Goddis77 Svart 19.Mars.2021 Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Låner denne tråden her litt. Har litt kort med kjetting til ankeret vårt, og er i samme tenkeboksen her når det gjelder hva en bør gjøre nå. På forrige båten som var en 29 foter på 3,5 tonn, så var det tau i vinsjen, mens på den jeg har nå som fremdeles er 29 fot og 5-6 tonn er det kjetting. Regner med kjetting er tingen da? Og at en uansett bør ha lengre kjetting i utgangspunktet, og heller spleise med tau hvis kjettingen er skikkelig lang? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 19.Mars.2021 Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Goddis77 skrev for 2 timer siden: Låner denne tråden her litt. Har litt kort med kjetting til ankeret vårt, og er i samme tenkeboksen her når det gjelder hva en bør gjøre nå. På forrige båten som var en 29 foter på 3,5 tonn, så var det tau i vinsjen, mens på den jeg har nå som fremdeles er 29 fot og 5-6 tonn er det kjetting. Regner med kjetting er tingen da? Og at en uansett bør ha lengre kjetting i utgangspunktet, og heller spleise med tau hvis kjettingen er skikkelig lang? er ikke 100% sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt, men jeg hadde ikke hatt noe imot å spleise på et stykke tau hvis du er redd for kjettingen er for kort. spørsmålet er om vinsjen din kan ta både tau og kjetting. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Goddis77 Svart 20.Mars.2021 Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 Tror ikke vinsjen tar begge deler nei, men ser ikke helt hvordan jeg skal klare å forlenge dagens kjetting. Aller helst hadde kanskje tau hele veien vært best synes jeg, men vekten på båten tilsvarer nok at det bør være kjetting. Synes kjettingen bråker mye både under utførelsen og når en er ankret opp. Bruker strekkavlaster med tau, men var mer sytaløust med tau. Når det er sagt så er kjettingen alt for kort hos oss, så noe bør jeg uansett gjøre synes jeg. Får ikke den lengden jeg ønsker når vi ligger for anker. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mars.2021 Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 Et tau er jo i utgangs punktet mer en sterkt nok til ankring...men kjetting ned mot ankeret gir en stor fordel i forhold til vekt og vinkling av ankeret...derfor sverger jeg til kjetting... Også gnage skader nede ved bunnen gir kjetting en fordel... Om du har tau siste stykke opp mot båten betyr lite...bortsett fra at ankerspillet gjerne ikke tar det... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Måler 3,5cm på langs her. Ok for vinsjen, eller burde det vært lengre type her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.