Rookie_332 Startet 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2021 Da nærmer en ny båt sesong seg hvor går ferden i 2021 for deg ??⛵ Og liker du best uthavn eller innhavn? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Vestlandets fjorder, ruta er ikke klar enda. Utlandet er vel usikkert. Vi ligger helst på svai om vi kan. Frihet og privatliv. Fortsatt mye is i havna, kom akkurat tilbake etter å ha måka av 1/4 m snø. Ser fram til våren når isen er borte. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Tom Rør Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 I år blir det mest sannsynlig ikke langtur, da minstejenta har termin rundt St.Hans. Da må vi improvisere litt, og kanskje tilbringe mer tid i østlandsområdet. Det blir rart å ikke skulle reise langt? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Vestfold og Telemark, kanskje en tur inn til Oslo når det er en rolig periode der midt i juli. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Drømmer om åpne grenser og seiltur nedover Sveriges vestkyst ?⛵ Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Lofoten og/eller Helgeland Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Sørlandskysten. Med "ny" motor, så jeg slipper å ligge i hjemmehavnen i 3 uker ?? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Førstefender Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Satser på at corona har roet seg: Langesund-Koster-Gøteborg og retur, evt Læsø- Sæby og hjem over Skagerak. Evt kanskje ta 7dagers karante i egen båt på Sørlandet på vei hjem, hvis ting ikke har roet seg helt. På svenskesiden blir det mye gjestehavner, så mange steder vi ønsker besøke og ferien er ikke lang nok til like mange uthavner og gjesthavner som regel, men trives like godt i uthavn, kommer litt ann på været hva som prioriteres. På ferie i Norge blir det absolutt mest uthavner. I fjor var vi på tre uker: 1 natt i Arendal og 3 netter i Kristiansand, resten i uthavn. Året før var vi Danmark-Sverige, da var forholdet uthavn/gjestehavn snudd på hodet. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 olews skrev for 9 timer siden: Vestlandets fjorder, ruta er ikke klar enda. Utlandet er vel usikkert. Vi ligger helst på svai om vi kan. Frihet og privatliv. Fortsatt mye is i havna, kom akkurat tilbake etter å ha måka av 1/4 m snø. Ser fram til våren når isen er borte. He he Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Tom Rør skrev for 9 timer siden: I år blir det mest sannsynlig ikke langtur, da minstejenta har termin rundt St.Hans. Da må vi improvisere litt, og kanskje tilbringe mer tid i østlandsområdet. Det blir rart å ikke skulle reise langt? Oy såpass ? tur blir det lell ?⛵ Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Scand 360 dc skrev for 9 timer siden: Vestfold og Telemark, kanskje en tur inn til Oslo når det er en rolig periode der midt i juli. Jepp liten tur til Oslo blir det nokk her og da vi ikke rakk det i fjord ? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 scamπ skrev for 8 timer siden: Drømmer om åpne grenser og seiltur nedover Sveriges vestkyst ?⛵ He he samme her tviler vel at det blir det på oss i år drømmer om læse i Danmark er det det det heter ? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 jma001 skrev for 8 timer siden: Lofoten og/eller Helgeland Familien min kommer fra Lofoten ?? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Grand Banks jr skrev for 7 timer siden: Sørlandskysten. Med "ny" motor, så jeg slipper å ligge i hjemmehavnen i 3 uker ?? He he uff ? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Førstefender skrev for 7 timer siden: Satser på at corona har roet seg: Langesund-Koster-Gøteborg og retur, evt Læsø- Sæby og hjem over Skagerak. Evt kanskje ta 7dagers karante i egen båt på Sørlandet på vei hjem, hvis ting ikke har roet seg helt. På svenskesiden blir det mye gjestehavner, så mange steder vi ønsker besøke og ferien er ikke lang nok til like mange uthavner og gjesthavner som regel, men trives like godt i uthavn, kommer litt ann på været hva som prioriteres. På ferie i Norge blir det absolutt mest uthavner. I fjor var vi på tre uker: 1 natt i Arendal og 3 netter i Kristiansand, resten i uthavn. Året før var vi Danmark-Sverige, da var forholdet uthavn/gjestehavn snudd på hodet. Nice ? læsø er ønskelig her og ja men blir nokk neste år ? drar vel over til Lillesand og dyreparken og rundt Risør møte opp med søskenbarnet mitt som har fått en flott Nordan 980 blir supert ??⛵ Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 (redigert) Kunne tenkt meg Sverige/Danmark, men ser det som lite sannsynlig i år. Går og venter på svar om hvordan jobben stiller seg til at jeg kjører "gjemmekontor" fra båten i juni, slik jeg gjorde i fjor. Hvis jeg får ja, så er planen å komme meg så langt som mulig med start i mai, deretter juni og kanskje første uke av juli (noe avhengig av turnus). For å få jobben med på dette kommer jeg til å jobbe fysisk i jobblokalene et par uker i juli (fellesferien) før jeg fortsetter. Jeg tenker da ned til Sørlandet og så videre "oppover" langs kysten til Møre og Romsdal/Trondheim. Deretter er planen å ta buss/tog/fly tilbake til Oslo, gjøre unna jobbingen i fellesferien pluss den faste ferieuka på fjellet med ungene, og dermed dra tilbake til der jeg la igjen båten og fortsette hjemturen i august/september - da tar jeg ut ferieukene mine. Har sju ukers ferie på jobben (en ekstra uke pga ansennitet) og har i tillegg seks dager overført fra i fjor, så jeg har nok å ta av. Er bare usikker på om det er gjennomførbart å komme meg over Stad - tror aldri jeg har lest noen turrapport derfra som har skrevet om pent vær over Stad...så vi får se om det går... Redigert 20.Februar.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
sunnmøre Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Stad går bra, med litt planlegging? Heldigvis gode værmeldingstenester no, som stort sett er veldig bra når det gjeld vind. Har mange turer over Stad, og kjem gjerne til å ta meg ein tur i år også? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Pequod skrev 50 minutter siden: Er bare usikker på om det er gjennomførbart å komme meg over Stad - tror aldri jeg har lest noen turrapport derfra som har skrevet om pent vær over Stad...så vi får se om det går... Ja Stadt kan være stygg...så det kan av og til bli litt ventetid der...samt at en skjelden får samme været hele veien rundt der... Stadt er et værskille... Selv kan jeg bare huske 2 turer av alle de jeg har hatt rundt Stadt. der jeg har hatt fint vær hele veien... Men det er jo om sommern oddsene er best...??? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Sommeren blir nok småturer i nærområdet rundt Bergen, med turer ned til Rosendal og opp mot Sognefjorden hvis trivselen blir bra ombord. Holder ofte bare å komme seg ut av heimen for helgen Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Bor i Vestfold så tenkte vestsiden av Oslofjorden inn og Østsiden ut med avslutning i Halden FØR FELLESFERIEN. Dette håper jeg blir bra, pleier å reise ned Svenskekysten , men er redd det ikke går i 2021. også en tur ned og opp til Arendal når felles ferien er over. Fellesferien blir rundt i Sandefjord / Tønsberg for da er alle lokale på ferie og vi kan møte nye båtfolk Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Satser på nordover i år også. Tror ikke vi bestiller nye pass i år heller. Hvis vi får fin vind kinne jeg tenke meg Vega. I 2020 gikk vi til Molde. Spesielt det ene strekket fra Os til Sandhamn viste at det å gå i 24 timer i strekk gir god distanse. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Vi har lyst tll å prøve oss på telemarkskanalen i år, kom gjerne med gode innspill ,erfaringer om denne kanalturen, .-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Pequod skrev for 18 timer siden: Er bare usikker på om det er gjennomførbart å komme meg over Stad - tror aldri jeg har lest noen turrapport derfra som har skrevet om pent vær over Stad...så vi får se om det går... De to siste passeringene mine var i veldig gode forhold. Helt vindstille og blankt hav. Røffere bølger i oslofjorden en fin sommerdag etter alle fjordplogene. Mange dager det går fint med en liten motorbåt, men også mange dager det er en fordel med stor seilbåt som takler litt ugne forhold. Utfordringen er at det kan være lange perioder uten gode forhold. Men det varierer en god del. Spesielt en tur i januar ble dyr med mye skader på båten. Alle fornuftige skip lå landfast, så var alene der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 23.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2021 Noen som kommer til å lage reise post av turene sine ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2021 Hvis jeg klarer å reise til f.eks Tyskland, lager jeg en ny tråd ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.