Jump to content

VP290 - hydraulisk styring


krl

Recommended Posts

Styringen på drevet mitt er feilmontert og utgjør mye slakk. Mangler noen deler som sylinderen skal festes på (brakett + lenkearm + ???). Har Sleipner hydr. styring for 290-drev uten servo.

Har noen bilder av styringen som viser orginal-festene?

Nå er sylinderen festet til akter-speilet med overføringsledd til styrearmen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ser du ikke har fått noen svar ennå... så jeg prøver...

 

Jeg har en AQAD41 m/290DP og har bilde av originalfestene.... Men, jeg har VP's originale servo og ikke Sleipners hydraulikk, så jeg er ikke helt sikker på om jeg har det du etterspør. Er det bilde av Sleipners originale fester eller VP's originale fester??

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Orginalfestet er et aluminiumsrør ca 250 mm langt med utvendige gjenger i den ene enden, og en påsveiset flat plate med to hull i på siden. I tillegg kommmer lenk-armen. Dersom din sylinder er festet på akterspeilet, er det mulig du har feil type. Sjekk om den har innvendige gjenger i den enden stempelstanga kommer ut, har den det kan den være riktig, hvis den har en brakett på selve sylinderen, er den beregna for vanlig ror.

Link to post
Share on other sites

Denne sylinderen er beregnet å montere på orginal-festene til 290-drevet. Sylinderen har utvendige gjenger og skal skrues fast i en brakett som originalt står på drevet og stempelet festes på en lenkearm. Denne braketten og lenkearmen er fjernet her, og det er laget en brakett som er festet på akter-speilet. Dette fungerer dårlig, og jeg må enten bytte til en type med kulekobling i bakkant beregnet for ror, eller få tak i braketten og lenkearmen. Finner ikke bilde av dette noen plass i hånd-boken, og lurer på hvordan det hele ser ut. Har du bilde av originalfestene fra Volvo får jeg vel det jeg er på jakt etter. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar opp igjen denne.

Har noen et bilde av styringen sin?

Yepp,

 

Jeg har noen bilder jeg tok da jeg hadde motoren ute (for å få byttet kuleventilen på kjølevannsinntaket på drevet). Det er ikke sikkert at du kan bruke disse, men se om de hjelper deg.

Dersom det er noe spesifikt du ser etter (som fester, andre vinkler, etc.) gi beskjed, da jeg har en god del flere bilder. (Bruker det som dokumentasjon etc. når jeg moterer delene igjen...).

 

Bilde

Bilde

 

Her er et lit mer "oversiktbilde":

Bilde

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Orginalfestet er et aluminiumsrør ca 250 mm langt med utvendige gjenger i den ene enden, og en påsveiset flat plate med to hull i på siden. I tillegg kommmer lenk-armen. Dersom din sylinder er festet på akterspeilet, er det mulig du har feil type. Sjekk om den har innvendige gjenger i den enden stempelstanga kommer ut, har den det kan den være riktig, hvis den har en brakett på selve sylinderen, er den beregna for vanlig ror.

Takk for bilder og svar. Det er nok beskrivelsen som "gruff" har som jeg gjerne skulle sett bilder av.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så du skal ikke ha servo? Eg har et komplett sett servopumpe og sylinder liggende...

Har nå funnet ut at jeg kanskje kan bruke det originale festet på skjoldet til styringen min.

Skruehullene var fylt med noe middel, så jeg fant gjenger langt nedi der da jeg skulle undersøke muligheten for oppgjenging av hullene. Vet ikke om det skal være slik, men jeg har et tomrom på ca. 2 cm før gjengene begynner, ca 2 cm med gjenger også, m10 / 3/8 UNC? (helicoil). Istedenfor å kjøpe meg en større rattpumpe vil jeg først vurdere servoen. Har du alt jeg trenger til servostyring? Bilder?

Hva med snekke og wire?

Link to post
Share on other sites

Har nå funnet ut at jeg kanskje kan bruke det originale festet på skjoldet til styringen min.

Skruehullene var fylt med noe middel, så jeg fant gjenger langt nedi der da jeg skulle undersøke muligheten for oppgjenging av hullene. Vet ikke om det skal være slik, men jeg har et tomrom på ca. 2 cm før gjengene begynner, ca 2 cm med gjenger også, m10 / 3/8 UNC? (helicoil). Istedenfor å kjøpe meg en større rattpumpe vil jeg først vurdere servoen. Har du alt jeg trenger til servostyring? Bilder?

Hva med snekke og wire?

Hei!

Her er noen bilder over det eg har liggende. Vet ikke om du trenger alt, eller om det mangler noe. Alt dette følgde med i original VP-forpakning sammen med min VP 41P motor. I tillegg var det samme utstyret alt montert på motoren. Derfor fikk eg dobbelt opp.

 

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.p...3&dx=580&dy=435

 

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.p...5&dx=580&dy=435

 

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.p...9&dx=580&dy=435

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...