Jump to content

Forlenge ankerkjetting - mer kjetting eller spleise inn tau


bjorngb

Recommended Posts

Har 50m syrefast kjetting i dag - noe kort for bruk på vestlandet. Jeg ser for meg å kunne ankre opp på 20-25m dyp, og ikke i vind som er meldt over 6 ms. Det er vel 3 alternativ. 1)7 Ny kjetting, 2) mer kjetting som skytes på med kjettingledd eller 3) spleise inn nylontau i enden av dagens kjetting. Husker ikke hvilken ankervinsj som er montert, men mener den skal kunne dra over kjetting/tau spleis.

 

I og med at tau er lettere, og vi ikke tenker å svaie når det blåser mye - er det noen god grunn for å forlenge kjetting eller å kjøpe ny (kjettingen ser fin ut, og ketten-waelder kjettinger er dyyyrt) fremfor å spleise på 16 eller 18mm nylontau fra f.eks Norsk Fletteri?

 

Det eneste jeg er litt bekymret for er om spleisen holder. Men det burde gå fint i og med det er mot glatt syrefast kjetting, og at det ikke er planlagt brukt i hardt vær... Har det noe for seg å gå for flettet tau? Er en spleis med flettet tau, som flettes inn i kjetting) bedre enn spleis med 3-slått tau som kun går rundt et ledd i kjetting?

 

 

Link to post

Jeg har også hatt innspleiset tau. Det er til stor hjelp om man ønsker å ankre et sted det er dypt. Om det er fare for mye vind ville jeg funnet et grunnere sted, slik at man kun henger på kjettingen. En ulempe med tau kan være at man ikke får inn kjettingen likt hver gang, slik at man også trenger en svivel for å få ankeret inn i rulla. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Tror jeg ville gått for tau i ditt tilfelle.

En fordel med tau er at det er enkelt å kutte, og evetuelt også å binde på en blåsei enden, dersom du havner i en kinkig situasjon. Derfor, har jeg spleiset på noen meter tau innerst på kjettingene både for og akter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 18 minutter siden:

Tror jeg ville gått for tau i ditt tilfelle.

En fordel med tau er at det er enkelt å kutte, og evetuelt også å binde på en blåsei enden, dersom du havner i en kinkig situasjon. Derfor, har jeg spleiset på noen meter tau innerst på kjettingene både for og akter.

 

Jeg har gjort det samme, av samme årsak... i en nødsituasjon er tau å foretrekke...men det er aldri ute under ankring...

Link to post
12 minutes ago, Euklid said:

Tau er fint for ankring i mye vind. Blåser det nok står kjettingen rak som en stokk, uten et fnugg av fjæring. Da er det bare bra å ha en del tau for å få litt fjæring – så lenge det ikke gnages i stykker på bunnen.

 

Og det skal være rimelig grunt hvis et tau inspleiset etter 50-75 meter ligger og gnager på bunnen i mye vær. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
NilsPils skrev 59 minutter siden:

Tror jeg ville gått for tau i ditt tilfelle.

En fordel med tau er at det er enkelt å kutte, og evetuelt også å binde på en blåsei enden, dersom du havner i en kinkig situasjon. Derfor, har jeg spleiset på noen meter tau innerst på kjettingene både for og akter.

 

Temaet naturligvis dekket under Byggingen av Hulda her.

Link to post

En gang jeg ble assistert av Redningsselskapet på vei mot skvalpeskjærene ropte de over at jeg skulle kutte ankertauet hvis ankeret satt fast. For det ville jeg da sårt ha trengt en vinkelsliper på batteri . . .

 

Heldigvis slapp ankeret den gangen, men det var DA jeg bestemte meg for å satse på tau og brødkniv til neste gang i stedet for vinkelsliper.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har en kort taubit etter siste kjettinglenke, og en kniv i ankerbrønnen.

 

Nå det er sagt, ser jeg ikke noen problemer med å bruke tau etter 50 meter kjetting. Særlig ikke på så store dyp. Det er ikke noe poeng å ha hundre meter kjetting om man uansett bare ankrer i moderate forhold.

 

Om man virkelig vil lese seg opp, er her en god start: http://kb.rocna.com/kb/Rode_optimizations

Link to post

Jeg har tenkt på samme løsning som trådstarter med ekstra tau på mine eksisterende 50m kjetting. Min erfaring er at det uansett er lettere å trekke opp de første mange meterne med armkraft istedet for å legge på vinsj. Pleier ikke være så stor belastning i starten når vinkelen på ankerkjettingen/-tauet ikke er så stor. Min båt veier 7 tonn. Dette blir selvfølgelig en annen sak hvis man kjører elektrisk fra start til slutt...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Kan ikke snakke for andre, men jeg spleiser fordi det gir en fin overgang mellom kjetting og tau uten en "klump" i overgangen. Og selv om jeg ikke er spesielt god på spleising opplever jeg ikke at det er noe stress å gjøre en ny spleis om jeg av en eller annen grunn må separere tau og kjetting. Kan ikke huske når jeg sist måtte gjøre det...

Link to post
NilsPils skrev for 4 timer siden:

Tror jeg ville gått for tau i ditt tilfelle.

En fordel med tau er at det er enkelt å kutte, og evetuelt også å binde på en blåsei enden, dersom du havner i en kinkig situasjon. Derfor, har jeg spleiset på noen meter tau innerst på kjettingene både for og akter.

Det vil alltid være litt bue uansett hvor mye det blåser, men uansett er det lurt å sette på en snubber (kort tau med kjettingkrok i enden, gjerne med forshedea rykkdemper man kan binde på pullerene i baugen. Jeg har aldri prøvd tau/kjetting kombo, men med all ankring liker jeg at ting er enkelt dersom det plutselig blåser opp midt på natten og man må flytte seg. En kraftig taustump mellom kjettingenden og festet i båten som er lett å kutte er nok også lurt. 

Link to post
pacuare skrev for 3 timer siden:

Har brukt 70 meter en del ganger. Dyp ankring. Problemet er at vinsjen ikke liker seg på 25meters dyp. For svak for vekten. 

Hvis mulig hadde jeg valgt kjetting hele veien. Ser for meg at det ikke er enkelt å komme over skjøten hvis været er ille. 

Jeg har til nå brukt en kjettingkrok på nylontau som settes på kryssholt for å avlaste vinsj. 

 

Euklid skrev for 5 timer siden:

Tau er fint for ankring i mye vind. Blåser det nok står kjettingen rak som en stokk, uten et fnugg av fjæring. Da er det bare bra å ha en del tau for å få litt fjæring – så lenge det ikke gnages i stykker på bunnen.

Jeg tenker mest på hvor godt en spleis holder, men ved inspeksjon når spleis/kjetting kommer opp, burde svakheter kunne oppdages raskt og fikses ved å kappe tau og spleise på nytt.

 

Grønnskollingen skrev for 1 time siden:

Jeg har brukt denne spleisen og opplever at den går godt i kabularet.

Dette ser ut som måten å spleise flettet tau - på 3-slått ser den du linker til @Grønnskollingen ut til å være "standard"

 

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Hvorfor spleiser man alltid rett i kjettingen? Er det ikke mer gunstig å spleise i en sjakkel, så blir det mulig å separere tau og kjetting i ettertid?

Tror det er lettere å dra kjetting/spleis gjennom baugspyd og ankervinsj kontra kjetting/sjakkel.

 

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Om man virkelig vil lese seg opp, er her en god start: http://kb.rocna.com/kb/Rode_optimizations

Rocna har mye bra på ankring - denne og de andre KB'ene var gode

 

Takk for innspill alle sammen :clap::clap::thumbsup:. Satser på at Norsk Fletteri får i gang produksjon før sommerferien og jeg kan få spleiset inn en 20mm flettet nylontau i kjettingen. Satser på at det flettede tauet legger seg bedre i ankerbrønn kontra 3-slått

Link to post
Framtia skrev 6 minutter siden:

ikke velg så tykt tau at spleisen blir for romstor... 

Tenker du at den ikke skal ta for mye plass i ankerbrønn?
 

Har vurdert en størrelse mindre 3-slått, men tror kanskje et 2mm større flettet tau legger seg bedre. 16mm 3-slått har bruddstyrke på 5300kg og 18mm flettet tau har samme...  Det er mer enn bruddstyrken på kjerringen tenker jeg, men nylon mister vel litt styrke om det strekkes for mye. Skal brukes på seilbåt 10t, 43fot. 

Link to post

Jeg har en Lewmar vinsj med 8 mm kjetting og 14 mm spleiset, treslått tau. Dette fungere bra mhp. at det gir god fjæring  og uten støy fra kjettingen i vind, men jeg må hjelpe tauet igjennom kabularet når kjettingen skal entre ved opptrekk.,  Må å holde tauet stramt mens kjettingen entrer kabularet.  Ellers vaser tauet seg i kabularet. 8 mm kjetting/ 14 mm treslått tau er for øvrig hva denne vinsjen er dimensjonert for.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...