Harald- Startet 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2021 Har en kran fra kaikran.no. Tenker å bytte ut den manuelle vinskjen med en 230V vinsj fra Moe & Co. Disse er på 1900W maks. Så tenker jeg på en inverter. Kan jeg bruke en med modifisert sinuskurve? (disse er billigst) Vinsjen er jo en trefaemotor med kondensator i håndtaket. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Nei om det er 12v du har tilgjengelig så bruker du en 12v vinsj, noe annet er idioti Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 13.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Idioti eller ikke. Ikke mange 12V vinsjer beregnet på løft, helst trekk. Har forøvrig agregat og to andre vinsjher fra moe & Co som brukes til å trekke opp to båter. Med en kraftig omformer tenker jeg at dette må kunne være ett alternativ siden batteriene lades opp med solcelle. Svar som at ting er idiotisk kan man gjerne bruke, men vennligst ikke i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 12v vinsj som er laget for løft finner du her: Vinsj Tetra DC550 12V Båthengervinsj - TOOLFARM Vekten er jo det avgjørende, den jeg linker til over løfter 600kg, 1200kg ved kort belastning. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Cerberus Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 tåpelig? svært uheldig? litt dumt? uff? å kjøpe en 220v vinsj for å spare litt når en inverter som kan brukes vil koste borti 15 000.- For ikkje snakke om batterimengden som kreves. Det er mangt man kan kalle det men det viktigste er vel å få alvoret igjennom. Iallefall om kapasiteten til vinsjen skal kunne brukes Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Idioti?! Litt av et svar! Dessverre så er det gang på gang noen som ikke kan svare på et enkelt spørsmål uten å bruke sånne ord og ikke forstår at de som spør er kanskje uerfarne og trenger hjelp! Harald, selv om tanken var god så er jeg er enig med de andre som har svart at det ikke lønner seg å bruke noe annet enn 12/24 volts vinsj. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Hvis du allikevel går for inverter husk at startstrømmen er mye høyere enn det som står på vinchen gang det helst med tre.vil som de andre anbefale 12eller 24 volt vinch eller ett strømaggregat hvis du trenger 220 volt til vinchen du nevnte Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 12V vinsj er sikkert lurt. Men trådstarter har jo fremdeles ikke fått svar på spørsmålet sitt: Harald- skrev for 6 timer siden: Så tenker jeg på en inverter. Kan jeg bruke en med modifisert sinuskurve? (disse er billigst) Vinsjen er jo en trefaemotor med kondensator i håndtaket. Altså, kan man bruke en inverter med modifisert sinus til å drive en slik 230V vinsj på enfas? Uten å ha spesielt greie på det vil jeg tro ja. Det blir selvsagt et dimensjoneringsspørsmål, og om dette blir dyrt eller billig er ikke en del av spørsmålet. Det som er utfordringen med billige invertere som ikke har ren sinuskurve er så vidt jeg har forstått følsomt elektronisk utstyr. En trefasmotor som drives med enfas har jo i utgangspunktet en ulempe da den siste fasen blir simulert med en kondensator. Det gjør at motoren ikke får det samme momentet på grunn av fordelingen av magnetfeltene i feltviklingene når det synkrone feltet roterer. Om det blir en ytterligere ulempe at sinuskurvene inn til motoren ikke er rene vet jeg ikke, men det vil jeg vel tro. Dette kan antagelig kompenseres ved å overdimensjonere inverteren, så sant man ikke har behov for å hente ut full kapasitet av vinsjen. Interessant spørsmål, forhåpentligvis kommer det noen på banen etterhvert som kan si noe mer konkret om dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Harald- Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Takker for mange fine svar. Har i dag ett strømagregat stående i naustet, der jeg også har solcelle med 2x140 AH AGM batterier. Brker ikek noe særlig annet til forbruk enn en radio og litt lys til tider. Har to båtopphal med egne visnkjer. Disse bruker jeg i dag på agregatet. Disse har jeg byd om med fjernkontroll med releer forligling og det som hører med. En fjernkontroll som har fire utganger, fungerer flott. Det var dette jeg kunne tenke meg å kombinere med krana. Da ser jeg for meg å kunne bruke kabel som går inn på motor til den største vinsjen som er samme dimensjon som den jeg hadde tenkt å bruke til krana. Da ville jeg slippe stort kabeltverrsnitt, samt enda en fjernstyring. Ville da bruke L1, L2, L3 inn på visnkjemotor med plugg, slik at jeg kunne veksle. Men kjip så jeg er så tenkte jeg faktisk en kina variant av inverter, men det er det etter hva jeg forstår ingen som har forsøkt. Tenkte en slik: https://www.ebay.com/itm/2000W-Car-Solar-Pure-Sine-Wave-Power-Inverter-DC12V-12V-To-AC220V-230V-Converter/114387993833?hash=item1aa20e44e9:g:9HcAAOSw3LxfT0hw Da kunne jeg sette ut båten, komme på vannet og slippe gå på land for å kjøre båtvogna opp igjen, og stoppe agregatet. Samt at den da kunne brukes på krana som jeg bruker til vannscooter. Da kan man senke krana når man kommer igjen desom løfteåkethenger for høyt i forhold til tidevannet. Så fortjenesten er at jeg kan bruke tre vinsjer, to av dem har jeg allerede via inverter på batteriet. Men spørsmålet var i grunnen om en inverter vill klare dette. Scooteren er 430 kg med full tank. Men haller mer og mer til den vinskje som Taskeladden linker til. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Vill mene at det beste er å bruke aggregatet, hva med å investere i en , start og stopp av aggregatet med fjernkontroll. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Cerberus Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 (redigert) Vel det eg kan sei om invertere er at merkeeffekten er at den ikkje har noe med virkeligheten å gjøre når det kommer til motorisert verktøy iallefall. Spesielt de med modifisert sinus. Har ikkje prøvd vaffeljern kaffetrakter og denslags. Har et lite slikt 220v barkjøleskap type størrelse. Drar vel en 60-80 w elns og måtte opp i et 1000w inverter for å greie starte det. Kjøpt på clas olson, ser den selges enda. Prøvde mindre varianter fra både her og der uten hell. Det er pga oppstartstrømmen. Men på samme inverter kan eg også bruke støvsugeren, usikker på kor mange watt den er men den har 5 effekttrinn. Kan bare brukes på 1&2. Kansje 3 i kort tid men må alltid startes på 1. Det som er heilt klart et at skal du ha modifisert sinus må du minst gange med 5 skal det fungere. Ekte sinus derimot og et kvalitesprodukt så vil det heilt sikkert fungere men det er himla dyrt. Typisk brukt på hytter og slikt. Redigert 14.Februar.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Du må overdimensjonere. Men f.eks. en 3000W vil kunne takle det. Da til rundt 14.000. Ville også regnet med batteriene. 3000w er nærmere 250A. Om det er verdt det for deg er det du som må avgjøre ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Start-strøm regnes normalt til 5 - 7 ganger merkestrøm, avhengig av belastning på motor i startøyeblikket. Har motoren høy belastning under start kan startstrøm være enda større. Utfordring i ditt tilfelle er å få start på motor om det henger noe tungt i kroken. Det er startstrøm du må dimensjonere inverter etter. Må finne en som er beregnet på å starte motor og greier kortvarig stor overlast. Annen utfordring er å ha en batteribank som tåler denne belastningen uten at spenningsfallet på likestrømssiden blir for stort. Med 6x merkestrøm nærmer du deg 1000A strømtrekk fra en 12V batteribank. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.