Jump to content

Låsebeslag på luke til motor og vinter


estark

Recommended Posts

På luken til rommet som huser min kjekke lille motor ombord er det to stykker beslag som er rimelig vanlige brukt i båter. En oval ring som felles ned i et rundt beslag. På lørdag var planen å inspisere den lille grønne nede i rommet, noe som ikke lot seg gjøre. Vi har hatt en periode med utrolig mye regn (til her i nord å være) og deretter plutselig kaldt (skikkelig frost). Denne kombinasjon har ført til at beslagene har blitt fylt med vann for deretter å fryse til, med det resultat at det var umumlig å åpne luken til motorrommet. Båten min (Nord Star Patrol 24) er betegnet som skikkelig helårsbåt, dette var derfor en detalj som irriterte meg. Uten noe medbragt for å tine opp beslagene, ble det ingen inspeksjon av motoren. Her er et bilde av akterdekket (noe dårlig kontrast):

Bilde

 

Mener at beslaget er av denne typen: Beslag

 

Har noen en lur løsning på hvordan jeg skal unngå at det fryser til i beslaget, slik at jeg får åpnet luken selv om det skulle være ett par minusgrader.

Link to post
Share on other sites

1) Ta en slange med diameter omtrent det samme som ringen i beslaget, kappe til en lengde som tilsvarer omkretsen på ringen, splitte slangen på langs, tre slangen utenpå ringen. Da burde det ikke fryse fast.

 

2) Tape rundt ringen i beslaget med dertil egnet tape slik at ringen bygger litt opp. I verste fall fryser tapen fast, men det bør kunne vippes opp med en skrutrekker eller noe.

 

Vet ikke hvor bra disse alternativene er - muligens vil ringen bygge såpass mye opp at det blir en mulighet for at man sparker borti ringen i tide og utide. Og er hele "søkket" fylt med vann som fryser til, er det vel samme hva man finner på nede i søkket. Da er det kanskje bedre å tenke i retning av å unngå at det fylles opp med vann i søkket.

 

3) Sette en slags paraplypatent over. Usikkert kanskje, da det fremdeles kan renne vann ned som samler seg opp på dekket rundt.

 

Tror jeg holder en knapp på:

 

4) Borre dreneringshull i koppen slik at vann som samler seg der renner ut før det kan fryse til en stor klump. Mot denne løsningene kan man innvende at da vil det kunne dryppe vann på motoren under. For å forbygge dette får man lage en oppsamler i form av en passende gummimuffe eller lignende som settes på under beslaget som leder vannet via en slange enten ut av båten, til kjølen, eller til et oppsamlingskar eller lignende.

 

Det var det jeg klarte å mobilisere av forslag en sen onsdags kveld.

Link to post
Share on other sites

Et forslag til - forutsetter da at problemet er at hele koppen fylles med vann som deretter fryser til en klump.

 

5) Hver gang du går fra båten vipper du ringen opp i stående stilling og stapper en dertil egnet svamp rundt ringen. I verste fall da vil biter av svampen kunne fryse fast, men jeg vil tro det aldri vil kunne bli noen massiv klump av is der med en svamp. Og ringen står jo opp, så luken får du opp. Pirk vekk evt. fastfrosne svampbiter, erstatt med en ny bit svamp, og alt burde være OK neste gang du kommer til båten og vil se etter den grønne. En slik løsning krever ingen modifikasjon. Ulempen er at hvis man er distre (Som undertegnede til tider er) og glemmer å sette dit svampen, er man like langt neste gang.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke låsen som fryser. Fordypningen som ringen ligger i var blitt fylt med vann som så var frosset til is. Resultat: umulig å få tak i ringen i det hele tatt. Hadde det bare vært mulig å få vippet opp ringen er jeg ganske sikker på at jeg hadde fått åpnet luken (tror jeg....).

Link to post
Share on other sites

Har noen en lur løsning på hvordan jeg skal unngå at det fryser til i beslaget, slik at jeg får åpnet luken selv om det skulle være ett par minusgrader.

 

Hei

 

Jeg bruker båten min året runt og har opplevt det samme som deg. Jeg ikke bruker låsene mer låter dem stå i åpen posisjon hela tiden.

 

Om dette er en lur løsning vet jeg ikke men jeg kommer til motorn når jeg vil.

 

Hasse

Redigert av hasse (see edit history)

NB 820

Link to post
Share on other sites

Fylle en plastpose med varmt vann og plassere denne over til isen er tint. Samme patent fungerer veldig bra med frosne dørlåser på bil. Alternativt kan isfjernerspray for bilvinduer brukes.

 

På skip til bruk i arktiske farvann brukes varmekabler, steamoppvarming eller oppvarming med olje til å forebygge denslags.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...