Jump to content

Effekt til baugpropell


Swingswong

Recommended Posts

Trusteren min trekker max 820A, den har klart seg et par år med et Optima D31M(Bluetop 75Ah), og korte 90mm kabler.
For og kunne levere 200A samtidig til ankervinsjen, har jeg nå siden i høst 2 av samme.

Men svaret på spørsmålet ditt er at du må velge rett Optima batteri, at det da holder i mengder til trusteren din, og at du må tenke kabeltversnitt så det holder mellom batteri og truster. 

Link to post

Optima batteriet er et utmerket valg for baugthrusteren. 

Det aller beste er Bluetop 75Ah (D31M / BTDC 5.5), men det du har kjøpt er "nest" best.. 

Sørg for tilstrekkelig kabeltverrsnitt og med lik lengde på både + & - leder, gode kabelsko/polsko presset korrekt på kabel, sikring av kabel og en skillebryter for å isolere baugthrusteren når den ikke brukes. 

Lades enklest med en DC-DC lader fra startbatteriet med korrekt ladeprofil.

Sørg også for skikkelig montasje av batteri og festing av kabler.

Følger du installasjonsmanual og ovennevnte så får du optimal sikkerhet og kraft til thrusteren.

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
  • 2 uker senere...
X10an skrev On 19.2.2021 at 19.29:

 

Absolutt ingen grunn for å ha lik lengde på + & - leder. Jo kortere jo bedre er det som gjelder!

Er også litt usikker på hva du mener med "sikring av kabel", 1kA sikring?

OK, teoretisk har du rett i at det ikke er så nøye med lik lengde, men det er en god standard som reduserer en del teoretiske ulemper..

Men det er riktig at jo kortere total kabellengde, jo bedre.

Kabel skal selvfølgelig ha sikring for å unngå overbelastning av kabel eller kortslutning også.

Sikringsstørrelse bestemmes utifra nominell belastning på utstyret og kabeltverrsnitt.

Om trådstarter plasserer batteriet slik at kabellengde er kortere enn ca. 5m totalt vil det kunne gå med 50mm2 kabel og sikring ca. 300A, men jeg ville nok valgt 70 eller 95mm2 kabel for å redusere tap i kabel til >5%.

Følg installasjonsveiledning så går nok dette bra. :smiley:

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Gunnis skrev for 3 timer siden:

teoretisk har du rett i at det ikke er så nøye med lik lengde, men det er en god standard som reduserer en del teoretiske ulemper..

 

Lik lengde er definitivt ingen god standard. Man vinner kun høyere spenningsfall, høyere kostnad og ekstra kabelsalat. Hvilke teoretiske ulemper reduseres ved å ha lik lengde på kablene?

 

 

Gunnis skrev for 3 timer siden:

Om trådstarter plasserer batteriet slik at kabellengde er kortere enn ca. 5m totalt vil det kunne gå med 50mm2 kabel og sikring ca. 300A

 

Dette er snakk om en thruster på 3000W, ved 12V blir dette 250A kontinuerlig (i 3,5min). Startstrømmen er trolig en del høyere en  dette. Om trådstarter sikrer dette med en 300A sikring kan jeg nesten garantere at denne sikringen kommer til å ryke akkurat når han trenger thrusteren mest for å unngå en liten katastrofe. Altså mens han forsøker seg på en manøver han aldri ville prøvd seg på uten en pålitelig baugthruster. Det finnes mange gode grunner for å ikke ha sikring på thruster og startmotor. 

En god dedikert hovedstrømbryter får holde, slik at strømmen kan brytes når det begynner å lukte brent. 

Link to post

Sleipner har bl.a. en god oversikt overhvilke sikringer som skal installeres til hvilken thruster avhengig av effekt. Har hatt Sleipner thrustere i flere båter og aldri erfart sikringsbrudd. Det skal ikke skje under bruk i et korrekt dimmensjonert system, kun ved kortslutning og da vil man være glad at man har sikringen.

 

https://sleipner.no/produkt/17438/sikringer-og-sikringsholdere/

Link to post

Jeg ville også holdt en knapp på sikring. Men i min verden skal sikringen verne kabler mot kortslutning, ikke motoren mot overbelastning. Det som er skrekkscenariet er da at en kortslutning får isolasjonen på ledningene til å smelte, med påfølgende brann. For de dimensjonene vi snakker om til en truster (95mm2) er vel kanskje eksplosjon i batteriet en mulighet før kablene tar kvelden. 

 

Gunnis skrev for 13 timer siden:

OK, teoretisk har du rett i at det ikke er så nøye med lik lengde, men det er en god standard som reduserer en del teoretiske ulemper..

Jeg er også nysgjerrig på hva du tenker at kan være en ulempe med ulik lengde på ledning til pluss og minus. Tror nok vi kort og godt kan slå fast at det er feil. 

Link to post

Kjenner jeg angrer på at jeg det første innlegget nå :diving:

 

OK, jeg er enig i at det blir litt feil å argumentere for at det må være lik lengde på + og - leder i denne sammenhengen da det her er snakk om svært kort kabellengde og mest sannsynlig ikke noe utstyr som er følsom for magnestisk felt i nærheten..

 

Prinsipielt skal begge ledere være like lange for å unngå temperaturforskjell i ledere pga internmotstand i kabel. 

Motstand i kabel defineres av R[ohm]=([ohm*mm2/m] x Lengde)/Areal = (rho x L)/A 

 

Eksempel: Ved underdimensjonering av kabling i forhold til nominell belastning vil ledertemperatur kunne føre til smelting av lederkappe og dermed igjen føre til en potensiell kortslutningsfare om det ikke eksisterer sikring på kabel.

Ved å kombinere kirchhoffs lov om at summen av all energi i en sluttet krets er lik 0, og uttrykket for total resistans for en seriekrets (R=R1+R2+R3+...+Rn) så er det ideelt best om motstandene i kretsen er likes mulig. 

Dette påvirker også EMS (elektrisk felt) og spenningsfall.. Man kan feks. måle spenningsfallet over plussleder ved å sette måleinstrument på mV område og deretter sammenligne med spenningsfallet over minusleder.

 

Angående sikring: Jo, det skal man bruke ALLTID. Den skal sikre kabler som @Komodo riktig nevner mot kortslutning, og må dimensjoneres mhp kablingen og maks belastning på utstyret den er tilkoblet.

Se på karakteristikken til sikringer og velg sikring etter utstyrets nominell belastning +25% under kontinuerlig drift. 300A sikring som jeg ga som eksempel tåler feks. over 900A i 1sek. og ca. 600A i 5sekunder...

 

For all del, følg installasjonsveiledning er vel den greieste uttalelsen å komme med :giggle:

Skal ikke mye til for å spore av.. Meningen var å komme med noen gode råd..

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Gunnis skrev for 5 timer siden:

Kjenner jeg angrer på at jeg det første innlegget nå :diving:

Ingenting å angre på. En frisk diskusjon i ny og ne har aldri skadet :giggle:

 

Gunnis skrev for 5 timer siden:

Prinsipielt skal begge ledere være like lange for å unngå temperaturforskjell i ledere pga internmotstand i kabel. 

Motstand i kabel defineres av R[ohm]=([ohm*mm2/m] x Lengde)/Areal = (rho x L)/A 

 

Eksempel: Ved underdimensjonering av kabling i forhold til nominell belastning vil ledertemperatur kunne føre til smelting av lederkappe og dermed igjen føre til en potensiell kortslutningsfare om det ikke eksisterer sikring på kabel.

Ved å kombinere kirchhoffs lov om at summen av all energi i en sluttet krets er lik 0, og uttrykket for total resistans for en seriekrets (R=R1+R2+R3+...+Rn) så er det ideelt best om motstandene i kretsen er likes mulig. 

Da skjønner jeg hva du mener. Men jeg er allikevel ikke enig. Arugumentet ditt er at en lengre ledning på enten pluss eller minussiden vil representere en større motstand, og dermed mer varmeutvikling. Men motstand og varmeutvikling er per lengdeenhet, og dermed forsvinner argumentet. En lengre ledning har ikke bare mer varmeutvikling, den har også mer kjøling. Varmeutviklingen i et tilfeldig punkt på ledningen blir derfor likt. Underdimensjonering og varmgang er heller ikke noe tema på baugtrøstere. Der ønsker vi å ha så tykke ledninger at spenningsfallet ikke blir høyere enn nødvendig. Varmeutvikling blir derfor underordnet. 

 

Gunnis skrev for 5 timer siden:

Angående sikring: Jo, det skal man bruke ALLTID. Den skal sikre kabler som @Komodo riktig nevner mot kortslutning, og må dimensjoneres mhp kablingen og maks belastning på utstyret den er tilkoblet.

Hvis sikringen skal beskytte kablene mot kortslutning, hvorfor skal den da dimensjoneres i forhold til utstyrets maks belastning? Hvis man har en 16A stikk i stua så er jo den sikret med 16 ampere i sikringsskapet uavhengig av hva man putter inn i stikket. 

 

Link to post

Jeg er nok også generelt enig med deg @Komodo.

I denne sammenhengen hvor det er korte kabellengder, kun sporadisk bruk av en el-motor etc. og ingen reelle emc problemer så har dette liten relevans.

Men i fritidsbåter blir det gjort ufattelig mye rart, og nylig var jeg i en båt hvor det var brukt 35mm2 "høytalerkabel" fra dynamo til forbruksbatteri og derfra en kabelsalat med 50mm2 kabel til baugthruster, 4mm2 kabel til startbatteri (for lading - som selvfølgelig var brent rett av på kabelsko) og selvfølgelig ingen sikringer..

Forlegning av kabler er også viktig mhp. temperatur som du er inne på, og dersom kabler er buntet sammen så vil den midterste kabelen få høyere temperatur naturligvis. Eller at kabel er trekt i et K-rør/trekkerør hvor forhold mellom kabeltverrsnitt og fyllgrad ikke er tilfredstillende (for høy temperatur).

 

Med ref. til sikringsstørrelse så mente jeg at man må kontrollere hvor stor belastning forbrukeren kan trekke nominelt og dermed velge sikring til ca. 125% av nominell belastning. Så beregner man kabeltverrsnitt ut ifra akseptabelt spenningsfall og kontrollerer at kabelens egenskaper er akseptable ift belastning og sikring ved belastning i luft / kortslutning.

 

16A sikringen i sikringsskapet sikrer deg mot kortslutning eller overbelastning av 2,5mm2 kabelens maksimale tillatte egenskaper.

@Swingswong

Den båten din blir kostbar, men du kommer til å båtverdens svar på Elon Musk :thumbsup:

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post

 

Gunnis skrev for 10 timer siden:

16A sikringen i sikringsskapet sikrer deg mot kortslutning eller overbelastning av 2,5mm2 kabelens maksimale tillatte egenskaper.

Ja, ikke sant. Helt uavhengig av hvilken forbruker som er koblet til. På samme måte ser jeg ikke poenget i å velge sikring ut fra trusterens strømtrekk. 

 

Link to post

Litt på siden, men jeg tenkte å sette opp en DCDC lader til optima batteriet. For å kunne utnytte denne til noe annet tenker jeg å sette opp en batterivelger slik at jeg kan bruke den om nødvendig til å lade forbruksbanken raskere. 
Forbruk blir i dag ladet av en DCDC lader og de skal tåle å stå i parallell. 
Tenkte å kjøpe denne fra Biltema

image.jpeg.1900e5e4570e0d602c45108f09ad7fd2.jpeg

 

1-2-1+2-OFF. Separerer to batterier (start 1 / forbruk 2) eller kombinerer begge (1 + 2). Hus av glassfiberforsterket nylon med avtakbare sider for fleksibel tilkobling av kabel. Bryteren er lett å installere for utenpåliggende eller innebygd montering. 12–48 V. Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min, 1000 A 10 s. Tilkoblinger M8. IP66. Med avtakbar nøkkel. Oppfyller ISO 8846.

 

Link to post

Og som hovedbryter tenkte jeg denne, da thruster trekker maks 375A i noen sekunder. 

 

image.jpeg.a9d27a6bf5a7e57a6a8f2e20956af3c8.jpeg

ON/OFF. Hus av glassfiberforsterket nylon med avtakbare sider for fleksibel tilkobling av kabel. Bryteren er lett å installere for utenpåliggende eller innebygd montering. 12–48 V. Belastning: 275 A konstant, 455 A 5 min, 1250 A 10 s. Tilkoblinger M10. IP 66. Med avtakbar nøkkel. Oppfyller ISO 8846.

 

Link to post

@Swingswong

Så lenge både forbruk og baugthruster er AGM så går det fint. Da har du samme ladeprofil og sluttspenning på begge DC-DC laderene. 

Plassere begge DC-DC laderene på samme plass slik at den som går til baugthruster batteri forut har bryter og videre kabling til felles koblingsskinner/plint for sammenkobling med DC-DC lader for forbruk og derfra videre felles kabling til forbruksbatteri. Derav parallell kobling og felles kabling for begge laderene til forbruksbatteri med gren fra den ene til baugthruster batteri..

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...