Martine29 Posted February 13, 2021 Share Posted February 13, 2021 Sølvklumpen frå 93 har gått prikkfritt i 10 år i mitt eie. Byttet filter hver vår. Igår kjørte jeg fra Frøya i sørvest kuling og plutselig begynte motoren å hoste på 3000 omdreininger. Jeg la den på 2500 og etter rulling i 3 timer kom jeg meg heim. Nesten utrolig at dette gikk så bra når vi ser på filteret. Sjølivet er en risikosport, så nå er det vel bare å ta av mannlokket å rense tanken. Go helg folkens. Quote Link to post
Mix Posted February 13, 2021 Share Posted February 13, 2021 Bytt til ett skikkelig forfilter så har du ihvertfall sjanse til å se dritten før det er for sent. Quote Link to post
Roger jo Posted February 13, 2021 Share Posted February 13, 2021 Dette er gammel moro. Vær mer nøye på hvo du kjøper Diesel. Få laget bunndrenering i samme slengen med rengjøringen av tanken, da kan en drenere ut vannet en kjøper. Sjekk at fylle lokket er tett, så vann ikke kommer inn der . Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Posted February 13, 2021 Share Posted February 13, 2021 Velkommen til klubben. Les 'Byggingen av Hulda'. Quote Link to post
oberst1 Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 ...i det minste et kvalitetsfilter du hadde der. Quote Link to post
hanto1 Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Monter manometer som viser vaacum på filteret så ser du når det begynner å bli tett. Skiftintervall for filter kan jo være mange år- neste dieselfylling. Den "årlige" byttingen av filter gir falsk trygghet, og kan være helt unødvendig.. Quote Link to post
Ida Marie III Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Sensoren på yanmar sine diesel filtre..indikerer de bare vann.. eller at de er tett også..? Uansett vil vel et forfilter i forkant av finfilteret avsløre forholdene... Quote Link to post
Martine29 Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 Takker for tips. Her dreier saken seg om grovfilter med vannutskiller Quote Link to post
index Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Grei påminnelse om at det kan være lurt å drenere tanken litt iblant. Dette er vel sånne asfaltutskillinger som amn får med dieselen iblant. Jeg har ikke mannhull i tanken, og den ligger så vanskelig til at det heller ikke er lett å lage. Men jeg har et lite jur under med avtapping, som jeg ikke har sjekket på lenge. Får ta en sjekk en dag med fint vær. Og så får det bli skifte av grovfilter til våren, har en mistanke om at jeg glemte det i fjor;-) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 Javisst, dette er viktige gjøremål. Kanskje vel så viktig som å montere alskens duppeditter med overvåking og alarmer og fjernstyrte varmere...synes nå jeg da. Quote Link to post
index Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Martine29 skrev 2 minutter siden: Kanskje vel så viktig som å montere alskens duppeditter med overvåking og alarmer og fjernstyrte varmere. Helt enig! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Gummihansker og skrubb erstatter nok mange dubeditter. Og mange av disse varselsystemene sier fra når det allerede er for seint. Derfor har jeg bygget mitt overmåte intrikate system. For én dieselfylling kan være nok til å blokkere tilførselen. Quote Link to post
Roger jo Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Hulda skrev 1 time siden: For én dieselfylling kan være nok til å blokkere tilførselen. Enig i den erfaringen. Har et enkelt gratis system fylle på SB tanker kjører på BB og motsatt. Pleier å fylle var ankomst og bunn drenere dagen etter. Har montert to av disse og to bilhorn som sier i fra hvis det kommer u-ønsket veske i skutebunn en forut og en i maskinrommet. Den forut har varslet noen gange som dregg luka av tre har drevet av i litt kraftig mot sjøl og brønn fra ankerkasse blir full av sjøvann. Og den i maskin når lyddemperen sprakk. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Martine29 Posted February 17, 2021 Author Share Posted February 17, 2021 Da var det tid for å bytte til et skikkelig forfilter. Takker for gode kommentarer. Dette forumet oser av kompetanse. Quote Link to post
X10an Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Martine29 skrev for 20 timer siden: Da var det tid for å bytte til et skikkelig forfilter. Hater å være en gledesdreper, men når båtfolk snakker om å bytte til "et skikkelig forfilter" mener man gjerne å bytte _fra_ den typen du har bilde av, og _til_ en Separ eller Racor type... Quote Link to post
Martine29 Posted February 18, 2021 Author Share Posted February 18, 2021 Beklager feilformuleringen...mente egentlig ....byttet til et litt bedre forfilter og som forenkler bytte av filter. Skal skjerpe meg. Ha en fin dag. Quote Link to post
Marwin Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Etter et motorstopp på Hustadvika (med annen båt) pga tett filter, monterte jeg dobbelt filter med vender på egen Viknes.... (Dessuten ha Viknes egen sump på tanken for drenering.) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
oberst1 Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Klart det er forskjell på filtre, men hovedpoenget er å være flink med ettersyn som forebygger Quote Link to post
Hulda Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Det er jeg helt enig i. Hulda fikk tanken full av dritt på Hönö-Klova og kom helt til Rudkøbing før det var stopp. Skulle hatt litt ettersyn underveis. Var tross alt innom Stubbekøbing på veien. Quote Link to post
Swingswong Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Er noe dritt at man ikke kan levere ordentlig diesel. Er det noen som bruker sirkulasjonsfilter i tanken? Har sett større båter polerer diesel ombord. Quote Link to post
Grand Banks jr Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Når jeg nå skal montere "ny" motor vil jeg også montere Racor filter. Da blir det i prinsippet polering av dieselen, da motoren pumper en god del diesel rundt per time. (Tur/retur) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Martine29 Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 Denne tråden virker å være ganske relevant. Det opprinnelige filteret i min båt har funka i mange år. Tette filter oppstår oftest i slingrete sjø og da bør det være enkelt å bytte dette. På det avbildede bedritne filteret var det også en vannutskillerkopp i plast, noe som vel også er uheldig i motorrom eller ikke godkjent. Ikke bare bare å skru av dette med hender fulle av diesel. Så for meg ble det forbedring med det Mahle filteret. Klart det enklere med et dobbelt sett og bedre. Når alarmer går er det nok for seint, så for meg blir det fremover å bytte to ganger i året. God helg til alle sammen. Quote Link to post
M/S AIOLOS Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 (edited) Martine29 skrev On 17.2.2021 at 9.08: Da var det tid for å bytte til et skikkelig forfilter. Takker for gode kommentarer. Dette forumet oser av kompetanse. Dette filteret ligner til forveksling det som min yanmar ble levert med på motoren, med drenering og vannalarm. Sikkert ikke det samme men måtte jo få det ut. Edited February 19, 2021 by M/S AIOLOS (see edit history) Quote Link to post
Brigg Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Martine29 skrev for 3 timer siden: Tette filter oppstår oftest i slingrete sjø og da bør det være enkelt å bytte dette. Det stemmer, men årsaken er da at tanken(e) ikke er rene. Kjekt å ha filter som er enkelt å bytte, men vedlikeholdsinnsatsen bør heller rettes mot å rengjøre tankene og deretter ha rutiner for å oppdage urenheter og rengjøre tank før det kommer i filteret. Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Martine29 Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 Helt enig med Brigg. Som jeg nevner tidligere i tråden så skal tankene renses til våren. Viktigere det enn å bruke timer på å blankpolere en propell. Men som flere her sier så kan drivstoffkvaliteten være så ymse. Forresten så var prisen 10.49 på Knarren forrige fredag. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.