Jump to content

Jobbe med ræva først...


Piruto

Recommended Posts

Fyttirakkern nå er jeg drittlei!!!!

Brukte 6 timer på å slipe ned lakken på båten på lørdag,

hvorpå den i dag etter vasking med Lynol var klar for å lakkere.

Jeg ble anbefalt å bruke Jotun 2 komponent Hard Top og ei skumgummirulle da denne ikke lager luftbobler.

Startet oppe på dekket og alt så fryktelig fint ut. Fortsatte på skutesida med samme resultat.

Men da jeg ved en tilfeldighet kastet et blikk på dekket så jeg at det var dannet små bobler som hadde sprukket og at resultatet var enda verre enn da jeg slipte ned den gamle lakken!!!

Før lakkeringen slipte jeg med 120 papir for å få vekk alle de gamle porene og avsluttet med 400 papir, skylte med ferskvann og vasket hele dritten med Lynol til slutt.

HVA HAR JEG GJORT FOR Å FORTJENE DETTE!!!!!!! :seeya::rolleyes::wink:

 

Er åpen for alle forslag....

 

Mvh. Roger

Link to post
Share on other sites

Først lurer jeg på om det er treverk du har lakkert, isåfall ville jeg oljet først. Men jeg regner det er plast du har lakkert siden du bruker 2komp. Har du stått i solsteiken kan dette være årsaken, jeg gjorde samme på hyttetaket på ei sjekte jeg hadde. Resultatet etter 1. strøk så helt for j**lig ut-mere bobler enn hvitmaling(2 komp). Etter en del "flatpussing" av boblene dagen etter og nytt strøk oppå så det normalt ut igjen........

Link to post
Share on other sites

Hmmm.

 

Kan dette være grunnen. 2 komp lakk kan ikke brukes på gammel 1 komp lakk. Det går bare ikke. Er det tilfelle bruk international 1 komp TOPPLAKK som gir et meget bra resultat og er lett å påføre. For å sjekke om det er 1 eller 2 komp fra før, fukt en fille med tynner nr ? (kan ikke huske vilket nummer i farten var det nr 10?) og la den ligge noen timer. Er gammel lakk blitt bløt eller har reagert er det 1 komp fra før. (plast båter)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har gjort alt etter boka med tanke på å stå i skyggen og alt det der. Lå å fantaserte i natt (fikk jo selfølgelig ikke sove etter dagens nederlag..) om å kanskje slipe bort "kraterene" med 1200 papir for så å rubbe og polere det opp igjen.

Som Maraton foreslår har jeg alt brukt tynner for å finne ut om det var 1 eller 2 komp. maling fra før. Så den gamle lakken er i alle fall 2 komp. Under den gamle lakken kan jeg ikke med min beste vilje finne annet enn orginallakk og den håper jeg for all del er 2 komp. Så jeg tror koking er ute av bildet.

Båten er en Fjord 21 fra 1972.

Link to post
Share on other sites

:cheers:Fikk et tips av en lakkerer for et par år siden.Bruk vanlig bengalakk påfør med rull for lakk(korthåret)tynn lakken med litt witesprit og stå ikke i sola.Lakken kan påføres helt ned til 5 grader pluss .Fikk blandet riktig farge og brukte det på dekket.resultatet ble meget bra og lakken sitter og er slitesterk.  

Link to post
Share on other sites

Du er ikke mere uheldig enn naboen min.For 2 år siden lakket han båten sin 5 ganger.

Hver eneste gang så begynte det å regne eller kveldsdoggen gjorde livet surt for ham.

Til å være en anstendig og kristen mann slo han rundt seg fæle ukvemsord og båten gikk

på vannet ikke helt pen. :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Lakkerte båten min på denne måten for noen år siden. Brukte en 2. komponent lakk fra Hempel.

 

Påførte med skumrulle og dro over med en malerpute (tror det heter det) umiddelbart etterpå for å dra ut luften.  Må kun ta små områder omgangen. Jeg tok max. 1m2 omgangen.

 

Forsøkte først uten malerputen menu ansett hvor forsiktig jeg var kom de luftboblene du har fått hvis jeg ikke brukte malerputen.

 

Med bruk av malerputen ble resultatet meget bra. Selvsagt ikke på nivå med sprøytelakkering, men til min gamle båt var det mer enn bra nok.

 

Malerputen får du kjøpt hos alle maler- eller jernvareforretninger.

 

Måtte også skifte skumrulle ofte, da denne begynte å slippe skum, samt løsne fra festet etter relativt kort tid.

 

 

Mvh.

Espen

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde tilsvarende jobb på min båt for snart 2 år siden. Konklusjon: Det er umulig å rulle et slett resultat uansett. Malerpute eller fordriver (bred flat pensel med tynn bust) er en nødvendighet for å slette lakken og kvitte luftbobler. Vi var to personer til arbeidet, der den ene påførte 2komp i diagonalt mønster med rull, mens den andre brukte fordriver på kryss og tvers. Resultatet ble knall bra! Det var imidlertid svært lett å se at der det kun var rullet ble det ikke bra før fordriveren ble brukt. Hadde jeg vært deg ville jeg mattet ned overflaten igjenn og deretter gått på med et nytt strøk. Få hjelp av en person til, og jobb systematisk med fordriver og rull. Resultatatet blir bare såååååå bra om du får det til.

Når det gjelder grunning og forbehandling, håper jeg at underlaget ditt var slett? Min båt hadde aluminium på dekksflaten. Jeg slipte denne helt blank, grunnet med syregrunning for maksimalt heft, (etter å ha avfettet med uante mengder tynner og minst en halv sekk filler), fortsatte med 2komp epoxy med aluminiumspigmenter, slipte, og deretter brukte 2 strøk 2komp polyurethane lakk. Resultatet ble suuuuupert, men jeg er glad jeg kunne trene påføringsteknikken på grunningen og første strøket før topp-strøket skulle legges.

Forresten ble jeg av en tidligere malingskonsulent fra Jotun frarådet å bruke skumgummirulle. Riktig nok gav disse det beste resultatet, men noen 2komp produkter hadde en tendens til å løse opp bindemidlene som var benyttet i skumgummien. Dersom dette hendte kunne det gi store problemer. Han anbefalte vanlig kort-håret rulle og fordriver. Som sagt som gjort.

 

Lykke til uansett

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...