Martine29 Startet 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2021 Sølvklumpen frå 93 har gått prikkfritt i 10 år i mitt eie. Byttet filter hver vår. Igår kjørte jeg fra Frøya i sørvest kuling og plutselig begynte motoren å hoste på 3000 omdreininger. Jeg la den på 2500 og etter rulling i 3 timer kom jeg meg heim. Nesten utrolig at dette gikk så bra når vi ser på filteret. Sjølivet er en risikosport, så nå er det vel bare å ta av mannlokket å rense tanken. Go helg folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Bytt til ett skikkelig forfilter så har du ihvertfall sjanse til å se dritten før det er for sent. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Dette er gammel moro. Vær mer nøye på hvo du kjøper Diesel. Få laget bunndrenering i samme slengen med rengjøringen av tanken, da kan en drenere ut vannet en kjøper. Sjekk at fylle lokket er tett, så vann ikke kommer inn der . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Velkommen til klubben. Les 'Byggingen av Hulda'. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 ...i det minste et kvalitetsfilter du hadde der. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Monter manometer som viser vaacum på filteret så ser du når det begynner å bli tett. Skiftintervall for filter kan jo være mange år- neste dieselfylling. Den "årlige" byttingen av filter gir falsk trygghet, og kan være helt unødvendig.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Sensoren på yanmar sine diesel filtre..indikerer de bare vann.. eller at de er tett også..? Uansett vil vel et forfilter i forkant av finfilteret avsløre forholdene... Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Takker for tips. Her dreier saken seg om grovfilter med vannutskiller Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Grei påminnelse om at det kan være lurt å drenere tanken litt iblant. Dette er vel sånne asfaltutskillinger som amn får med dieselen iblant. Jeg har ikke mannhull i tanken, og den ligger så vanskelig til at det heller ikke er lett å lage. Men jeg har et lite jur under med avtapping, som jeg ikke har sjekket på lenge. Får ta en sjekk en dag med fint vær. Og så får det bli skifte av grovfilter til våren, har en mistanke om at jeg glemte det i fjor;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Javisst, dette er viktige gjøremål. Kanskje vel så viktig som å montere alskens duppeditter med overvåking og alarmer og fjernstyrte varmere...synes nå jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Martine29 skrev 2 minutter siden: Kanskje vel så viktig som å montere alskens duppeditter med overvåking og alarmer og fjernstyrte varmere. Helt enig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Gummihansker og skrubb erstatter nok mange dubeditter. Og mange av disse varselsystemene sier fra når det allerede er for seint. Derfor har jeg bygget mitt overmåte intrikate system. For én dieselfylling kan være nok til å blokkere tilførselen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Hulda skrev 1 time siden: For én dieselfylling kan være nok til å blokkere tilførselen. Enig i den erfaringen. Har et enkelt gratis system fylle på SB tanker kjører på BB og motsatt. Pleier å fylle var ankomst og bunn drenere dagen etter. Har montert to av disse og to bilhorn som sier i fra hvis det kommer u-ønsket veske i skutebunn en forut og en i maskinrommet. Den forut har varslet noen gange som dregg luka av tre har drevet av i litt kraftig mot sjøl og brønn fra ankerkasse blir full av sjøvann. Og den i maskin når lyddemperen sprakk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Martine29 Svart 17.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Da var det tid for å bytte til et skikkelig forfilter. Takker for gode kommentarer. Dette forumet oser av kompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Martine29 skrev for 20 timer siden: Da var det tid for å bytte til et skikkelig forfilter. Hater å være en gledesdreper, men når båtfolk snakker om å bytte til "et skikkelig forfilter" mener man gjerne å bytte _fra_ den typen du har bilde av, og _til_ en Separ eller Racor type... Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Beklager feilformuleringen...mente egentlig ....byttet til et litt bedre forfilter og som forenkler bytte av filter. Skal skjerpe meg. Ha en fin dag. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Etter et motorstopp på Hustadvika (med annen båt) pga tett filter, monterte jeg dobbelt filter med vender på egen Viknes.... (Dessuten ha Viknes egen sump på tanken for drenering.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
oberst1 Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Klart det er forskjell på filtre, men hovedpoenget er å være flink med ettersyn som forebygger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Det er jeg helt enig i. Hulda fikk tanken full av dritt på Hönö-Klova og kom helt til Rudkøbing før det var stopp. Skulle hatt litt ettersyn underveis. Var tross alt innom Stubbekøbing på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Er noe dritt at man ikke kan levere ordentlig diesel. Er det noen som bruker sirkulasjonsfilter i tanken? Har sett større båter polerer diesel ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Når jeg nå skal montere "ny" motor vil jeg også montere Racor filter. Da blir det i prinsippet polering av dieselen, da motoren pumper en god del diesel rundt per time. (Tur/retur) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Martine29 Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Denne tråden virker å være ganske relevant. Det opprinnelige filteret i min båt har funka i mange år. Tette filter oppstår oftest i slingrete sjø og da bør det være enkelt å bytte dette. På det avbildede bedritne filteret var det også en vannutskillerkopp i plast, noe som vel også er uheldig i motorrom eller ikke godkjent. Ikke bare bare å skru av dette med hender fulle av diesel. Så for meg ble det forbedring med det Mahle filteret. Klart det enklere med et dobbelt sett og bedre. Når alarmer går er det nok for seint, så for meg blir det fremover å bytte to ganger i året. God helg til alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 (redigert) Martine29 skrev On 17.2.2021 at 9.08: Da var det tid for å bytte til et skikkelig forfilter. Takker for gode kommentarer. Dette forumet oser av kompetanse. Dette filteret ligner til forveksling det som min yanmar ble levert med på motoren, med drenering og vannalarm. Sikkert ikke det samme men måtte jo få det ut. Redigert 19.Februar.2021 av M/S AIOLOS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Martine29 skrev for 3 timer siden: Tette filter oppstår oftest i slingrete sjø og da bør det være enkelt å bytte dette. Det stemmer, men årsaken er da at tanken(e) ikke er rene. Kjekt å ha filter som er enkelt å bytte, men vedlikeholdsinnsatsen bør heller rettes mot å rengjøre tankene og deretter ha rutiner for å oppdage urenheter og rengjøre tank før det kommer i filteret. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Martine29 Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Helt enig med Brigg. Som jeg nevner tidligere i tråden så skal tankene renses til våren. Viktigere det enn å bruke timer på å blankpolere en propell. Men som flere her sier så kan drivstoffkvaliteten være så ymse. Forresten så var prisen 10.49 på Knarren forrige fredag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.