Jump to content

Møkkete dieselfilter Yanmar 4lh dte

Martine29

Recommended Posts

16132280998412901341446211803788.jpg.a4391334e35e372818dcf3d262702998.jpgSølvklumpen frå 93 har gått prikkfritt i 10 år i mitt eie. Byttet filter hver vår. Igår kjørte jeg fra Frøya i sørvest kuling og plutselig begynte motoren å hoste på 3000 omdreininger. Jeg la den på 2500 og etter rulling i 3 timer kom jeg meg heim. Nesten utrolig at dette gikk så bra når vi ser på filteret. Sjølivet er en risikosport, så nå er det vel bare å ta av mannlokket å rense tanken. Go helg folkens.

Grei påminnelse om at det kan være lurt å drenere tanken litt iblant. Dette er vel sånne  asfaltutskillinger som amn får med dieselen iblant. Jeg har ikke mannhull i tanken, og den ligger så vanskelig til at det heller ikke er lett å lage. Men jeg har et lite jur under med avtapping, som jeg ikke har sjekket på lenge. Får ta en sjekk en dag med fint vær. Og så får det bli skifte av grovfilter til våren, har en mistanke om at jeg glemte det i fjor;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev 1 time siden:

For én dieselfylling kan være nok til å blokkere tilførselen.

Enig i den erfaringen.

Har et enkelt gratis system fylle på SB tanker kjører på BB  og motsatt.

Pleier å fylle var ankomst og bunn drenere dagen etter. 

Har montert  to av disse og to bilhorn  som sier i fra hvis det kommer u-ønsket veske i skutebunn  en forut og en i  maskinrommet.

Den forut har  varslet noen gange som dregg luka av tre har drevet av  i  litt kraftig mot sjøl og brønn fra ankerkasse  blir full av sjøvann.

Og den i maskin  når lyddemperen  sprakk.

image.png.b1e17c103326ea1be4fa91d8b9d8f956.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Denne tråden virker å være ganske relevant. Det opprinnelige filteret i min båt har funka i mange år. Tette filter oppstår oftest i slingrete sjø og da bør det være enkelt å bytte dette. På det avbildede bedritne filteret var det også en vannutskillerkopp i plast, noe som vel også er uheldig i motorrom eller ikke godkjent. Ikke bare bare å skru av dette med hender fulle av diesel. Så for meg ble det forbedring med det Mahle filteret. Klart det enklere med et dobbelt sett og bedre. Når alarmer går er det nok for seint, så for meg blir det fremover å bytte to ganger i året. God helg til alle sammen. 

20200919_191645.jpg

:smiley:

Martine29 skrev On 17.2.2021 at 9.08:

Da var det tid for å bytte til et skikkelig forfilter. Takker for gode kommentarer. Dette forumet oser av kompetanse.

16135492771097913501235016831148.jpg

Dette filteret ligner til forveksling det som min yanmar ble levert med på motoren, med drenering og vannalarm. Sikkert ikke det samme men måtte jo få det ut. 

Redigert av M/S AIOLOS (see edit history)
Martine29 skrev for 3 timer siden:

Tette filter oppstår oftest i slingrete sjø og da bør det være enkelt å bytte dette.

Det stemmer, men årsaken er da at tanken(e) ikke er rene. Kjekt å ha filter som er enkelt å bytte, men vedlikeholdsinnsatsen bør heller rettes mot å rengjøre tankene og deretter ha rutiner for å oppdage urenheter og rengjøre tank før det kommer i filteret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...