenom lens kanskje enn en 370? En god del mer prosent av vekten i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Framtia skrev 13 minutter siden: XP44: 25,65 m2/tonn og 44,5% kjølvekt :-) Budsjett taket mitt er 700-750k, så den type båt i den str er nok litt utenfor... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 ja, det er egentlig et mer fornuftig prisnivå :-). Jeg har selv hatt Jeanneau SO35 og en Dufour 385, og så har det bare ballet på seg... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TideRace Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 (redigert) Du nevner et budsjett på ca 750 tusen, og da er det vel det som gjelder når du kjøper båten. Du kan jo være heldig om forrige eier har lagt et code-seil i garderoben allerede, men kanskje er det langt mellom de båtene fra medio 2000. Framtia har allerede nevnt noe om selvslåer. Det er ingen tvil om at selvslåer er komfortabelt på kryss, men hvor mye du henter på effektivitet generelt jeg i tvil om. Spesielt i litt mer vind på slør og lens. Da vil du merke god forskjell i forhold til en 110% genoa og mulighetene til å trimme. Jeg vet ikke hvor du holder til, men code-og gennaker er svakvindseil, mens vindretningen ut/inn for eksempel Oslofjorden ofte byr på 8-12 m/s som enten er rett nord eller syd, hvor selvslående fokk i medvind gir heller dårlig nytte kontra en fleksibel genoa. Har du lagt til et oppgraderingsbudsjett til seilgarderoben allerede er kanskje ikke dette tema. Redigert 9.Februar.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Framtia skrev 3 minutter siden: ja, det er egentlig et mer fornuftig prisnivå :-). Jeg har selv hatt Jeanneau SO35 og en Dufour 385, og så har det bare ballet på seg... Har mange seiler år igjen, så kan fort balle på seg etterhvert, men enn så lenge råder fornuften sånn ca 75% ? Sitér dette innlegget Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 TideRace skrev 4 minutter siden: Du har nevner et budsjett på ca 750 tusen, og da er det vel det som gjelder når du kjøper båten. Du kan jo være heldig om forrige eier har lagt et code-seil i garderoben allerede, men kanskje er det langt mellom de båtene fra medio 2000. Framtia har allerede nevnt noe om selvslåer. Det er ingen tvil om at selvslåer er komfortabelt på kryss, men hvor mye du henter på effektivitet generelt jeg i tvil om. Spesielt i litt vind på slør og lens. Da vil du merke god forskjell i forhold til en 110% genoa og mulighetene til å trimme. Jeg vet ikke hvor du holder til, men code-og gennaker er svakvindseil, mens vindretningen ut/inn for eksempel Oslofjorden ofte byr på 8-12 m/s som enten er rett nord eller syd, hvor selvslående fokk i medvind gir heller dårlig nytte kontra en fleksibel genoa. Har du lagt til et oppgraderingsbudsjett til seilgarderoben allerede er kanskje ikke dette tema. 750k da skal båten være passe bra utstyrt og ha det meste, men skal selge en albin scampi 30 som har nye seil fra 2017 og bra oppgrader og vedlikehold i mitt eie, salget av den vil gå til oppgradering av ny båt hvor det trengs... Regner 80-100k i oppgraderings budsjett, om det da trengs... Som sagt, fornuften råder sånn ca 75%, så trenger ikke bruke alle sparepengene om jeg ikke må, kjekt å ha litt i bakhånd. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Det høres jo greit ut, også innafor 75% fornuft :) . Men uansett hva du oppgraderer med synes jeg du bør ta stilling til om du går for selvslåer eller ikke. For meg høres ambisjonene dine noe selvmotsigende når du ønsker å prioritere seilegenskaper, og samtidig flagger flere båttyper med selvslåer. Nå skal det sies at jeg ikke har flere ti-år med seilererfaring, men de gangene jeg er mannskap på kameratens, ja nettopp en Hanse, så savner jeg fort min egen 110% genoa når vinden går friskt på slør/lens. På kryss er det i tillegg kjedelig som mannskap, men sikkert ypperlig for familieseiling. Og dessuten er det mange som setter pris på at det er enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Kanskje du kan gjøre et kupp på en charterbåt i middelhavet, hvis du er litt eventyrlysten, i dagens corona nedgangstider. Før var det ganske vanlig å kjøpe båter fra f.eks. Sunsail og importere de til Norge. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 TideRace skrev 3 minutter siden: Nå skal det sies at jeg ikke har flere ti-år med seilererfaring, men de gangene jeg er mannskap på kameratens, ja nettopp en Hanse, så savner jeg fort min egen 110% genoa når vinden går friskt på slør/lens. På kryss er det i tillegg kjedelig som mannskap, men sikkert ypperlig for familieseiling. Og dessuten er det mange som setter pris på at det er enkelt. Selvslåer er hovedsakelig pga lettvint på tur og ferie, og en 110% genoa kan man jo ha i seil garderoben til en Hanse å bruke på regatta ? Selvslåer er ikke must, og når det evt skal seiles regatta så er vi 2, jeg og min bror, så håndtering av seil ser jeg ikke på som noe problem i den forstand. Har du eller noen andre her noe erfaring med Sun Fast 37? Ble solgt en i fjor, det er også en båt jeg liker godt og som faller innenfor mitt budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 enslagsgjest skrev 12 minutter siden: Kanskje du kan gjøre et kupp på en charterbåt i middelhavet, hvis du er litt eventyrlysten, i dagens corona nedgangstider. Før var det ganske vanlig å kjøpe båter fra f.eks. Sunsail og importere de til Norge. Har snust litt på tanken, men kronekursen er jo ikke tipp topp, pluss at det er et godt stykke sjø hjem til Norge. Ikke noen erfaringer med det, så usikker på sjekk av båter, tilstandsrapporter ect. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Her er en båt som seiler bra: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=207374967 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jan Øivind Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Framtia skrev 20 minutter siden: Her er en båt som seiler bra: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=207374967 Desverre er det bare 2 cabiner og relativt smal slik at plassen inni blir litt liten for ferie kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.