Jump to content

Kjenner noen til Albin 39hk (bensinmotor)?


vikers

Recommended Posts

I mitt nye prosjekt Furuholmen 29,7 fot ( Festina Lenta med AC), så står det en Albin bensinmotor med 39 HK ifølge selger? Jeg har søkt meg ihjel rundt dette, men finner lite info på nett.

Noen her med litt info?

 

Har søkt på de aller fleste nettsteder, men finner kun mindre motorer.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er 39 hk? Sånt blir ofte angitt feil en gang i tiden. og så "blir" det bare sånn...

 

Har ikke allverden peiling på Albin motorer, men tror det finnes mye rartav eldre årganger - små serier og sånt?

 

Hva er det du trenger å vite om den?

Er ikke sikker på noen ting, jeg.

 

Liker utfordringer og kjøpte min Furuholmen grunnet båten - ikke motoren. :sailing:

 

Det jeg lurer på er om dette er ok motorer? Jeg hører så lite om disse i Norge, men det er tydelig at det er mange i Sverige. Jeg har bare ikke enda funnet noen linker til andre motorer enn 23 - 25 HK. Derfor nysjerrig på dette.

 

Jeg får motoren til meg i løpet av kort tid og vil legge ut bilder da.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Festina Lente? Er ikke det Pirus sin tidligere båt da? Send ham en IM da vel, hvis det er som jeg tror at det er samme båten så kjenner han den nok veldig godt!

 

Det var forresten en stor reportasje i Båtmagasinet for ett år eller to siden om denne båten. Kan sikkert være interessant lesestoff for deg.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vet foreløpig om 3 furuholmen båter som heter festina eller festina lente......

Trodde det var en "typebetegnelse" jeg?

 

Fant denne båten på en oversikt over type båte fra Furuholmen, og da ble denne kalt "Festina Lenta".

Det er altså ikke navnet på båten.

 

Min er totalt neglisjert de siste 3-4 år, er uten ruter, kalesje og har ikke "tak" på kabiner som er fine i det hele tatt. Men jeg kan tydelig se at dette har vært en staselig trebåt en gang, og jeg vil ta den tilbake dit + enda litt til. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Festina Lente? Er ikke det Pirus sin tidligere båt da? Send ham en IM da vel, hvis det er som jeg tror at det er samme båten så kjenner han den nok veldig godt!

 

Det var forresten en stor reportasje i Båtmagasinet for ett år eller to siden om denne båten. Kan sikkert være interessant lesestoff for deg.

Sitat Båtmagasinet: "På norsk betyr det "Skynd deg langsomt". Rundt åtte knop kan Jon Ruud presse den snaut 50 fot lange og 5,3 meter brede sk¢yta opp i."

 

Jeg har da ingen skøyte. ;)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fant denne båten på en oversikt over type båte fra Furuholmen, og da ble denne kalt "Festina Lenta".

Det er altså ikke navnet på båten.

Der er en i Stavanger, en i Sandefjor og såvidt jeg kan huske et eller annet sted nedenfor Bodø hvor der finnes båter innen furuholmensjangeren som bærer disse navner. Jeg skal se om jeg kan hoste frem mer detaljer.

 

Min er totalt neglisjert de siste 3-4 år, er uten ruter, kalesje og har ikke "tak" på kabiner som er fine i det hele tatt. Men jeg kan tydelig se at dette har vært en staselig trebåt en gang, og jeg vil ta den tilbake dit + enda litt til. :smiley:

Spennende ! Godt å se at der er personer som forbarmer seg over disse flotte skutene !!!!!

 

Håper anledningen byr seg til at jeg en dag kan besiktige denne damen !

Link to post
Share on other sites

Der er en i Stavanger, en i Sandefjor og såvidt jeg kan huske et eller annet sted nedenfor Bodø hvor der finnes båter innen furuholmensjangeren som bærer disse navner. Jeg skal se om jeg kan hoste frem mer detaljer.

Spennende ! Godt å se at der er personer som forbarmer seg over disse flotte skutene !!!!!

 

Håper anledningen byr seg til at jeg en dag kan besiktige denne damen !

Detaljer er mer enn velkomne...

 

...og medio mai vil damen være klar for første fremvisning.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Detaljer er mer enn velkomne...

 

Her er èn :

 

Festina Lente i Stavanger

 

Jeg skal se om jeg klarer å hoste opp noe mer, men det blir ikke før i morgen

:sleep:

 

 

Hmmmm, ser i den andre tråden din at du la henvisning til denne siden, så da er jo denne kjent.

 

Som sagt skal jeg se om jeg kan rote frem noe i morgen, ok ?

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er èn :

 

 

Som sagt skal jeg se om jeg kan rote frem noe i morgen, ok ?

OK! :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har da ingen skøyte. ;)

Den reportasjen jeg tenkte på var om en 30 fots Furuholmen med akterkabin, men det finnes tydeligvis en skøyte med samme navn da... Men det kan umulig være samme båten, da den faktisk var svært godt vedlikeholdt.

Populært navn ser det ut til...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

O-41 hadde desverre ikke 39 Hk. 21 - 24 passer nok bedre. På denne tiden var effekten angitt etter drifstoffet. Jeg kjørte min på parafin. Marsjet 1100 rpm og summet som en turbin. Koppen kunne stå på motorkassa uten krusninger i kaffen. Hvis ikke den gamle Petterssonbåten fra 1924 vekket nok oppmerksomhet var det bare å stenge vannet å la flere meter eksosrør i kobber spre godlyd utover Breiangen.

Link to post
Share on other sites

O-41 hadde desverre ikke 39 Hk. 21 - 24 passer nok bedre. På denne tiden var effekten angitt etter drifstoffet. Jeg kjørte min på parafin. Marsjet 1100 rpm og summet som en turbin. Koppen kunne stå på motorkassa uten krusninger i kaffen. Hvis ikke den gamle Petterssonbåten fra 1924 vekket nok oppmerksomhet var det bare å stenge vannet å la flere meter eksosrør i kobber spre godlyd utover Breiangen.

 

Hallo! har du prøvd å søke på svenske sider,det er jo en svensk motor tror jeg.....

Heisan, og takk for mange svar og tips.

 

Hvis min motor med 39 HK heter O21 eller O24, så vil jeg finne mer ut om denne på svenske sider hovedsaklig.

Takk for hjelp så langt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...