Jump to content

Møkkete dieselfilter Yanmar 4lh dte

Martine29

Recommended Posts

Martine29 skrev for 9 timer siden:

Når alarmer går er det nok for seint, så for meg blir det fremover å bytte to ganger i året.

Høres ut som du heller burde rense tankene...   Kan fint kjøre fleire sesonger på samme filter vist tank og bunkers er ivaretatt. Og det er langt viktigare enn rutinebytting av filter. 

Forøvrig enig med tidligere innlegg at separ eller racor med separator er førstevalg av filter. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Martine29 skrev 46 minutter siden:

hvor ofte renser vi tankene på båtene våre, og gjøres dette rutinemessig.

Jeg tapper av noen liter av hver tank to ganger i året, eventuell vann og/eller skitt vil avdekkes da. Har tappekran på laveste punkt på tankene. 

Har så langt aldri funnet noe annet enn ren diesel. Har kanskje vært heldig, bank i bordet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Altså, når det gjelder filtrering av diesel på båt så finnes det to grupper båtfolk. De som har opplevd dieselhavari i skikkelig sjø, og de som ikke har opplevd dette under slike omstendigheter. Dieselhavari i bare "litt bølger" er noe annet og kan ikke sammenliknes. Hvilken gruppe jeg selv tilhører er irrelevant, og ikke noe jeg ønsker å rippe unødig opp i.

Det er stor synd å tro at diesel, under normale omstendigheter, poleres av å rotere rundt i tur og retursystemet. Til en viss grad stemmer selvfølgelig dette, samt at det avhenger voldsomt av tankens konstruksjon og sugerørets montering. Det store problemet er uansett at urenheter som enten flyter eller synker ikke kommer inn i dette kretsløpet. Ikke før det begynner å bli litt sjø og dieselen i tanken begynner å skvulpe rundt. Det er først da man kan begynne å snakke om en skikkelig polering av tankens innhold. Dessverre passer det alltid ekstra dårlig med tett filter i slike situasjoner.

Skal forsøke å forklare litt om hvordan en slik situasjon kan utvikle seg:

Først og fremst starter det med at man tror man har rene og fine tanker fordi dieselfilterene alltid er rene og pene, ikke har man noe grunnlag for å være skeptisk til dieselkvaliteten ved de siste par fyllingene heller. Det er meld litt dårlig vær, men båtturen skal avsluttes og man kan ikke nødvendigvis vente på strøkent vær for hver transportetappe. Alt virker fin og greit, kvinnfolket er forsiktig advart mot "noe tendenser til sjø" og man tenker at dette skal være over på et par tre timer. Det er mye sjø, men det er relativt uproblematisk, så lenge man har kvinnfolket ved sin side og hun jevnlig får forsikringer om at dette er helt trygt, at båten tåler mye mer sjø og at hun hele tiden kan følge med på horisonten. Det vil si, horisonten synes ikke veldig godt på grunn av bølgehøyden, men så lenge hun kan se ut vinduer blir hun ikke uggen i magen og forholder seg relativt rolig. Noen av de største bølgene forsøker man å styre imot, men i og med at man faktisk skal en viss himmelretning medfører dette at de aller fleste bølgene ikke kan pareres optimalt.

Etter et par timer begynner turtallet å synke. Man innser at dette kan være en smule problematisk, men det stabiliserer seg linn men noe lavere turtall og effektuttak. Forsøker på dette stadiet fremdeles å holde dette hemmelig for medpassasjerer som uansett ikke kan gjøre noe for å løse situasjonen. Båten fortsetter å rulle i bølgene. Noen ganger går motoren bedre, og man forsøker litt diskret å zoome rundt på plotteren for å sjekke om det finnes muligheter for nødhavn med en eller annen form for le for sjøen, fremdeles uten å varsle sine nærmeste. Lykkelig og uvitende er beste tilstanden til mannskapet på nåværende tidspunkt. Nummeret til en eller annen redningstjeneste er greit å finne frem på dette stadiet.

Vel, det går som det går, og etter en stund stopper motoren helt. Heldigvis starter den igjen etter noen få minutter, da man forsøker å starte en siste gang etter å ha funnet frem noe verktøy og et nytt dieselfilter, samtidig som man forbereder seg mentalt på jobben det er å skifte dette. Det er ikke nødvendigvis sikkert at det er dieselfilteret som er problemet, men det er uansett det eneste problemet som kan løses under slike forhold. Det er i denne sammenheng viktig å få med seg at det første som skjer når motoren stanser er at båten legger seg sidelengs i bølgene og man har selvfølgelig ingen mulighet til å styre imot dette. Vel, motoren går på lav effekt en stund til, men alle blir stresset når skipperen viser tegn på usikkerhet, og stemningen synker mange hakk. Det krenger mer og mer, og neste gang motoren stopper vet skipperen hva som må gjøres. Kvinnfolket må hives inn i salongen og gulvet må rives opp for å komme til motoren og filteret. Arbeidsforholdene er vanskelig å beskrive, men la oss forsiktig si at de ikke er i nærheten av å være optimale. Båten legger seg umiddelbart sidelengs, men madamen begynner ikke å brekke seg før flere minutter senere der hun er steng inne i byssa uten utsyn som kunne holdt balansenerven rolig. Det er på dette stadiet man er villig til å gi nesten hva som helst for et skikkelig Racor filter, men det har man selvfølgelig ikke på denne båten. Etter omsider å ha fått til å løsne "twist-on" filteret ved å slå et skrujern mellom i mangel på filtertang, får man etter mye om og men skiftet filter. Massivt dieselsøl på klær, hender og i motorrommet er betydningsløst under disse omstendigheter, og derfor nevner jeg det heller ikke med et eneste ord. Motoren starter selvfølgelig ikke da den nå er full av luft. Jenta spyr og er fullstendig ute av stand til å finne frem en fastnøkkel for å lette på trykket på dysene. Hun er faktisk fullstendig ute av stand til å gjøre annet enn å lage lyd. Heldigvis er startbatteriet bra slik at man kan kinne en stund på starteren, men det å lufte og vri på tenningsnøkkelen samtidig er ikke alltid like enkelt. Det er vanskelig å forklare hvor ekstremt mye vanskeligere arbeidsforholdene blir av bølgene på utsiden og stemningen på innsiden, men om operasjonen drøyer i tid kan det være lurt å hive ut dreggen med 20-30 meter line og håpe dette fester seg på bunn før man driver inn i skjæra på babord side.

Fordelen med å ha vært med på noe slikt er uansett at man etter dette forholder seg på en måte som gjør at dette aldri vil skje igjen. Man lærer nemlig mye av slike opplevelser. Med et Racorfilter med gjennomsiktig bolle ville det uansett vært raskt og lett å inspisere filteret underveis. Operasjonen med å skifte filteret ville også gjort livet enklere i en slik situasjon. Tenk å bare kunne etterfylle litt diesel fra en halvlitersflaske, eller ved å vri på noen ventiler, istedenfor å måtte lufte på dysene. Og ha nå gjennomsiktig bolle på Racoren. Det har sikkert vært krav til metallbolle eller slikt blekkboks-ræl på undersiden av Racoren på noen fartøy i næring, men dette er bare tull på en fritidsbåt. Om det først er så mye fyr i motorrommet på båten slik at plastbollen smelter, vil dette være et av dine mindre problemer på dette tidspunktet. Da er det hundre ganger bedre å kunne sjekke vann og partikkelansamling ved et kjapt øyekast gjennom et klart og uskjermet filter.

Redigert av X10an (see edit history)

Bra innlegg @X10an. Har ikke vært i den situasjonen, men har ikke problemer med å se det for meg. Tror de fleste kunne ha godt av å stoppe fremdriften i middels vær for å kjenne litt på følelsen.

Det ideelle ville være å ha egen tank/dag tank som kun ble fyllt gjennom filter. Har ikke den muligheten, så er i ferd med å montere Racor 900 til motor, og planlegger pumpe og Racor kopi for sirkulering mellom tanker utenom motorkrets. Et Racor Fg 500/900 bytter du filter på 2min, uten verktøy, med reservefilter lett tilgjengelig.

I tillegg bør man ha et godt drivanker. 

Ikkje nødvendig å ta det ille opp 

Martine29 skrev 1 time siden:

Lett å sitte i sofaen og synse

Det er aldeles bra illustrert  

X10an skrev for 2 timer siden:

Altså, når det gjelder filtrering av diesel på båt så finnes det to grupper båtfolk. De som har opplevd dieselhavari i skikkelig sjø, og de som ikke har opplevd dette under slike omstendigheter. Dieselhavari i bare "litt bølger" er noe annet og kan ikke sammenliknes

Eg er sjeldenutpå ? men har fleire erfaringer som gjer at de to båtene vi har hatt fekk racor, og denne båten vi har nå har også duplex-løsning (2 filtere slik at man bare vender kraner for å aktivere reint filter)    Eg har slept litt havariaster, nok til at eg kunne ha skrive fleire avsnitt om diesel, sjøsyke, knuste løsøre og havarerte båtdrømmer.   

Racor duplex er egentlig billig vs tillitsknekken, og "vi skal ikkje på båttur nei" 

Men om man har god kontroll på tankvask/inspeksjon og drenering, så er enkle filter greit. 

Skrevet i sofaen.  Sjeselong 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Martine29 skrev for 2 timer siden:

Da passer det å avslutte tråden med et dårlig bilde fra innsiden av en tank. Her var det Ikke rent. Så nå er det resten igjæn... god søndag. 

Må ikke avslutte tråden nå, er jo nå morroa begynner med hvordan du går frem osv.

Om det er noe «trøst» er dette førbildet fra tanksjauen min i fjor: 

62352A93-F989-4AE0-A89C-1E0890E9D2DB.jpeg.e4677d9155b9358baf854a346bc268c8.jpeg

Redigert av jørn (see edit history)

Fikk tømt tanken med å kople slange på drenering. Å så vet jeg sannelig ikke hva som er smartest. Kanskje stjele noen håndklær fra sjefen, men kommer ikke til bak skvalpeskott. Tenkte å tørke så godt som mulig, fylle på noen liter fuel, tømme, fylle, tømme. Men regner med at ting blir bedre. Uansett så var det på tide. Og så blir det å rense andre tanken også.. Herlig med båtliv dere. 

Håper at jeg slipper det da. Nå får det bare skure og gå til ene tanken begynner å lekke og stenge den ned, og vente til den neste begynner å lekke. Håper det går noen år, og da er det vel mer eller mindre fysisk slutt på slike yogaøvelser uansett tenker jeg... Uansett gledes det til sommeren kommer, og med et lite håp om at kapteinen heller får begynne å lekke istedet for tankene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...