estark Startet 26.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2005 På luken til rommet som huser min kjekke lille motor ombord er det to stykker beslag som er rimelig vanlige brukt i båter. En oval ring som felles ned i et rundt beslag. På lørdag var planen å inspisere den lille grønne nede i rommet, noe som ikke lot seg gjøre. Vi har hatt en periode med utrolig mye regn (til her i nord å være) og deretter plutselig kaldt (skikkelig frost). Denne kombinasjon har ført til at beslagene har blitt fylt med vann for deretter å fryse til, med det resultat at det var umumlig å åpne luken til motorrommet. Båten min (Nord Star Patrol 24) er betegnet som skikkelig helårsbåt, dette var derfor en detalj som irriterte meg. Uten noe medbragt for å tine opp beslagene, ble det ingen inspeksjon av motoren. Her er et bilde av akterdekket (noe dårlig kontrast): Mener at beslaget er av denne typen: Beslag Har noen en lur løsning på hvordan jeg skal unngå at det fryser til i beslaget, slik at jeg får åpnet luken selv om det skulle være ett par minusgrader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 1) Ta en slange med diameter omtrent det samme som ringen i beslaget, kappe til en lengde som tilsvarer omkretsen på ringen, splitte slangen på langs, tre slangen utenpå ringen. Da burde det ikke fryse fast. 2) Tape rundt ringen i beslaget med dertil egnet tape slik at ringen bygger litt opp. I verste fall fryser tapen fast, men det bør kunne vippes opp med en skrutrekker eller noe. Vet ikke hvor bra disse alternativene er - muligens vil ringen bygge såpass mye opp at det blir en mulighet for at man sparker borti ringen i tide og utide. Og er hele "søkket" fylt med vann som fryser til, er det vel samme hva man finner på nede i søkket. Da er det kanskje bedre å tenke i retning av å unngå at det fylles opp med vann i søkket. 3) Sette en slags paraplypatent over. Usikkert kanskje, da det fremdeles kan renne vann ned som samler seg opp på dekket rundt. Tror jeg holder en knapp på: 4) Borre dreneringshull i koppen slik at vann som samler seg der renner ut før det kan fryse til en stor klump. Mot denne løsningene kan man innvende at da vil det kunne dryppe vann på motoren under. For å forbygge dette får man lage en oppsamler i form av en passende gummimuffe eller lignende som settes på under beslaget som leder vannet via en slange enten ut av båten, til kjølen, eller til et oppsamlingskar eller lignende. Det var det jeg klarte å mobilisere av forslag en sen onsdags kveld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Dersom det er selve låsen som fryser, ville eg kun brukt låsolje. Hadde samme problemet det første dagen med minusgrader. Måtte til med varmevann, og så hadde eg en halv flaske med låsolje inni. Etter dette har eg ikke hatt noe problem med å få opp låsen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Et forslag til - forutsetter da at problemet er at hele koppen fylles med vann som deretter fryser til en klump. 5) Hver gang du går fra båten vipper du ringen opp i stående stilling og stapper en dertil egnet svamp rundt ringen. I verste fall da vil biter av svampen kunne fryse fast, men jeg vil tro det aldri vil kunne bli noen massiv klump av is der med en svamp. Og ringen står jo opp, så luken får du opp. Pirk vekk evt. fastfrosne svampbiter, erstatt med en ny bit svamp, og alt burde være OK neste gang du kommer til båten og vil se etter den grønne. En slik løsning krever ingen modifikasjon. Ulempen er at hvis man er distre (Som undertegnede til tider er) og glemmer å sette dit svampen, er man like langt neste gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
estark Svart 26.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Det er ikke låsen som fryser. Fordypningen som ringen ligger i var blitt fylt med vann som så var frosset til is. Resultat: umulig å få tak i ringen i det hele tatt. Hadde det bare vært mulig å få vippet opp ringen er jeg ganske sikker på at jeg hadde fått åpnet luken (tror jeg....). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MS Victoria Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Hva om du får tak i hvit gummistoff eller likn og lager (limer) en toppfestet flaps som dekker beslagene. Da vil vannet renne over og ikke samle seg i fordypningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torbit Svart 26.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 Hell frostvæske nedi fordypningen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hasse Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 (redigert) Har noen en lur løsning på hvordan jeg skal unngå at det fryser til i beslaget, slik at jeg får åpnet luken selv om det skulle være ett par minusgrader. Hei Jeg bruker båten min året runt og har opplevt det samme som deg. Jeg ikke bruker låsene mer låter dem stå i åpen posisjon hela tiden. Om dette er en lur løsning vet jeg ikke men jeg kommer til motorn når jeg vil. Hasse Redigert 27.Oktober.2005 av hasse (see edit history) Sitér dette innlegget NB 820 Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Jeg ville bruke låsolje, sette ringen i "åpen" stilling når jeg forlater båten og ha litt frostvæske i bakhånd. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 (redigert) Fylle en plastpose med varmt vann og plassere denne over til isen er tint. Samme patent fungerer veldig bra med frosne dørlåser på bil. Alternativt kan isfjernerspray for bilvinduer brukes. På skip til bruk i arktiske farvann brukes varmekabler, steamoppvarming eller oppvarming med olje til å forebygge denslags. Redigert 27.Oktober.2005 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.