Jump to content

Møkkete dieselfilter Yanmar 4lh dte


Martine29

Recommended Posts

16132280998412901341446211803788.jpg.a4391334e35e372818dcf3d262702998.jpgSølvklumpen frå 93 har gått prikkfritt i 10 år i mitt eie. Byttet filter hver vår. Igår kjørte jeg fra Frøya i sørvest kuling og plutselig begynte motoren å hoste på 3000 omdreininger. Jeg la den på 2500 og etter rulling i 3 timer kom jeg meg heim. Nesten utrolig at dette gikk så bra når vi ser på filteret. Sjølivet er en risikosport, så nå er det vel bare å ta av mannlokket å rense tanken. Go helg folkens.

Link to post

Dette er gammel moro.

Vær mer nøye på hvo du kjøper Diesel.

Få laget bunndrenering i samme slengen med rengjøringen av tanken,

da kan en drenere ut vannet en kjøper. Sjekk at fylle lokket er tett, 

så vann ikke kommer inn der .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Monter manometer som viser vaacum på filteret så ser du når det begynner å bli tett. Skiftintervall for filter kan jo være mange år- neste dieselfylling. Den "årlige" byttingen av filter gir falsk trygghet, og kan være helt unødvendig..

Link to post

Grei påminnelse om at det kan være lurt å drenere tanken litt iblant. Dette er vel sånne  asfaltutskillinger som amn får med dieselen iblant. Jeg har ikke mannhull i tanken, og den ligger så vanskelig til at det heller ikke er lett å lage. Men jeg har et lite jur under med avtapping, som jeg ikke har sjekket på lenge. Får ta en sjekk en dag med fint vær. Og så får det bli skifte av grovfilter til våren, har en mistanke om at jeg glemte det i fjor;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Martine29 skrev 2 minutter siden:

Kanskje vel så viktig som å montere alskens duppeditter med overvåking og alarmer og fjernstyrte varmere.

 

Helt enig! 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Gummihansker og skrubb erstatter nok mange dubeditter. Og mange av disse varselsystemene sier fra når det allerede er for seint. Derfor har jeg bygget mitt overmåte intrikate system. For én dieselfylling kan være nok til å blokkere tilførselen.

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

For én dieselfylling kan være nok til å blokkere tilførselen.

Enig i den erfaringen.

Har et enkelt gratis system fylle på SB tanker kjører på BB  og motsatt.

Pleier å fylle var ankomst og bunn drenere dagen etter. 

 

Har montert  to av disse og to bilhorn  som sier i fra hvis det kommer u-ønsket veske i skutebunn  en forut og en i  maskinrommet.

Den forut har  varslet noen gange som dregg luka av tre har drevet av  i  litt kraftig mot sjøl og brønn fra ankerkasse  blir full av sjøvann.

Og den i maskin  når lyddemperen  sprakk.

image.png.b1e17c103326ea1be4fa91d8b9d8f956.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Martine29 skrev for 20 timer siden:

Da var det tid for å bytte til et skikkelig forfilter.

 

Hater å være en gledesdreper, men når båtfolk snakker om å bytte til "et skikkelig forfilter" mener man gjerne å bytte _fra_ den typen du har bilde av, og _til_ en Separ eller Racor type...

Link to post

Når jeg nå skal montere "ny" motor vil jeg også montere Racor filter. Da blir det i prinsippet polering av dieselen, da motoren pumper en god del diesel rundt per time. (Tur/retur)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Denne tråden virker å være ganske relevant. Det opprinnelige filteret i min båt har funka i mange år. Tette filter oppstår oftest i slingrete sjø og da bør det være enkelt å bytte dette. På det avbildede bedritne filteret var det også en vannutskillerkopp i plast, noe som vel også er uheldig i motorrom eller ikke godkjent. Ikke bare bare å skru av dette med hender fulle av diesel. Så for meg ble det forbedring med det Mahle filteret. Klart det enklere med et dobbelt sett og bedre. Når alarmer går er det nok for seint, så for meg blir det fremover å bytte to ganger i året. God helg til alle sammen. 

20200919_191645.jpg

Link to post

:smiley:

Martine29 skrev On 17.2.2021 at 9.08:

Da var det tid for å bytte til et skikkelig forfilter. Takker for gode kommentarer. Dette forumet oser av kompetanse.

16135492771097913501235016831148.jpg

Dette filteret ligner til forveksling det som min yanmar ble levert med på motoren, med drenering og vannalarm. Sikkert ikke det samme men måtte jo få det ut. 

Edited by M/S AIOLOS (see edit history)
Link to post
Martine29 skrev for 3 timer siden:

Tette filter oppstår oftest i slingrete sjø og da bør det være enkelt å bytte dette.

 

Det stemmer, men årsaken er da at tanken(e) ikke er rene. Kjekt å ha filter som er enkelt å bytte, men vedlikeholdsinnsatsen bør heller rettes mot å rengjøre tankene og deretter ha rutiner for å oppdage urenheter og rengjøre tank før det kommer i filteret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Helt enig med Brigg. Som jeg nevner tidligere i tråden så skal tankene renses til våren. Viktigere det enn å bruke timer på å blankpolere en propell. Men som flere her sier så kan drivstoffkvaliteten være så ymse. Forresten så var prisen 10.49 på Knarren forrige fredag. 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...