Jump to content

Hentetråd Stavanger Ålesund Bavaria 46 c

lundberg

Recommended Posts

lundberg skrev On 12.2.2021 at 7.40:

Men har räknat på 7.5 i snitt. Så det blir i så fall bli ca 33h. 

Men det ligger säkert nått där i mellan. 

Gratulerer med båt, og glimrende at det blir hentetråd i en ellers kjedelig februar måned. 

7,5 knop i snittfart er mye. Seiler en del fortere enn dere, men går muligens saktere for motor (for å slippe støy). Regner 6 knop som snittfart på lenger etapper. Blir alltid litt kryss, seiler selv om vinden ikke er helt optimal og går litt økonomifart for motor. For seil er 7,5 knop helt realistisk hvis dere er på havet og dere har en kuling i ryggen. Og ikke rever for mye. 

Gleder meg til fortsettelsen av turen nordover. 

Har aldri forstått hypen på sletta. Det er åpent men relativt kort. Det er ikke mange dager jeg ikke hadde krysset med en seilbåt som trådstarter har. Samme med Lindesnes. Sterk kuling motvind er ubehagelig men ikke noe problem. Lista og Stadt derimot er så langt at jeg vurdert å ligge værfast i liten kuling motvind. En moderne seilbåt har små problemer med litt vær. 

pacuare skrev 9 minutter siden:

Har aldri forstått hypen på sletta. Det er åpent men relativt kort. Det er ikke mange dager jeg ikke hadde krysset med en seilbåt som trådstarter har. 

Det er vestlige vinder som kan være gufne på Sletta, da det på utsiden av leia er en grunn rygg som gjør at sjøen bygger seg kraftig opp. Andre vindretninger, særkig østlige som nå, er ganske så uproblematiske. Som du sier, så er det ikke langt, men en time eller to med krevende forhold kan i seg selv være guffent nok. Og du er nær land og mye trafikk, så det er ikke mye å gå på om noe svikter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...