Jump to content

hva er best å ha på elektriske kontakter i båten.

jepp.

Recommended Posts

Hei alle sammen med mye kunnskap der ute

Jeg lurere på hva jeg bør ha på de elektriske kontaktene/ koblinger/ innfestingen på det elektriske  i båten for å få best signal /strøm som også hinder irring/ korrosjon osv.

til GPS kontakter, stereo , 

finnes det noe spray eller fette eller hva bør jeg gjøre ????

takk for hjelpen.

Jepp

jepp. skrev 38 minutter siden:

Dow Corning C4.  Hvor kan man kjøpe dette?  finnest det noe spray som kan brukes?  

Dow Corning C4 er silikonfett, det finner du på biltema. Av spray så er CRC 6-66 utmerket, men du greier deg fint med annen universalspray også. Har du en liten åpen båt må du nesten spraye et par ganger for året. Har du en stor lukket båt greier man seg som regel med langt mindre. Selv så bruker jeg silikonfett på kontakter som er beskyttet med deksel, inni plugger å steder som normalt er beskyttet mot støv og smuss. På kontakter som er åpne og mer eksponert for smuss, og kanskje blir åpnet hver sesong, f-eks batteriterminalene, så bruker jeg kun spray. Jeg vet at sistnevnte er "kontroversiellt" da mange ønsker å bruke spesiellt fett for nettopp batteriet. Selv mener jeg tykt fett på batteriterminalene virker mot sin hensikt DERSOM man demonterer batteriet hvert år. Bruk heller batterifettet på bilen hvor batteriet står urørt i årevis :yesnod:

Som andre nevner her, svaret avhenger litt om hva slags båt du har. Med tett båt bruker jeg ingen ting inne i båten, med unntak av motorrom (eller der det er naturlig at det er fukt). Så kan det være greit å tenke litt over om det er en permanent kobling eller ett servicepunkt. Permanente koblinger f.eks lensepumpe kan jo være lurt å forsegle med krympestrømpe med lim. Men da må man kanskje klippe kbelen om pumpa skal byttes. Batterikabler som regelmessig skal frakobles , batteribrytere, sikringsholdere kontaktsett til visj og thrustere spryer jeg bare med CRC. Vaselin og polfett er jo bedre, men bør pensles på for å få det oksygentett og det er litt mer kliss ved demontering.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...