Jump to content

Prisnivå og erfaring med brukt Askeladden C75 Criuser

andwu

Recommended Posts

Jeg er førstegangskjøper og vurderer Askeladden C75 Cruiser. Hva er deres erfaringer med den? Og hva er et realistisk prisnivå på et brukt eksemplar fra 2015-2017? På finn ligger det f.eks. en 2016-modell ute til kr. 770 000 (300 hk mercruiser og topline pakke). Høres det dyrt, billig eller passe ut sammenlignet med hva hva de vanligvis går for? På forhånd tusen takk for svar.

• 2 uker senere...

C75 er forgjengeren til C76.

Layout og størrelse er det samme men C76 har fått med seg det såkalte TSI skroget, og 120kg lettere vekt. (i følge Askeladden)

C75 er derfor mer tungsolgt, og krever mer motor, men kan med 120kg mer vekt oppleves bedre i sjøen.

Prisdifferansen til C76 bør derfor være betydelig fordelaktig, fordi den blir betydelig også når du skal selge igjen.

Da kan det være et godt kjøp.

PS: Jeg har ikke prøvd noen av dem.

Redigert av Havarita (see edit history)
Havarita skrev for 7 timer siden:

C75 er forgjengeren til C76.

Layout og størrelse er det samme men C76 har fått med seg det såkalte TSI skroget, og 120kg lettere vekt. (i følge Askeladden)

C75 er derfor mer tungsolgt, og krever mer motor, men kan med 120kg mer vekt oppleves bedre i sjøen.

Prisdifferansen til C76 bør derfor være betydelig fordelaktig, fordi den blir betydelig også når du skal selge igjen.

Da kan det være et godt kjøp.

PS: Jeg har ikke prøvd noen av dem.

Askeladden i Os gjorde en test mellom begge disse båtene samtidig på sjøen. C76 gikk betydelig bedre, både på fart og komfort, i forhold til C76. C75 måtte gi seg på fart mye tidligere, så med TSI skroget er den bedre på alle mulige måter ?

Kalle Well skrev 6 minutter siden:

skeladden i Os gjorde en test mellom begge disse båtene samtidig på sjøen. C76 gikk betydelig bedre, både på fart og komfort, i forhold til C76. C75 måtte gi seg på fart mye tidligere, så med TSI skroget er den bedre på alle mulige måter ?

Hvor mye er mye tidligere, jeg hadde en C75 med 300hk, den gjorde 44-45 knop og oppførte seg helt eksemplarisk.

Det som er greia her er vel hvor mye mere en må betale for en 76 kontra en 75, vist det dreier seg om mye penger så er det vel ikke verd det. Er svert skjelden en kjører i slike hastigheter og har du tenkt og ta med deg kona og barn så er det min erfaring at slike hastigheter er helt utelukket.

når det gjeller interiøret så er de jo helt like invendig bortsett fra fargevalget og stoff på puter og dørk.

noen har det mørke belegget på dørken, det blir fryktelig varmt og trø på når det kommer i sola, du brenner deg under bena.

Lunde14 skrev On 25.2.2021 at 20.29:

Hvor mye er mye tidligere, jeg hadde en C75 med 300hk, den gjorde 44-45 knop og oppførte seg helt eksemplarisk.

Det som er greia her er vel hvor mye mere en må betale for en 76 kontra en 75, vist det dreier seg om mye penger så er det vel ikke verd det. Er svert skjelden en kjører i slike hastigheter og har du tenkt og ta med deg kona og barn så er det min erfaring at slike hastigheter er helt utelukket.

når det gjeller interiøret så er de jo helt like invendig bortsett fra fargevalget og stoff på puter og dørk.

noen har det mørke belegget på dørken, det blir fryktelig varmt og trø på når det kommer i sola, du brenner deg under bena.

Kjenner flere av de som jobber der, og de sa det var vesentlig forskjell på disse to. Både hvordan de tok sjøen, og hvordan komforten var. C76 var greit overlegen. C76 har også fått Nirox trekk, det er et godt steg opp for C75. C75 har heller ikke Zipwake. Flaps og alle justeringer underveis må taes manuelt, mye enklere med C76 der. Rattet er også annerledes, selvfølgelig hele bunnen også. Er litt forskjeller generelt over alt på disse to. Har hatt min 300 hk i nesten 50 knop ?

Hei! Har C75, ingen erfaring med C76. Hvis du har spesifikke spørsmål, så fyr løs. Mine to favoritt upgrades på C75: Mente Marine kontrollpanel for trimflaps (gjør roll og pitch auto) samt Webasto varmer. Vi har 250hk på båten, gjør ca 40 knop. Bruker båten til "alt", dvs. tur, overnatting, vannsport osv,

Kom fra Yamarin, og ble overrasket over hvor mye bedre Askeladden var kvalitetsmessig.

Redigert av hawthorne (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...