Jump to content

21 fots ny daycruiser, Yamarin 63DC, Finmaster T6 eller noe helt annet?


Rolinå

Recommended Posts

Hei,
Er ny både på forum og i båtlivet (med unntak korte turer og  fiske i en gammel skjærgårdsjeep).
Familien på fire (to tenåringsbarn) ønsker å gå til anskaffelse av en 21 fots daycruiser. 
En sjelden overnatting, men først og fremst dagsturer i området Krsand-Lindesnes. Da er det kjekt med en kabin å krype nedi for barna om været skifter raskt.
Tenkte i utgangspunktet brukt båt, men bruktprisene nå virker å være kunstig høye og det ser ikke ut til at situasjonen endrer seg med det første - så vurderer en ny båt til maks ca. 550.000.
Har lest tester og artikler, og blir gradvis klokere - men samtidig så øker beslutningsvegringen da valgene er mange...
Akkurat nå står valget mellom Yamarin 63DC og Finmaster T6. Begge virker bra, med noen forskjeller.
63DC, praktisk adkomst, lys kabin m.m., T6 stor sittegruppe og bra med standardutstyr.
Noen som har erfaringer eller tips til hvilken jeg bør vurdere? Eller er det andre modeller jeg bør se på? Uttern D65 er jo også innenfor prisnivået.
Setter stor pris på hjelp. 
 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ny Yamarin 63 BR for noen år siden uten å prøvekjøre først. Det angrer jeg på. Synes båten slår mye når det er høye bølger. Har hatt mange båter tidligere som har tatt bølgene mykere. Nå ser vel du på det nye skroget, men anbefaler testing i litt grov sjø før du velger. Selv om du, som jeg, kanskje bruker båten mest når det er bra vær så kan solgangsbrisen overraske deg på hjemturen.

Link to post
Share on other sites

En båt er kompromisser av ulike hensyn.

Hva som er best for deg, avhenger av bruken.

Da må du nesten rundt å prøve.

Lag deg en liste over det du skal bruke den til, og hvilke egenskaper og funksjonalitet som da blir viktigst.

 

Skal du fiske, er selvlens et must. Er rund sofa i uteområde er da heller ikke optimalt.

 

Ombord og ilandstigning hvordan fungerer dette? Skal du over baug, side eller akter? Dette skal du gjøre hver gang, så det betyr litt.

Oppankring: På svai eller mot land? Ofte eller en skjelden gang. Må du da stå på knær i sofaen og flytte på alle passasjerene kan dette bli en stressende manøver. Kanskje må du ha ankervinsj for å kunne gjøre dette.

Sjøegenskaper: Alle er jo best på dette.😉

Kanskje forskjellen ikke er så stor, og man er oftest på sjøen i godt vær. Om det rusket til litt, må man uansett slå av på farten til det blir levelig ombord. Om det er superviktig å kun slå av 5 knop istedet for 7 knop, så må du bruke mye tid å krefter for finne ut hva som er best. 

 

Vi var gjennom dette i fjor, og vår bruk ligner det du beskriver. 

Vi vurderte Askeladden C65 mot Finnmaster T7. Vi vurderte også Flipper 670/700. Vi landet på C65 fordi uteplassen (cockpit), badeplattformen og adkomsten er veldig mye bedre til vår bruk.

Dette selv om T7 er 2 fot større.

T7 har romsligere lugar, så om overnatting hadde høyere prioritet ville kanskje T7 truffet bedre.

 

Vi oppgraderte fra 605 Explorer, som også har en veldig funksjonell cockpit, og fikk med oss langt bedre sjøegenskaper også.

Vi angrer ikke på valget.

 

Ps: har ingen aksjer i hverken Askeladden eller noen av deres forhandlere😉

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Yamarin 63DC 2020 i fjor og angrer ikke en sekund. Jeg kjøpte den usett /uprøvd sprett ny fra forhandler. 2 voksne og 2 barn. Mye dagsturer og plass til masse ting og tang i båten. Enkelt og det er god plass i front. Da jeg har allergi mot toaletter og septiktanker ombord i båt så hadde jeg er krav om det skulle være plass til en porta potti. En porta potti fungerer 100 dager i uka. !

 

Ellers bruker mine barn den store plattformen bak og fronten til å stupe ute i vannet når vi ligger på svai midtfjords. Da slipper vi masse folk på stranda 

Link to post
Share on other sites

Med fire ombord og ønske om å krype ned i kabinen bør du vel minst sikte på Yamarin 65, eller 68. Har hatt 68 selv, og syntes det er en flott båt. Vi sov 4stk i den flere ganger, men det var trangt. Trangt blir det uansett med 4stk, men det er forskjell på trangt og klaustrofobisk.  Dra opp budsjettet ditt litt så får du en Yamarin 76, da kan dere også overnatte alle mann.. 

 

4-5 år gammel AMT 220 eller var det 230?  bør du få innenfor ditt budsjett, da har du OK plass nede, og en romslig båt. Yamarin 68 og 76/79 er de eneste DCene med en OK bysse, det har alltid vært en must for min del... 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ville ta turen inn til forhandleren/butikken for å kikke, spørre og grave om diverse båter/motorer som finnes i den kategorien du søker etter. Er jo mange store forhandlere i Kristiansand/Arendal/Mandals-området, som vel har, og etter hvert får inn årets modeller. Har kjøpt mange nye båter opp i gjennom årene hos forhandlere i dette området, og syntes alltid det har vært spennende å se, og prøvesitte båtene før det blir noen handel.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill!
Yamarin er fortsatt høyaktuell, og skal besøke litt forskjellige forhandlere i Agder for å prøvesitte både den og også andre merker.
@Havarita så ser C65 nydelig ut, men dessverre litt utenfor mitt budsjett - det samme gjelder det å gå opp en størrelse til 68 eller 77. I forhold til en brukt AMT, så er jeg litt skeptisk til å kjøpe i bruktmarkedet akkurat nå pga unormalt høye priser og dertil risiko for verdifalli. Så vil sikkert verdifallet på en ny båt være tilsvarende første år - men da har jeg i det minst en helt ny båt med garantier.
Ibiza 640T ser flott ut, men samtidig er råd jeg har fått at Finmaster og Yamarin gir mer for pengene - men mulig jeg tar feil her?
Liker Flipper 670 DC, mye båt - men er dette i prinsippet samme båt som ble lansert tilbake i 2013?

Link to post
Share on other sites

Er jo også viktig hvis du handler ny båt, at forhandler/verksted er i nærheten,  eller så nærme som mulig. Slår nesten aldri feil at det alltid forekommer noen småfeil på nye båter også (av egen erfaring),. Da er det jo greit at forhandleren er i nærheten slik at man slipper å kjøre milevis for å få ordnet kanskje noen små bagateller. Ser ut som om du holder til i Kr.sands området, så her er der jo flere store båt butikker med et bredt utvalg.

Link to post
Share on other sites

Rolinå skrev for 3 timer siden:

Ibiza 640T ser flott ut, men samtidig er råd jeg har fått at Finmaster og Yamarin gir mer for pengene - men mulig jeg tar feil her?

Vær åpen til sinns, bruk litt tid, og finn den båten som passer deg best. 

Personlig synest jeg at Askeladden, Finnmaster, Ibiza og Nordkapp ligger på et høyere kvalitetsnivå enn de fleste andre i samme størrelse, etter "inspeksjon"  på diverse båtmesser de siste årene.

 

Jeg hadde tidligere en Askeladden 605 som vi overnattet 2 voksne og 2 barn ved flere anledninger. Da sov mor og begge barna i kabinen, og jeg under kalesjen. Det gir komfort omtrent som teltnivå, men du sliper ujevnt underlag. Det gikk ok til eldstemann var ca 12 år. Da flyttet han ut under kalesjen og det ble trangt.  

På bakgrunn av dette ville jeg vurdert et hakk større båter, men selvfølgelig budsjett.....

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Finske AMT har jo noen flotte båter i denne prisklassen som du er ute etter. Har lest mange bra tester av disse båtene, Nå vet jeg imidlertid ikke hvem som er blitt forhandler av båtene i fra AMT her i Kristiansands-området etter at de kuttet ut Honda (Kellox). Hadde jo bl. a Nautic Marine i Mandal, og Maritronic i Kr.sand som solgte båtene m Honda, men etter at AMT gikk over til Yamaha er det vel også et nytt forhandler nett som skal selge disse?

Link to post
Share on other sites

Guest knerten67
R.O skrev 58 minutter siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=207349956
 

Mer båt og penger til overs. Jeg solgte en tilsvarende for 315’ for 2år siden, denne har mer utstyr... Bunnsolide båter, jeg hadde aldri noe tull med min. Husk at ny båt er heller ingen garanti mot plunder og feil...

Nydelig båt:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

knerten67 skrev for 22 timer siden:

Eg ville valgt Yamarin,hadde en Askeladden 605 tidligere.Kjøpte en Yamarin 64dc,stor forskjel på kjøreegenskapene.Yamarinen er mye roligere og tar bårene mye bedre,så er den bedre sammenskruet,så neste båt blir 68dc.

Helt enig i år 64DC har mye bedre sjøegenskaper enn askeladden 605, men ikke enig i at yamarin er bedre skrudd sammen. Generelt synes jeg askeladden er mer solid bygget enn yamarin, i både plastarbeid og påskrudde detaljer, som f.eks vindskjerm.

Når det er sakt så kan det godt hende at yamarin kan bli min neste båt......

Link to post
Share on other sites

Hoved forskjellen er vel at 65dc er noe breiere, og ser ut til at cockpit er noe dypere og høyere fribord.

De har også forskjellig layout på innredningen, hva som passer best er smak og behag.

65 DC vil antagelig gå ut av produksjon innen et par år., pga at den ikke har den nye  designen som Yamarin kjører på nye modeller.

 

Ta en tur til en butikk som har begge to utstilt, slik at du får ta og føle på selv. Hvis du i tillegg kan få prøvetur med begge båtene får du et suverent grunnlag til å ta gode valg etter dine preferanser. 

Link to post
Share on other sites

Guest knerten67
Mort1 skrev On 14.2.2021 at 23.54:

Helt enig i år 64DC har mye bedre sjøegenskaper enn askeladden 605, men ikke enig i at yamarin er bedre skrudd sammen. Generelt synes jeg askeladden er mer solid bygget enn yamarin, i både plastarbeid og påskrudde detaljer, som f.eks vindskjerm.

Når det er sakt så kan det godt hende at yamarin kan bli min neste båt......

Eg var ikke fornøyd med Askeladden,men dette er jo og litt smak  da:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Sitat

Takk for innspill, tenkte bare å gi status: Begynner å nærme seg en beslutning :) Har nå vært å kikket på litt forskjellige båter. Enkelte av forslagene er utenfor rekkevidden til budsjettet, inkl. Uttern D65, Askeladden mm (alle fine båter), andre litt varierende anmeldelser. Så finaleheatet bestod av Finnmaster T6 og 6Yamarin 3 DC. Etter å ha vært å sett på begge hos forhandler, helte vi mot T6 bla. pga komfort, lagring og løsning for sittegruppe bak. Men etter familieråd ser det ut til at det blir 63 DC - bedre og lysere kabinløsning, enklere tilgang bak, finere design (smaken er som baken..), og 40.000 rimeligere med tilsvarende utstyrspakke.
Også fått noen tilbakemeldinger fra andre som har erfaring med Yamarin og er svært fornøyde med nytt design i forhold til sjøegenskaper.
Så satser på at dette blir bra :)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...

Hei.

 

Vi lurer nå litt på å bytte opp fra en åpen båt til en weekend båt av de typene som er nevnt over.

Av de så er det ikke så mange som har luke foran, og det synes jeg er en trygghet å ha en ekstra rømningsvei uten å måtte gå inn og så ut gjennom kalesjen.

Har noen tenkt det samme, og kanskje kommet frem til at det fungerer like greit uten luke i kabin ?

 

Store muligheter for at en Sessa Key Largo 20 Deck kommer for salg straks :-)

 

-Fbx

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...