Jump to content

Fins det kombinert mikro og stekeovn som egner seg i båt?

Bisse

Recommended Posts

Jeg har prøvd å grave litt i dette også; hadde vært greit å kunne steke småting uten å dra i gang propan. I overskapene over byssa har jeg en kjip liten verftsmontert Sharp mikrobølgeovn, og har tenkt om det kunne la seg gjøre å sette inn en komboovn i stedet. Plassen er begrenset, og den minste jeg har funnet er Elkjøps husmerke Logik L23C-serien. Den kan jeg kanskje klare å få inn, men den får blandede skussmål ifht. ytelse på varmluftsovn og grill. Effekt er 1200W. 

Komplett har en Severin som er litt større og hvor effekten er 1900 W. Antar den er bedre, men nok for stor for meg. 

Usikkerhetsmomentet er om det blir for varmt ved innbygging. Produsentene fraråder det, og jeg antar at utfordringen blir større med økt effekt. Vurderte i den anledning om jeg kunne få inn en 12V motorromsvifte som enten trekker bort eller blåser (hva er best?) luft over ovnen. Ser dog at Dragonfly i deres 40' har bygget inn en Caso MCG 25 (tror jeg det var, det også komboovn, selges på Skousen), så da har de tilsynelatende løst varmeproblematikken?

Kaptein Klein skrev for 3 timer siden:

Jeg har prøvd å grave litt i dette også; hadde vært greit å kunne steke småting uten å dra i gang propan. I overskapene over byssa har jeg en kjip liten verftsmontert Sharp mikrobølgeovn, og har tenkt om det kunne la seg gjøre å sette inn en komboovn i stedet. Plassen er begrenset, og den minste jeg har funnet er Elkjøps husmerke Logik L23C-serien. Den kan jeg kanskje klare å få inn, men den får blandede skussmål ifht. ytelse på varmluftsovn og grill. Effekt er 1200W. 

Komplett har en Severin som er litt større og hvor effekten er 1900 W. Antar den er bedre, men nok for stor for meg. 

Usikkerhetsmomentet er om det blir for varmt ved innbygging. Produsentene fraråder det, og jeg antar at utfordringen blir større med økt effekt. Vurderte i den anledning om jeg kunne få inn en 12V motorromsvifte som enten trekker bort eller blåser (hva er best?) luft over ovnen. Ser dog at Dragonfly i deres 40' har bygget inn en Caso MCG 25 (tror jeg det var, det også komboovn, selges på Skousen), så da har de tilsynelatende løst varmeproblematikken?

Ballet mye på seg det der...😉

Tror det er enklere å " dra i gang " propan om du har slik steikovn ombord nå...

Vi bruker vår gass steikeovn masse til alt fra rundstykker, til middag...ikke mye styr det...😉

Kjelli skrev for 6 timer siden:

Eller kjøpe en liten airfryer på f eks Jula, funker fint til mye, er kjapt varm. 

Ikke dumt forslag. Airfryer eller luftfrityr er i praksis kun en varmluftsovn g vil fungere til veldig mye. Vi har en kombinert mikro og stekeovn, dvs kun grillelement over. Bruker den til rundstykker men må snu de halvveis. Blir dog veldig bra. Den er innebygget og fra Siemens.

• 2 år senere...

Siden kona fikk en flott airfryer av mannen sin til jul, har vi sett hvor hendig denne er. Rask og effektiv, og lett å rengjøre.

Har derfor "investert" i den minste jeg fant for å ha i båten, kun 800W, så burde gå greit å drifte fra inverteren som kan levere 2000W som maks.

800W på 12V blir jo i underkant av 67A, kjøres den i 10min blir jo det 6,7Ah. Si 10Ah med litt invertersvinn, ikke mer enn solcellene gir tilbake på under timen.

199 kroner er verdt forsøket...😅

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskiner/tillagingsapparater/frityrgryter-og-fonduer/varmluftsfrityrkoker-014199/

larshans1 skrev for 3 timer siden:

Siden kona fikk en flott airfryer av mannen sin til jul, har vi sett hvor hendig denne er. Rask og effektiv, og lett å rengjøre.

Har derfor "investert" i den minste jeg fant for å ha i båten, kun 800W, så burde gå greit å drifte fra inverteren som kan levere 2000W som maks.

800W på 12V blir jo i underkant av 67A, kjøres den i 10min blir jo det 6,7Ah. Si 10Ah med litt invertersvinn, ikke mer enn solcellene gir tilbake på under timen.

199 kroner er verdt forsøket...😅

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskiner/tillagingsapparater/frityrgryter-og-fonduer/varmluftsfrityrkoker-014199/

Ser ut som samme typen/design som de på Europris. Hadde en sådan sjøl en kort stund.

Så gikk den ut som gis bort gratis, å nye kvalitets fryer fra Philips ble kjøpt inn.

Er dårlig luft sirkulasjon i mange av disse billige. 

Philips har annet design, så luft kommer skikkelig ned under maten å sirkulere der, det gjør den ikke på samme måten på disse billige.

Men greit 199kr er ingen stor investering hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Ser ut som samme typen/design som de på Europris. Hadde en sådan sjøl en kort stund.

Så gikk den ut som gis bort gratis, å nye kvalitets fryer fra Philips ble kjøpt inn.

Er dårlig luft sirkulasjon i mange av disse billige. 

Philips har annet design, så luft kommer skikkelig ned under maten å sirkulere der, det gjør den ikke på samme måten på disse billige.

Men greit 199kr er ingen stor investering hehe

Har Philips XL ettellerannet hjemme som fungerer veldig bra😊

Det jeg lette etter til båten, er en med liten effekt. 800W lar seg lett drive av inverteren, så gir den en sjanse.. 

Bårdp skrev for 10 timer siden:

Den trekker vel kun 2400W til den blir varm. Deretter ligger effekten nokk kun inne i perioder styrt av en termostat. Totalforbruket til en ovn  er nokk stort sett det samme uavhengig av max effekten. Her er det nokk heller ting som isolasjon som spiller inn. 

Hjelper jo ikke det, så lenge den periodevis trekker mer strøm enn man har tilgjengelig...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...