bjorngb Startet 9.Februar.2021 Del på Facebook Startet 9.Februar.2021 Har 50m syrefast kjetting i dag - noe kort for bruk på vestlandet. Jeg ser for meg å kunne ankre opp på 20-25m dyp, og ikke i vind som er meldt over 6 ms. Det er vel 3 alternativ. 1)7 Ny kjetting, 2) mer kjetting som skytes på med kjettingledd eller 3) spleise inn nylontau i enden av dagens kjetting. Husker ikke hvilken ankervinsj som er montert, men mener den skal kunne dra over kjetting/tau spleis. I og med at tau er lettere, og vi ikke tenker å svaie når det blåser mye - er det noen god grunn for å forlenge kjetting eller å kjøpe ny (kjettingen ser fin ut, og ketten-waelder kjettinger er dyyyrt) fremfor å spleise på 16 eller 18mm nylontau fra f.eks Norsk Fletteri? Det eneste jeg er litt bekymret for er om spleisen holder. Men det burde gå fint i og med det er mot glatt syrefast kjetting, og at det ikke er planlagt brukt i hardt vær... Har det noe for seg å gå for flettet tau? Er en spleis med flettet tau, som flettes inn i kjetting) bedre enn spleis med 3-slått tau som kun går rundt et ledd i kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Jeg kjøpte ny kjetting. 80 meter. Frista ikke å skjøte/spleise. har du plass til galvanisert så sparer du jo mye på innkjøp. Greit at du ikke vil ankre i mer enn 6ms - men det kan jo komme noe som ikke er meldt Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Har hatt samme dilemma tidligere med 50 m kjetting som stadig vekk ble for lite. Spleisa inn et skikkelig nylontau på 50 m og det fungerte utmerket. Men pass på at du bruker skikkelig nylontau og ikke noe jalladritt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Jeg har også hatt innspleiset tau. Det er til stor hjelp om man ønsker å ankre et sted det er dypt. Om det er fare for mye vind ville jeg funnet et grunnere sted, slik at man kun henger på kjettingen. En ulempe med tau kan være at man ikke får inn kjettingen likt hver gang, slik at man også trenger en svivel for å få ankeret inn i rulla. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Hulda har 96 meter kjetting, kun for at båten trenger litt vekt i baugen. Hvis ikke hadde jeg lagt inn tau. Nå skal det legges til at der vi ferdes har jeg så langt aldri hatt ute så mye som 50 meter kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Tror jeg ville gått for tau i ditt tilfelle. En fordel med tau er at det er enkelt å kutte, og evetuelt også å binde på en blåsei enden, dersom du havner i en kinkig situasjon. Derfor, har jeg spleiset på noen meter tau innerst på kjettingene både for og akter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 NilsPils skrev 18 minutter siden: Tror jeg ville gått for tau i ditt tilfelle. En fordel med tau er at det er enkelt å kutte, og evetuelt også å binde på en blåsei enden, dersom du havner i en kinkig situasjon. Derfor, har jeg spleiset på noen meter tau innerst på kjettingene både for og akter. Jeg har gjort det samme, av samme årsak... i en nødsituasjon er tau å foretrekke...men det er aldri ute under ankring... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Tau er fint for ankring i mye vind. Blåser det nok står kjettingen rak som en stokk, uten et fnugg av fjæring. Da er det bare bra å ha en del tau for å få litt fjæring – så lenge det ikke gnages i stykker på bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 12 minutes ago, Euklid said: Tau er fint for ankring i mye vind. Blåser det nok står kjettingen rak som en stokk, uten et fnugg av fjæring. Da er det bare bra å ha en del tau for å få litt fjæring – så lenge det ikke gnages i stykker på bunnen. Og det skal være rimelig grunt hvis et tau inspleiset etter 50-75 meter ligger og gnager på bunnen i mye vær. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 NilsPils skrev 59 minutter siden: Tror jeg ville gått for tau i ditt tilfelle. En fordel med tau er at det er enkelt å kutte, og evetuelt også å binde på en blåsei enden, dersom du havner i en kinkig situasjon. Derfor, har jeg spleiset på noen meter tau innerst på kjettingene både for og akter. Temaet naturligvis dekket under Byggingen av Hulda her. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 En gang jeg ble assistert av Redningsselskapet på vei mot skvalpeskjærene ropte de over at jeg skulle kutte ankertauet hvis ankeret satt fast. For det ville jeg da sårt ha trengt en vinkelsliper på batteri . . . Heldigvis slapp ankeret den gangen, men det var DA jeg bestemte meg for å satse på tau og brødkniv til neste gang i stedet for vinkelsliper. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
S/Y Emma Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Har en kort taubit etter siste kjettinglenke, og en kniv i ankerbrønnen. Nå det er sagt, ser jeg ikke noen problemer med å bruke tau etter 50 meter kjetting. Særlig ikke på så store dyp. Det er ikke noe poeng å ha hundre meter kjetting om man uansett bare ankrer i moderate forhold. Om man virkelig vil lese seg opp, er her en god start: http://kb.rocna.com/kb/Rode_optimizations Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pacuare Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Har brukt 70 meter en del ganger. Dyp ankring. Problemet er at vinsjen ikke liker seg på 25meters dyp. For svak for vekten. Hvis mulig hadde jeg valgt kjetting hele veien. Ser for meg at det ikke er enkelt å komme over skjøten hvis været er ille. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Jeg har tenkt på samme løsning som trådstarter med ekstra tau på mine eksisterende 50m kjetting. Min erfaring er at det uansett er lettere å trekke opp de første mange meterne med armkraft istedet for å legge på vinsj. Pleier ikke være så stor belastning i starten når vinkelen på ankerkjettingen/-tauet ikke er så stor. Min båt veier 7 tonn. Dette blir selvfølgelig en annen sak hvis man kjører elektrisk fra start til slutt... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Jeg har brukt denne spleisen og opplever at den går godt i kabularet. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Hvorfor spleiser man alltid rett i kjettingen? Er det ikke mer gunstig å spleise i en sjakkel, så blir det mulig å separere tau og kjetting i ettertid? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Kan ikke snakke for andre, men jeg spleiser fordi det gir en fin overgang mellom kjetting og tau uten en "klump" i overgangen. Og selv om jeg ikke er spesielt god på spleising opplever jeg ikke at det er noe stress å gjøre en ny spleis om jeg av en eller annen grunn må separere tau og kjetting. Kan ikke huske når jeg sist måtte gjøre det... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 NilsPils skrev for 4 timer siden: Tror jeg ville gått for tau i ditt tilfelle. En fordel med tau er at det er enkelt å kutte, og evetuelt også å binde på en blåsei enden, dersom du havner i en kinkig situasjon. Derfor, har jeg spleiset på noen meter tau innerst på kjettingene både for og akter. Det vil alltid være litt bue uansett hvor mye det blåser, men uansett er det lurt å sette på en snubber (kort tau med kjettingkrok i enden, gjerne med forshedea rykkdemper man kan binde på pullerene i baugen. Jeg har aldri prøvd tau/kjetting kombo, men med all ankring liker jeg at ting er enkelt dersom det plutselig blåser opp midt på natten og man må flytte seg. En kraftig taustump mellom kjettingenden og festet i båten som er lett å kutte er nok også lurt. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 pacuare skrev for 3 timer siden: Har brukt 70 meter en del ganger. Dyp ankring. Problemet er at vinsjen ikke liker seg på 25meters dyp. For svak for vekten. Hvis mulig hadde jeg valgt kjetting hele veien. Ser for meg at det ikke er enkelt å komme over skjøten hvis været er ille. Jeg har til nå brukt en kjettingkrok på nylontau som settes på kryssholt for å avlaste vinsj. Euklid skrev for 5 timer siden: Tau er fint for ankring i mye vind. Blåser det nok står kjettingen rak som en stokk, uten et fnugg av fjæring. Da er det bare bra å ha en del tau for å få litt fjæring – så lenge det ikke gnages i stykker på bunnen. Jeg tenker mest på hvor godt en spleis holder, men ved inspeksjon når spleis/kjetting kommer opp, burde svakheter kunne oppdages raskt og fikses ved å kappe tau og spleise på nytt. Grønnskollingen skrev for 1 time siden: Jeg har brukt denne spleisen og opplever at den går godt i kabularet. Dette ser ut som måten å spleise flettet tau - på 3-slått ser den du linker til @Grønnskollingen ut til å være "standard" S/Y Emma skrev for 1 time siden: Hvorfor spleiser man alltid rett i kjettingen? Er det ikke mer gunstig å spleise i en sjakkel, så blir det mulig å separere tau og kjetting i ettertid? Tror det er lettere å dra kjetting/spleis gjennom baugspyd og ankervinsj kontra kjetting/sjakkel. S/Y Emma skrev for 3 timer siden: Om man virkelig vil lese seg opp, er her en god start: http://kb.rocna.com/kb/Rode_optimizations Rocna har mye bra på ankring - denne og de andre KB'ene var gode Takk for innspill alle sammen . Satser på at Norsk Fletteri får i gang produksjon før sommerferien og jeg kan få spleiset inn en 20mm flettet nylontau i kjettingen. Satser på at det flettede tauet legger seg bedre i ankerbrønn kontra 3-slått Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 ikke velg så tykt tau at spleisen blir for romstor... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjorngb Svart 10.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Framtia skrev 6 minutter siden: ikke velg så tykt tau at spleisen blir for romstor... Tenker du at den ikke skal ta for mye plass i ankerbrønn? Har vurdert en størrelse mindre 3-slått, men tror kanskje et 2mm større flettet tau legger seg bedre. 16mm 3-slått har bruddstyrke på 5300kg og 18mm flettet tau har samme... Det er mer enn bruddstyrken på kjerringen tenker jeg, men nylon mister vel litt styrke om det strekkes for mye. Skal brukes på seilbåt 10t, 43fot. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 De fleste kombikabular er beregnet for en viss kombinasjon av kjetting og tau, feks 8mm kjetting og 14mm tau. Greit å sjekke ut den komboen du har før innkjøp av tau. Blir tauet for tykt legger det seg ikke nedi kabularet og bare slurer. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Jeg har en Lewmar vinsj med 8 mm kjetting og 14 mm spleiset, treslått tau. Dette fungere bra mhp. at det gir god fjæring og uten støy fra kjettingen i vind, men jeg må hjelpe tauet igjennom kabularet når kjettingen skal entre ved opptrekk., Må å holde tauet stramt mens kjettingen entrer kabularet. Ellers vaser tauet seg i kabularet. 8 mm kjetting/ 14 mm treslått tau er for øvrig hva denne vinsjen er dimensjonert for. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Hvordan blir det støy fra kjettingen i vind? Bruker du ikke avlaster på vinsjen? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Kaskazi Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Jeg å bruke avlaster, er det hard vind, slår jeg en knute rundt pullerten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.