Jump to content

udtage dyser kad43


3600

Recommended Posts

Det er en risiko for at kobberhylsen kommer opp sammen med dysen, og da renner kjølevesken ned i sylinderen. Første steg ved demontering av dysene på disse motorene er alltid tapping av kjøleveske fra motoren. 

 

Volvo har et spesielt verktøy som sikrer at kobberhylsen sitter på plass. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig, så er disse dysene 2-stegs, slik at du bare får kontrollert det laveste åpningstrykket. For å kontrollere 2.trinns åpningstrykk må dysen åpnes og 1.trinnet må låses.  I tillegg må du ha et shimssett med mange dimensjoner hvis dysetrykket må justeres.

Anbefaler å finne et verksted som kan hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev On 18.2.2021 at 11.46:

Hvis jeg husker riktig, så er disse dysene 2-stegs, slik at du bare får kontrollert det laveste åpningstrykket. For å kontrollere 2.trinns åpningstrykk må dysen åpnes og 1.trinnet må låses.  I tillegg må du ha et shimssett med mange dimensjoner hvis dysetrykket må justeres.

Anbefaler å finne et verksted som kan hjelpe deg.

 

Jeg "tror" at KAD42/43 har vanlige dyser, mens KAD44/300 har to-trinns dyser.

Ut i fra noe jeg fant i innlegg #9 her https://forums.ybw.com/index.php?threads/kad43-problem-part-two.231988/

 

Og ut i fra hvilke motorer som har samme injektortype https://www.marineparts.eu/spare-parts/va-inboards/volvo-penta/engine-parts/products/injector-for-volvo-penta-ad31-41-d41-kad42-43-kamd42-43-tamd41-42-tmd41-rec861103/

 

Injektorene til KAD44/300 er lengre, pga. to-trinns mekanikken.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 3 timer siden:

Ja, godt mulig, som sagt så tok jeg dette på husken som da har feilet. Lenge siden jeg jobbet med dette....

 

Min 1998 Mercruiser D4.2L 250 hk har vanlige dyser. Den fikk to-trinns dyser i 2003 da 300 hk utgaven kom, og 250 hk utgaven etterhvert ble teknisk identisk med 300/320 hk. To-trinns dyser var nok ikke så vanlig på 90-tallets motorer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 3 timer siden:

 

Min 1998 Mercruiser D4.2L 250 hk har vanlige dyser. Den fikk to-trinns dyser i 2003 da 300 hk utgaven kom, og 250 hk utgaven etterhvert ble teknisk identisk med 300/320 hk. To-trinns dyser var nok ikke så vanlig på 90-tallets motorer.

Det tror jeg ikke stemmer helt, jeg hadde 2 trinnsdyser på mine D-tronic 250hk, 2001modeller. Mercruser var en ganske mer moderne konstruksjon en Volvo Kad42 - Kad300

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 56 minutter siden:

Det tror jeg ikke stemmer helt, jeg hadde 2 trinnsdyser på mine D-tronic 250hk, 2001modeller. Mercruser var en ganske mer moderne konstruksjon en Volvo Kad42 - Kad300

 

Jo det stemmer nok. Har sjekket delekatalogen :smiley: 

Samme delenr. 854138 dyser på D-tronic 250 fra 1997 og fram til ca 2004.

Samme delenr. også etter at modellen skiftet navn til CMD 4.2 ES 250, fram til 2005. Da ble alle 4.2L motorene med elektronisk styrt dieselpumpe (250, 270, 300 og 320 hk) mekanisk/teknisk helt identiske, og fikk to-trinns dyser delenr. 889885.

D-tronic 300 fikk to-trinns dyser delenr. 889885 da den ble introdusert i 2002. Det står merknad "dual stage" i delekatalogen. Samt "Part is new and listed for the first time). Nesten dobbel pris også.

Dyse nr. 1 har jo andre delenummer så den holder jeg utenfor.

 

Hvis du hadde to-trinns dyser på din 2001 så må det nok skyldes noe spesielt. 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

3600 skrev On 18.2.2021 at 16.24:

Ok tak tænkte bare det var en simpel diesel dyse ,hvor jeg kunne se sprøjtemønster samt om den lækker

I lys av opplysningene til Teerex, så er det vanlige dyser på din motor. Det vil da være mye enklere å trykkteste de selv.

Du vil mest sannsynlig trenge et shimssett for å justere trykk uansett.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...