Jump to content

Kjøpe 220v husholdningsfryser, eller 7 ganger så dyr 24v fryser?


Saltos

Recommended Posts

Hei dere


Ja, har som prosjekt å installere et fryseskap på skuta. Har tenkt mye rundt å bygge selv, vs kjøpe noe ferdig. Har også vært innom frysebokser. Etter mye tankevirksomhet så har jeg landet på et vanlig fryseskap som kan monteres pent inn i en nisje i skottet.


Jeg ser at isotherm har 24volt fryseskap som kan benyttes. Ser at den norske importøren ikke lagerfører dette fryseskapet, så da må det nesten bestilles. Men ser at Cruise 63 Classic Deep Freezer ligger på cirka 10.000,- NOK på West Marine sine nettsider som en pekepinn.


Så ser jeg samtidig at Elkjøp har et 60 liter 220 volt fryseskap til 1.495,-


Jeg har en solid batteribank og 3000Watt Victron inverter ombord.


Er det noen som har innvendinger eller tanker mot konklusjonen å gå for Elkjøp sitt? Er det noen spesielle deler eller kvalitet som tilsier en pris som er 7 ganger så høy på isotherm sin jamfør et husholdningsfryseskap?

Link to post

Ingen god fasit her, det kommer jo an på bruksmønster og hva slags opplegg du har for lading. Du skriver ingenting om hvor stor båten er, og hva slags elektrisk opplegg du har ellers.

 

Har du stor nok batteribank og inverteren likevel står på for å forsyne andre 220V-laster ombord for vanlig bruk så kan du jo like gjerne kjøpe det 220V-skapet, og så heller utvide batteribanken litt for å kompensere om det viser seg at det blir snaut, gitt at du har plass til flere batterier.

Link to post

Jeg ble også overrasket når jeg tittet på hva et nytt 85-liters kjøleskap som erstatter det jeg har i dag koster. Har jo kjøpt flere av disse opp igjenneom, og mener sist det kostet 5990,- I dag koster det ikke under 9590,- Hva skjedde liksom..

 

https://seatronic.no/kjol-og-kok/kjoleskap-og-kjolebokser/kjoleskap/isotherm-kjoleskap-85l

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Batteriet er 400Amp/h 24v. Lades med solceller, vindmølle og 80amp alternator. Har blysyre batterier nå, men i løpet av 5 års tid vil jeg bytte til Lithium. Nedsiden er som blir nevnt at man er nødt til å ha inverteren på. Men hvis man ser for seg å bytte ut andre type apparater med 220 volt etterhvert som de må erstattes, så ender man kanskje opp der uansett? Har hatt mye hjemmekontor ombord, og da har jeg jo kjørt inverter for å lade PC osv. På solrike dager så var jo batteriet toppladet, selv etter en arbeidsøkt. Men hvordan vil det være å ha inverter påslått hele døgnet?

 

Hva som har skjedd er kronekursen. Siden 2012 så krone gått fra rundt 5,5 på dollarn, til en topp på nesten 12 kroner mars 2020, men er nå nede igjen i 8,50. Så det er nok etterdønninger/treghet etter det vi ser utslag i, på importerte varer.

 

En ting som jeg tenkte kunne være dumt med å ha 220 volt påskrudd var risiko for støt osv, særlig i kontakt med vann. Men etter å ha lest ulike innlegg på Båtforumet så forstår jeg at det ikke er noe relevant problem i denne forbindelse.

Link to post
Hulda skrev 30 minutter siden:

Vi var plutselig i beita da kjøleboksen konket for noen år siden. Kjøpe 220 V kjøleskap til kr. 900. Funket til vårt beov. Skapet havnet på hytten etter at det ble erstattet med en Alpicool.

 

 

Godt poeng det også. Man gifter seg ikke med dingsen. Når et husholdningsfryseskap er så rimelig som det er så kan man kjøpe det, for så å ha det i en sesong eller to og eventuelt bytte til et marineskap dersom opplegget rundt husholdningsfryseskapet ikke fungerer.

Link to post

For et par år siden byttet jeg ut kjøleskapet i båten, 85 liter.

Ble litt overrasket at dette var et 220 V skap som hadde en omformer, 12  - 220 V originalt innebygget.

Forbruket på dette lå på ca 6 amp mot 4 amp på det nye, som var et rent 12 v skap

Så hvis en regner 50 % drift så blir det ikke så  gale hvis en ikke ligger dagevis uten landstrøm eller motordrift.

 

Link to post

Jeg har et stk 270 liter kjøl/frys 230V i båten. Oppgitt årsforbruk 274 kWh. Fores av Victron 1200W inverter, som innimellom også forer 800W VVB samtidig. 12V/390 Ah batteripakke og 2 x 310W solceller på taket. Steller seg selv fra påske til oktoberish. Burde gå helt fint med en liten kjøleboks på 400 Ah/24V pakke. Flaskehalsen er evt solcelleareal, men ville trodd at årsforbruket på den kjøleboksen er mindre enn skapet mitt - dog mener jeg det er såkalt A++ eller noe sånt men er innebygd med litt laber lufting så sikkert ikke helt optimalt.

 

Red: ser det fryseskapet er oppgitt til 161 kWh/år. Gir jo en pekepinn.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Installerade för 10 år ett 130 liters Elektrolux  TT150-4S  kylskåp med 20 liters frysfack.

 

Drivs av min 2000/100/12 Mastervolt Mass Combi och är givetvis inkopplat h24/7 den tiden båten ligger i sjön, dvs april-oktober.

Ofta har vi ju landström, men till sjöss och i naturhamnar så blir det ström från batterierna.

Drar väl en 5-6 A från batterierna när kompressorn går, dvs något mer än ett Isoterm 85 liters skåp jag hade i tidigare båt. Intermittensfaktor c:a 50% beroende på omgivningstemperaturen. Dvs c:a 50 Ah per dygn.

 

Som Bårdp skriver ovan så får man beakta startströmmen på kompressorn så invertern får inte vara för liten.

 

Skåpet kostade mig då strax under 3000:- och jag ser att man fortfarande kan köpa det för 2500 - 3000 kronor.

Det fungerar bra och det går utmärkt att långtidsförvara t ex glass och andra frysta produkter i frysfacket.

Eller frysa in nyfångad fisk.

 

Nöjd med denna lösning.

 

image.jpeg.0089439de4bed829d7cf800c640f8f2c.jpeg

 

image.jpeg.21e577f4d0d317093d414becfc659ded.jpeg

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Etter å ha ramlet innom denne tråden kom jeg på at isbåten holdt på å ruinere meg i fjor sommer med tre barn😉 ønsket om fryser og medbrakt is ble stoppet av disse hinsides prisene på 12v og seilbåt med moderat solcelle og batteribank.

 

Ser Elkjøp har en spesifikasjon som angir hvor lenge fryseren holder på kulda ved strømbrudd. Tenker jeg kan koble ut strømmen under seilas, og så koble på i havn. Har en sånn enkel omformer 12 til 220v. Vil det funke sånn ok ved motorkjøring? Ser Elkjøp har en liten Matsui som holder på kulda i 14 timer uten strøm. 

Link to post

Som Fantino skriver så tror jeg ikke skap designet til båt er noe spesielt bedre, teknologien er jo stort sett den samme.

Skapet jeg kjøpte er ikke de mest energieffektive på markede og er oppgitt til ca 26amp pr døgn, det er på 124liter, båtskap på Maritim på 130liter er oppgit til snittforbruk på 1,62amp dvs 40 pr døgn, men dette er visst nok målt i 30graders klima.

I virkelig bruk tipper jeg skapet mitt er ganske likt et skap kjøpt for båt  + tap i inverter.

 

Vet ikke hvordan kjøleskap blir målt, men som bonus har jeg fått et skap som er vesentlig større enn det jeg har hatt før, selv om antall liter skal være ca like mye. Valgte bort frysedel, det hjelper jo endel.

Har to skuffer i  tilegg på 24volt som kan fungere som fryser/kjøleskap.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...