Jump to content

Hva betyr følgende forsikringsvilkår?

H400

Recommended Posts

Hei, er på jakt etter ny forsikring og får opp følgende tekst i forsikringsvilkårene:

beregnes etter hva det på skadedagen
vil koste Selskapet å anskaffe tilsvarende - eller i
det alt vesentlige tilsvarende – utstyrt fartøy/del av
samme merke, modell, type, årgang, utførelse og
stand - gjenanskaffelsesverdien. Dersom ikke
andre fartøy av samme merke, modell type eller
årgang finnes i det norske markedet, vurderes
gjenanskaffelsesverdien etter hva det
på skadedagen vil koste Selskapet å anskaffe et
fartøy med samme eller i det alt vesentlige
samme - bruksområde i Norge.

Vil det si at jeg får igjen kjøpsverdien på båten eller hva selskapet mener er verdien på båten? 

Gjenanskaffelsesverdi = hva det vil koste å kjøpe brukt båt av samme fabrikat, modell og årgang.

Forsikringsselskapets takstmann fastsetter denne verdien. Du har ankeinnstanser hvis du ikke er enig i verdifastsettelsen.

(det er vel sjelden at noen mener båten er like mye verdt som båteieren gjør...)

Gjelder det ny båt så fins det såkalt fullverdidekning (Superkasko o.l.) hvor du får ny båt, men dette koster mer og gjelder vanligvis bare til båten er 3 år gammel.

Det er riktig som de over sier, men summen begrenses oppover av den forsikringssum dere har blitt enige om. Det finnes også selskap der du blir enig om forsikringssum som skal utbetales og du slipper da diskusjonen om verdi hvis uhellet er ute. Pantaenius har denne modellen, men det finnes sikkert flere. Husk at det ikke er noe poeng å sette en altfor høy forsikringssum hvis du er i et selskap med avtale om gjenanskaffelseverdi. Da vil du bare betale unødvendig høy premie.

Tanken er vel at du skal få dekket ditt tap, og det er hva det vil koste deg å kjøpe en tilsvarende båt med tilsvarende utstyr i tilsvarende stand som den dagen du mistet din båt. Om du historisk sett har betalt mer, eller mindre, for båten er sånn sett ikke interessant. Mange tror at de får igjen det beløp båten er forsikret for, men det er ikke nødevendigvis riktig så derfor bør man årlig sjekke om man er riktig forsikret. Er du overforsikret så har du betalt for mye i premie og er du underforsikret, ja da får du ikke dekket ditt tap fullt ut.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ved et eventuelt tap/skade er det viktig å gjøre research selv, og argumentere for hvorfor din båt vil koste mer enn hva takstperson mener. Fikk stjålet en gammel Saab en gang, og fikk tilbud på stedet av takstmann på 8500. Jeg viste til annonser på finn, og endte opp med 19000 etter å ha nevnt de nye skoene som også lå i bilen. Så still forberedt. 

Dette betyr for eksempel at en båt kjøpt i korona-bonanza 2020, men totalskadet i et kjøpers marked 2022 vil kunne gi betydelig lavere utbetaling enn kjøpspris.

Kjøpte forøvrig en liten rib med motor for 25000 i april 2020 som ble stjålet oktober 2020. Viste til finn-annonsen, og fikk samme sum av forsikringen. Men dette var småpenger sammenlignet med moderskipet.

Redigert av willmasta (see edit history)
willmasta skrev for 20 timer siden:

Dette betyr for eksempel at en båt kjøpt i korona-bonanza 2020, men totalskadet i et kjøpers marked 2022 vil kunne gi betydelig lavere utbetaling enn kjøpspris.

Det er riktig, men det betyr også at en båt kjøpt i et "normalt" marked 2019 kan gi en god utbetaling i en korona-bonanza i 2021. 

Jeg foretrekker å fastsette en sum for å slippe forholde meg til takstmenn og gjetting.

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Det er riktig, men det betyr også at en båt kjøpt i et "normalt" marked 2019 kan gi en god utbetaling i en korona-bonanza i 2021. 

Jeg foretrekker å fastsette en sum for å slippe forholde meg til takstmenn og gjetting.

Godt poeng! Skulle hamster båter i 2019 og satset på en tyveribølge nå 🤪

Kallethekid skrev for 14 timer siden:

willmasta skrev for 12 timer siden:

Godt poeng! Skulle hamster båter i 2019 og satset på en tyveribølge nå 🤪

Igjen skyldes denne "fortjenesten" at forsikring dekker hva det koster å erstatte tapt vare med tilsvarende, enkelt og greit. Ønsker man å avslutte båtlivet kan man da selge båten med den fortjenesten og behøver ikke vent på, eller håpe på, at noen stjeler den. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kallethekid skrev 17 minutter siden:

Godt poeng!😄 Eneste problemet kan jo bli om politiet kommer å ødelegger gjennom å finne båten, men den risikoen er vel liten nå for tiden.

Tror tyvene må legge tilbake båten på brygga eventuelt. Da riben ble stjålet nå anmeldte jeg med en gang. Men forsikringsselskapet ba aldri om å se anmeldelse en gang, så de har vel innsett verdien av å anmelde ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...