Saltos Startet 15.Februar.2021 Del på Facebook Startet 15.Februar.2021 Hei dere Ja, har som prosjekt å installere et fryseskap på skuta. Har tenkt mye rundt å bygge selv, vs kjøpe noe ferdig. Har også vært innom frysebokser. Etter mye tankevirksomhet så har jeg landet på et vanlig fryseskap som kan monteres pent inn i en nisje i skottet. Jeg ser at isotherm har 24volt fryseskap som kan benyttes. Ser at den norske importøren ikke lagerfører dette fryseskapet, så da må det nesten bestilles. Men ser at Cruise 63 Classic Deep Freezer ligger på cirka 10.000,- NOK på West Marine sine nettsider som en pekepinn. Så ser jeg samtidig at Elkjøp har et 60 liter 220 volt fryseskap til 1.495,- Jeg har en solid batteribank og 3000Watt Victron inverter ombord. Er det noen som har innvendinger eller tanker mot konklusjonen å gå for Elkjøp sitt? Er det noen spesielle deler eller kvalitet som tilsier en pris som er 7 ganger så høy på isotherm sin jamfør et husholdningsfryseskap? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Følger denne. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Ingen god fasit her, det kommer jo an på bruksmønster og hva slags opplegg du har for lading. Du skriver ingenting om hvor stor båten er, og hva slags elektrisk opplegg du har ellers. Har du stor nok batteribank og inverteren likevel står på for å forsyne andre 220V-laster ombord for vanlig bruk så kan du jo like gjerne kjøpe det 220V-skapet, og så heller utvide batteribanken litt for å kompensere om det viser seg at det blir snaut, gitt at du har plass til flere batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 (redigert) Jeg ble også overrasket når jeg tittet på hva et nytt 85-liters kjøleskap som erstatter det jeg har i dag koster. Har jo kjøpt flere av disse opp igjenneom, og mener sist det kostet 5990,- I dag koster det ikke under 9590,- Hva skjedde liksom.. https://seatronic.no/kjol-og-kok/kjoleskap-og-kjolebokser/kjoleskap/isotherm-kjoleskap-85l Redigert 15.Februar.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Batteriet er 400Amp/h 24v. Lades med solceller, vindmølle og 80amp alternator. Har blysyre batterier nå, men i løpet av 5 års tid vil jeg bytte til Lithium. Nedsiden er som blir nevnt at man er nødt til å ha inverteren på. Men hvis man ser for seg å bytte ut andre type apparater med 220 volt etterhvert som de må erstattes, så ender man kanskje opp der uansett? Har hatt mye hjemmekontor ombord, og da har jeg jo kjørt inverter for å lade PC osv. På solrike dager så var jo batteriet toppladet, selv etter en arbeidsøkt. Men hvordan vil det være å ha inverter påslått hele døgnet? Hva som har skjedd er kronekursen. Siden 2012 så krone gått fra rundt 5,5 på dollarn, til en topp på nesten 12 kroner mars 2020, men er nå nede igjen i 8,50. Så det er nok etterdønninger/treghet etter det vi ser utslag i, på importerte varer. En ting som jeg tenkte kunne være dumt med å ha 220 volt påskrudd var risiko for støt osv, særlig i kontakt med vann. Men etter å ha lest ulike innlegg på Båtforumet så forstår jeg at det ikke er noe relevant problem i denne forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Hva med denne til 5999,- ? https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolebokser/kjolebokser/fryse-kjoleboks-001582/ Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 navid skrev 2 minutter siden: Hva med denne til 5999,- ? https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolebokser/kjolebokser/fryse-kjoleboks-001582/ Fryseboks passer ikke desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Vi var plutselig i beita da kjøleboksen konket for noen år siden. Kjøpe 220 V kjøleskap til kr. 900. Funket til vårt beov. Skapet havnet på hytten etter at det ble erstattet med en Alpicool. Det er jo slik at dingsen behøver ikke å gå kontinuerlig. For oss holdt det med landstrøm om aggregat. Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Hulda skrev 30 minutter siden: Vi var plutselig i beita da kjøleboksen konket for noen år siden. Kjøpe 220 V kjøleskap til kr. 900. Funket til vårt beov. Skapet havnet på hytten etter at det ble erstattet med en Alpicool. Godt poeng det også. Man gifter seg ikke med dingsen. Når et husholdningsfryseskap er så rimelig som det er så kan man kjøpe det, for så å ha det i en sesong eller to og eventuelt bytte til et marineskap dersom opplegget rundt husholdningsfryseskapet ikke fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Kjøp Elkjøp sitt, prisen på kjøleskap/frys i båt har eksplodert siste 5åra. Kjøpte nylig nytt 220v 125liter kjøleskap på Power til 1700kr på tilbud. Nytt 130liters skap 12/24v koster 14-17 000kr.. Jeg har invertert på 2000w, har alltid 220v i stikk i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 For et par år siden byttet jeg ut kjøleskapet i båten, 85 liter. Ble litt overrasket at dette var et 220 V skap som hadde en omformer, 12 - 220 V originalt innebygget. Forbruket på dette lå på ca 6 amp mot 4 amp på det nye, som var et rent 12 v skap Så hvis en regner 50 % drift så blir det ikke så gale hvis en ikke ligger dagevis uten landstrøm eller motordrift. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Hva er det på selve kjøleskapet som drives av 220v? Er det kun kompressoren? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 På mitt var det kompressoren og lyset, men det er jo alt som bruker strøm. Ser på et stort kjøleskap vi har i garasjen, 385 liter, trekker 160 w/220V på maks. Skal ikke store omformeren fra 12 V, for å drive et skap. Fryseboksene trekker gjerne mere. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 En kan jo være oppmerksom på at en del 230v kompressorer har ganske stor startstrøm. En inverter må være i stand til å handtere denne så ikke kjøp inverter som er bare akkurat stor nokk i forhold til forbruket på skapet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 (redigert) Jeg har et stk 270 liter kjøl/frys 230V i båten. Oppgitt årsforbruk 274 kWh. Fores av Victron 1200W inverter, som innimellom også forer 800W VVB samtidig. 12V/390 Ah batteripakke og 2 x 310W solceller på taket. Steller seg selv fra påske til oktoberish. Burde gå helt fint med en liten kjøleboks på 400 Ah/24V pakke. Flaskehalsen er evt solcelleareal, men ville trodd at årsforbruket på den kjøleboksen er mindre enn skapet mitt - dog mener jeg det er såkalt A++ eller noe sånt men er innebygd med litt laber lufting så sikkert ikke helt optimalt. Red: ser det fryseskapet er oppgitt til 161 kWh/år. Gir jo en pekepinn. Redigert 15.Februar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 (redigert) Installerade för 10 år ett 130 liters Elektrolux TT150-4S kylskåp med 20 liters frysfack. Drivs av min 2000/100/12 Mastervolt Mass Combi och är givetvis inkopplat h24/7 den tiden båten ligger i sjön, dvs april-oktober. Ofta har vi ju landström, men till sjöss och i naturhamnar så blir det ström från batterierna. Drar väl en 5-6 A från batterierna när kompressorn går, dvs något mer än ett Isoterm 85 liters skåp jag hade i tidigare båt. Intermittensfaktor c:a 50% beroende på omgivningstemperaturen. Dvs c:a 50 Ah per dygn. Som Bårdp skriver ovan så får man beakta startströmmen på kompressorn så invertern får inte vara för liten. Skåpet kostade mig då strax under 3000:- och jag ser att man fortfarande kan köpa det för 2500 - 3000 kronor. Det fungerar bra och det går utmärkt att långtidsförvara t ex glass och andra frysta produkter i frysfacket. Eller frysa in nyfångad fisk. Nöjd med denna lösning. Redigert 15.Februar.2021 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Dere som driver 220V kjølekompressorer med strøm fra inverter - leverer inverteren ren sinus eller modifisert sinus ? Mener å ha hørt at elektriske motorer ikke er noe særlig glad i modifisert sinus. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Jeg har en Victron Phoenix 12/1200. Mener den skal være såkalt ‘ren sinus’, mens feks Atlas-serien til Victron er ‘modified sinewave’. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Etter å ha ramlet innom denne tråden kom jeg på at isbåten holdt på å ruinere meg i fjor sommer med tre barn😉 ønsket om fryser og medbrakt is ble stoppet av disse hinsides prisene på 12v og seilbåt med moderat solcelle og batteribank. Ser Elkjøp har en spesifikasjon som angir hvor lenge fryseren holder på kulda ved strømbrudd. Tenker jeg kan koble ut strømmen under seilas, og så koble på i havn. Har en sånn enkel omformer 12 til 220v. Vil det funke sånn ok ved motorkjøring? Ser Elkjøp har en liten Matsui som holder på kulda i 14 timer uten strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 23.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Fikk pris på isoterm skap. 15.000,-. Endte med å kjøpe et 220volt skap på Elkjøp på tilbud til 950,-. Inklusive listverk og beslag så kom prosjektet på under 1.100,-. 15 ganger lavere enn marineskapet. Skal montere på en krok, slik at det ikke åpnes i sjø. Legger ved et par bilder av resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Sjekket 'liten fryser'på Finn.no. Det hagler med alternativer 'gratis mot henting'. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Noen som vil tørre å tippe hvor mye forbruk dette skapet har kontra et marineskap på 85L? Prisforskjellen er formidabel da marineskapet koster 15k og dette 2k. Dog er det 85L vs 66L da dette har kompressoren innebygget. https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-og-fryser/kjoleskap/166629/logik-benkekjoleskap-ltt68x20e-inox Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 (redigert) Kommer an på tapet i inverteren din, normalt ikke så veldig mye. Men for det du sparer kan du jo utvide forbruksbanken med et batteri, så har du til kjøleskap og mer ;) Redigert 23.Februar.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Om energimerkingen stemmer bruker det ca 25 Ah/døgn + tap inverter. Tror merkingen er ut fra en eller annen norm på omgivelsestemperatur og antall åpninger pr dag så i snitt burde en ligge bedre an i båt de dagene en ikke er om bord. Har en mistanke om at båtversjonen er minst like sulten.. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Som Fantino skriver så tror jeg ikke skap designet til båt er noe spesielt bedre, teknologien er jo stort sett den samme. Skapet jeg kjøpte er ikke de mest energieffektive på markede og er oppgitt til ca 26amp pr døgn, det er på 124liter, båtskap på Maritim på 130liter er oppgit til snittforbruk på 1,62amp dvs 40 pr døgn, men dette er visst nok målt i 30graders klima. I virkelig bruk tipper jeg skapet mitt er ganske likt et skap kjøpt for båt + tap i inverter. Vet ikke hvordan kjøleskap blir målt, men som bonus har jeg fått et skap som er vesentlig større enn det jeg har hatt før, selv om antall liter skal være ca like mye. Valgte bort frysedel, det hjelper jo endel. Har to skuffer i tilegg på 24volt som kan fungere som fryser/kjøleskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.