Jump to content

Varme i båt på land eller ikke ved vinter lagring?


Rookie_332

Recommended Posts

Med konservert motor, tømt septik og vanntank, litt frostvæske i toalett, alle puter, dyner og lignende tekstiler, bøker, kart etc tatt ut av båten så har jeg aldri hatt varme på i mine båter når de har stått på land. En rengjøring av flater samt god lufting vinteren gjennom så har jeg ikke opplevd noe jordslag å snakke om. 
 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 6 minutter siden:

Med konservert motor, tømt septik og vanntank, litt frostvæske i toalett, alle puter, dyner og lignende tekstiler, bøker, kart etc tatt ut av båten så har jeg aldri hatt varme på i mine båter når de har stått på land. En rengjøring av flater samt god lufting vinteren gjennom så har jeg ikke opplevd noe jordslag å snakke om. 
 

Ok takk for svar 👍

Link to post
Share on other sites

Jeg har varme ombord når båten står lagret på land...

Jeg har alt konservert, fra septik pumper til motorer...

Jeg kjører EL avfukter frem til kulden kommer, ca juletider , da blir den avslått, og noen frostvakter plassert på strategisk steder gjør resten av "jobben" frem til utsett...

Sengetøy og alt annet ombord...

Aldri noe problem...

Jeg tror det er verdt å spandere noen kroner i strøm for å sikre seg...😉

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 6 minutter siden:

Jeg har varme ombord når båten står lagret på land...

Jeg har alt konservert, fra septik pumper til motorer...

Jeg kjører EL avfukter frem til kulden kommer, ca juletider , da blir den avslått, og noen frostvakter plassert på strategisk steder gjør resten av "jobben" frem til utsett...

Sengetøy og alt annet ombord...

Aldri noe problem...

Jeg tror det er verdt å spandere noen kroner i strøm for å sikre seg...😉

Ok takk hva kan skje hvis du ikke har varme og har konservert alt......

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 6 minutter siden:

Ja om du vil ha ned fuktigheten. Men det kan ha sine baksider også som at snø på båten smelter og det dannes issvuller. Det kan også bli for tørt slik at treverk tørker  ut og sprekker. Så alt med måte, skal ikke så mange watt til for og få det tørt nokk.

Hmmm ok vanskelig balansegang altså så alt her egentlig er snakk om fugtighet i båten med eller uten varme ? 

Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev for 2 timer siden:

Hmmm ok vanskelig balansegang altså så alt her egentlig er snakk om fugtighet i båten med eller uten varme ? 

 

Nei, ikke vanskelig...er ikke så mye som skal til... som Bårp sier...litt varmere inne en  ute... for mye gir jo en unødvendig høy strømregning, neppe noe annet...

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det kommer an på flere ting. Når jeg hadde snekke med kabiner måtte jeg ha på varme for at det ikke skulle slå seg og kommer mye kondens. Nå har jeg en litt mindre Merry Fisher Pilothouse. Den klarer seg fint på land uten varme. På opplagsplassen min har det vært mange minusgrader i lang tid og båten er tørr og fin innvendig. Jeg har satt ut et par fuktslukere fra biltema. Det har vært lite fuktighet å finne i dem. Jeg har puter og slikt liggende i båten også. Jeg syns også at temperaturen er ok inne i kabinen. Jeg syns faktisk det er kaldere å sette seg inn i bilen hvis den har stått utendørs noen timer. Det virker ikke å være minusgrader inne i båten. Jeg har noen flasker med væske stående i vasken (i tilfelle det skulle fryse og lekke ut) og dette er ikke frosset.

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tømmer vanntanker og tørker disse rene. Lar alle vannkraner stå åpne. Setter på 300w i båtet så er det sjelden noe frost i båten (jeg har en min/max måler samt fuktighetsmåler- greit å se hva min/max har vært)- har vinterpresenning over båt. Jeg har ikke noe problem med frysing. Jeg tar hjem dyner og pledd, kona ønsker å vaske pledd ,sengetøy osv. Jeg har tidligere prøvd med fuktsluker, men har sluttet med det- ser ikke behovet. Vår båt er godt isolert. 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 8 timer siden:

Min erfaring er at det kommer an på flere ting. Når jeg hadde snekke med kabiner måtte jeg ha på varme for at det ikke skulle slå seg og kommer mye kondens. Nå har jeg en litt mindre Merry Fisher Pilothouse. Den klarer seg fint på land uten varme. På opplagsplassen min har det vært mange minusgrader i lang tid og båten er tørr og fin innvendig. Jeg har satt ut et par fuktslukere fra biltema. Det har vært lite fuktighet å finne i dem. Jeg har puter og slikt liggende i båten også. Jeg syns også at temperaturen er ok inne i kabinen. Jeg syns faktisk det er kaldere å sette seg inn i bilen hvis den har stått utendørs noen timer. Det virker ikke å være minusgrader inne i båten. Jeg har noen flasker med væske stående i vasken (i tilfelle det skulle fryse og lekke ut) og dette er ikke frosset.

Takk 👍

Link to post
Share on other sites

Otto R skrev for 2 timer siden:

Jeg tømmer vanntanker og tørker disse rene. Lar alle vannkraner stå åpne. Setter på 300w i båtet så er det sjelden noe frost i båten (jeg har en min/max måler samt fuktighetsmåler- greit å se hva min/max har vært)- har vinterpresenning over båt. Jeg har ikke noe problem med frysing. Jeg tar hjem dyner og pledd, kona ønsker å vaske pledd ,sengetøy osv. Jeg har tidligere prøvd med fuktsluker, men har sluttet med det- ser ikke behovet. Vår båt er godt isolert. 

Takk 👍 fuktsluker ? Er det tør baller ?

Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev for 9 timer siden:

Takk 👍 fuktsluker ? Er det tør baller ?

 

Kjært barn har vel mange navn. Det er de her jeg bruker. Syns de fungerer bra. https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/fuktslukere/fuktsluker-2000019534?gclid=CjwKCAiA65iBBhB-EiwAW253WyK2vseDacoblJX0e8MrL8M8MejAWknaq0p_39NGY7fb_8ONXyS8RRoCnFMQAvD_BwE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...