Jump to content

nidelv 24 prosjekttråd

mrmartin123

Recommended Posts

hei lagde ny tråd da den gamle ble litt rotete 

tenkte å legge ut noen bilder mens jeg holder på å pusser den opp

jeg er 15 år og det er første gangen jeg driver med et sånt stort porsjekt så jeg tar gjerne imot tips også

dette er hvordan den så ut når jeg kjøpte den 

80.JPG.cdf853cb0efe65edda233713be913575.JPG84.JPG.d233bdf45b33890fab52e15f0f5327c4.JPG85.JPG.7261caf302e58dc6ac69602241794e82.JPG

Denne tråden blir spennende å følge. Veldig deilig med rundsitter bak!

Hva tenker du å gjøre med den nå før sommeren?

Når du har ute så mye som du har nå, husk å rense dieseltanken innvendig. 

Når du vasker kalesjen så husk å ikke ha varmt vann. Kan gjerne ligge i et badekar i 2 døgn med svakt grønnsåpevann. Ikke skrubbe med børste, men gjerne massere duken (ikke gnikke hardt). Jeg måtte bytte vann tre ganger før det sluttet å bli skittent vann.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

begynner å nærme meg ferdig med lakking, olje og sliping, det var mye mer jobb en jeg trodde har vært i garasjen fra jeg kommer hjem fra skolen til jeg legger med i 2 månder for å bli ferdig 

bilde under er et bilde av hvordan det var når jeg tok det ut av båten

59.jpeg.ce9d3e66d86630fe29a41bf39fadeb8b.jpeg

• 3 uker senere...

hei, jeg er på utkikk etter et kjøleskap i min nidelv 24 men har litt lavt busjett. jeg har lest at det er isotherm 42 som passer best i denne båten, men dette blir litt dyrt for meg er det noen som vet om et litt billigere kjøleskap i ca samme størelse.

MVH Martin

mrmartin123 skrev 46 minutter siden:

hei, jeg er på utkikk etter et kjøleskap i min nidelv 24 men har litt lavt busjett. jeg har lest at det er isotherm 42 som passer best i denne båten, men dette blir litt dyrt for meg er det noen som vet om et litt billigere kjøleskap i ca samme størelse.

MVH Martin

Har du vurdert å kjøre en slik: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolevesker/kjole-varmeboks-2000041049

den første sesongen?
Sette den til kjøling før du reiser ut og hive oppi fryseelementer så bør den holde seg kald ganske lenge

mrmartin123 skrev for 9 timer siden:

MVH Martin

Kjøleskap til båter er jo kjempe dyre. Når vi bygger ny kjøkkenbenk til vår Fjord Weekender 24, skal vi ha en hylle for å sette en kjølebag av typen som man kan sette på høykant og så blir det som ett lite kjøleskap med dør. Det har hjul og håndtak også, så vi kan ha det med oss hjemmefra ferdig nedkjølt og med matvarer og så bare plugge det inn i 12 v i kjøkkeninnredningen tenkte vi. 

Har du lakkert ferdig innredningen til båten din da? Vil gjerne se bilder av hvordan det ble ?

Anbefaler deg å styre klar av disse billige termo-elektriske kjøle- (og varme-) boksene.

Bruker mye strøm og kjøler dårlig. Ikke verdt pengene er min erfaring.

Til dagsturer og en overnatting kommer du langt med vanlig kjølebag og kjøle-elementer fra fryseren hjemme. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Campingcruisern skrev 36 minutter siden:

Kjøleskap til båter er jo kjempe dyre. Når vi bygger ny kjøkkenbenk til vår Fjord Weekender 24, skal vi ha en hylle for å sette en kjølebag av typen som man kan sette på høykant og så blir det som ett lite kjøleskap med dør. Det har hjul og håndtak også, så vi kan ha det med oss hjemmefra ferdig nedkjølt og med matvarer og så bare plugge det inn i 12 v i kjøkkeninnredningen tenkte vi. 

Har du lakkert ferdig innredningen til båten din da? Vil gjerne se bilder av hvordan det ble ?

Hei det aller meste er ferdig lakkert, jeg skal prøve å få til noen bilder av ferdig lakket treverk iløpet av uken?

Jens_P skrev for 13 timer siden:

Anbefaler deg å styre klar av disse billige termo-elektriske kjøle- (og varme-) boksene.

Bruker mye strøm og kjøler dårlig. Ikke verdt pengene er min erfaring.

Til dagsturer og en overnatting kommer du langt med vanlig kjølebag og kjøle-elementer fra fryseren hjemme. 

Helt enig i dette, det dukker opp noen pent brukte på finn innimellom, følg med der

nå har jeg kommet litt videre i prosjektet og har begynt å sette inn treverk igjen, veldig deilig å endelig se litt fremgang.

IMG_0711.JPG.07c611b69efe7f7a88a033459c1f7f75.JPG

jeg lager nye skrå trinn fordi de gamle så helt ille ut 

unnamed.thumb.jpg.80822bfb0fe2e4221f77924cea3d2ad9.jpgbass.thumb.jpg.f81bbd32d199c2183db5b29fd4c9de54.jpg

jeg har satt varmeren IMG_0713.JPG.4329042cb5297e47b79f39446ede0333.JPG

også har jeg fått lagd et skilt

IMG_0707.JPG.feb359c9c2ffc8b11f956f0f16eeae6a.JPG

Grand Banks jr skrev On 17.2.2021 at 23.00:

Denne tråden blir spennende å følge. Veldig deilig med rundsitter bak!

Hva tenker du å gjøre med den nå før sommeren?

Når du har ute så mye som du har nå, husk å rense dieseltanken innvendig. 

Når du vasker kalesjen så husk å ikke ha varmt vann. Kan gjerne ligge i et badekar i 2 døgn med svakt grønnsåpevann. Ikke skrubbe med børste, men gjerne massere duken (ikke gnikke hardt). Jeg måtte bytte vann tre ganger før det sluttet å bli skittent vann.

jeg har tatt ut tanken og vasket den godt, det var masse dritt i bunn 

Det var smart å gjøre! Jeg hadde en motorstopp på et lite hyggelig sted pga drit i tanken. Med min Nidelv 24. 

Så det ble vasking av tank, bytte filter, lufte motor etc. Med en ettåring ombord...

Gikk bra til slutt, men veldig kjekt å slippe det. Smart å vaske tanken nå ??

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

da var kjøleskap bestilt, det ble et dometic 40 liter med løs kompressor jeg kan sette i batteri rommet, men det ble en stor strek i regningen. så dermed er badeplattform dessverre bort prioriter for i år hvertfall.

Mírně zrcadlo Prezident crp 40 - richmondfuture.org

det er dette kjøleskapet jeg har bestillt med den rammen så det blir helt innfelt i skapet. bildet er kun for illustrasjon ikke min båt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...